amorfe panelen

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
heymajo
lid
Installatie Land: België

amorfe panelen

Bericht door heymajo » 08 mar 2018, 09:33

Hallo,

Ik heb net een (overigens heel interessante) offerte binnen voor 24 panelen PANASONIC N330 330 BLACK TRI, een zogenaamd amorf paneel. Heeft iemand ervaring hiermee ? Volgens de installateur hebben die panelen een hoger rendement (tot 15%) vooral bij oost of westelijke orientatie. Ik zie amorf relatief weinig vermeld op het forum hier, raar ?

De ingebouwde HIT technologie is blijkbaar verantwoordelijk voor het hoger rendement: https://eu-solar.panasonic.net/nl/hit-h ... asonic.htm

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: amorfe panelen

Bericht door janus » 08 mar 2018, 10:13

Ik zie nergens vermeld dat het een Amorfe is?
https://eu-solar.panasonic.net/cps/rde/ ... J47_NL.pdf

Hier wel dat het een combinatie is van 2 systemen
http://mastersinsolar.nl/product/zonnep ... hn330sj47/

En daar lees ik 8% meer opbrengst, denk dus gewoon dat er sterkt wordt overdreven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 08 mar 2018, 10:37

Die 8% kan ik dan zo incalculeren (theoretisch) : 24x330x1.08 = 8553.06 ? Volgens pvcalc kom ik dan nog niet aan mijn benodigde 8kwh met 24 panelen, eerder 26. Maar dan wordt de SE 6k misschien terug te klein ... ik zal de komplete offerte eens posten misschien beter :)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 mar 2018, 10:38

ik zal de komplete offerte eens posten misschien beter :)
Denk het ook ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 mar 2018, 22:11

HIT is kristallijn silicium met een klein amorf laagje om iets minder vermogensverlies te hebben bij hoge temperaturen.
Je gaat daar in ons klimaat echter nauwelijks iets van merken, en al zeker geen 8% meer opbrengst uithalen.
Dat merk je wel als je de opbrengst van Panasonic vergelijkt met andere types in de maanopbrengsten.
Ik kan het weten, want ik heb HIT (Sanyo/Panasonic) panelen en mijn buur gewone (REC) en onze opbrengsten zijn nagenoeg identiek.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 10 mar 2018, 14:54

en de installateur houdt vol bij 15% :roll: ... een geluk dat ik er ondertussen dankzij jullie hulp toch wel bedreven begin in te worden !

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 10 mar 2018, 18:48

Wel, die 13% meer (volgens de website) is bij 82 graden celtemperatuur en dat gebeurt hier in Belgie NOOIT.
In de Sahara op de middag met de zon loodrecht op de panelen zou dat dus wel kunnen zijn, maar dus ook niet de hele dag meer dan 13%, enkel de top van de curve ligt zoveel hoger, niet de dagopbrengst.
Dus enkel dat stukje tussen de oranje en de grijze curve en dat is bijlange geen 15% op dagbasis, laat staan op jaarbasis.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 13 mar 2018, 08:55

heymajo schreef:
08 mar 2018, 09:33
Hallo,

Ik heb net een (overigens heel interessante) offerte binnen voor 24 panelen PANASONIC N330 330 BLACK TRI, een zogenaamd amorf paneel. Heeft iemand ervaring hiermee ? Volgens de installateur hebben die panelen een hoger rendement (tot 15%) vooral bij oost of westelijke orientatie. Ik zie amorf relatief weinig vermeld op het forum hier, raar ?

De ingebouwde HIT technologie is blijkbaar verantwoordelijk voor het hoger rendement: https://eu-solar.panasonic.net/nl/hit-h ... asonic.htm
Ik ga even uit van de datasheet, waarin vooral wordt gesproken over een voordeel bij hoge temperaturen. Er lijken mij geen voordelen te zijn in "low light" condities (moesten deze er zijn, dan stonden ze zeker in de datasheet).

De warmtecoëfficient van -0,26 op dit paneel is gewoon uitstekend.
Nu de vergelijking op NOCT (20° buitentemperatuur ,45°C op paneel) zit een LG330 met coëfficient -0,37 aan een 243W. De Panasonic aan 252W. Verschil is 10 op 250 (of 4%).
Vul je deze coëfficient in op pvcalc heb je eigenlijk een goed berekende opbrengst omdat hier met de coëffcient rekening gehouden wordt. Je komt zelfs iets meer uit, maar de verschillen zijn het grootst bij een perfecte zuid orientatie (meeste zon, hogere temperatuur). Voor 7925wp kom je op een jaarlijkse winst van 100kwh voor pure zuid t.o.v. 50-60kwh voor oost of west t.o.v. een LG paneel (op basis van de technische gegevens & pvcalc!).

Ook moet je nog rekening houden of je jouw omvormer gaat onderdimensioneren. In dat geval gaat deze toch aftoppen op de momenten dat het panasonic paneel net dat ietsjes meer produceert.

Plaats reactie