sma optitrac iemand een mening

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
heymajo
lid
Installatie Land: België

sma optitrac iemand een mening

Bericht door heymajo » 10 mar 2018, 14:59

Onze installateur is nogal fan van SE met optimizers, omdat "als er een vogel iets laat vallen op je seriegeschakelde panelen het ganse rendement naar de vaantjes is".

SMA heeft echter optitrac, en ons dak is schaduwloos. Ik vroeg me af of er mensen zijn met een SMA omvormer die al eens vergeleken hebben wat het optitrac hebbedingetje met het rendement doet door het aan en uit te zetten op vergelijkbare dagen. Het zal wel weer over een procentje of twee gaan vermoed ik ? (aangenomen een dak zonder vogelkak :D

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: sma optitrac iemand een mening

Bericht door janus » 10 mar 2018, 15:13

Optitrac heeft alleen zin als als er sprake is van schaduw.

En dan praat ik niet over een vogelstrontje, zelfs niet van een reiger want dat heeft geen invloed op de opbrengst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: sma optitrac iemand een mening

Bericht door ErikDD » 10 mar 2018, 15:50

Optitrack van SMA is een lapmiddel om, als er schaduw op een paneel valt, via de bypassdiodes toch nog een zekere stroom door te laten. Het blijft echter beperkt in zijn mogelijkheden. De optimalisatie blijft bij SMA beperkt tot de string als geheel. Het voorkomt enkel dat de tracker op een niet-optimaal werkingspunt blijft hangen.
Een tracker per paneel zoals SolarEdge werkt in dit geval veel efficienter omdat er echt per paneel een optimalisatie gebeurt. Technisch is dat dus een veel betere oplossing, maar daar hangt een prijskaartje aan.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie