Aanmelden op SMA omvormer

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: Aanmelden op SMA omvormer

Bericht door waldonk » 27 feb 2018, 12:03

Om via mijn lokaal netwerk met de omvormer te communiceren staat er op de omvormer een WPA2 PSK code op de omvorver die bestaat uit 16 karakters van letters en cijfers. Die wordt in het wifi netwerk herkent en gebruikt om lokaal in te loggen en de opbrensten te kunnen lezen
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 feb 2018, 12:28

waldonk schreef:
27 feb 2018, 12:03
Om via mijn lokaal netwerk met de omvormer te communiceren staat er op de omvormer een WPA2 PSK code op de omvorver die bestaat uit 16 karakters van letters en cijfers. Die wordt in het wifi netwerk herkent en gebruikt om lokaal in te loggen en de opbrensten te kunnen lezen
Dat is een Ad-Hoc verbinding.
Dit is geen verbinding met uw Telenet / Belgacom modem.
Via deze methode / verbinding kan je nooit uw omvormer registeren op SunnyPortal.com

Je moet uw SSID & WPA2 key van uw Telenet/Belgacom modem invoeren en hem zo koppelen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 27 feb 2018, 14:55

DaRkMaN_FX schreef:
27 feb 2018, 12:28
waldonk schreef:
27 feb 2018, 12:03
Dat is een Ad-Hoc verbinding.
Dit is geen verbinding met uw Telenet / Belgacom modem.
Via deze methode / verbinding kan je nooit uw omvormer registeren op SunnyPortal.com

Je moet uw SSID & WPA2 key van uw Telenet/Belgacom modem invoeren en hem zo koppelen.
Ik heb gebeld met de technische dienst van Telenet een daar zeggen ze dat ik dat niet op de computer kan invoeren. Dus blijft de vraag hoe en vooral waar kan ik aan de modem vertellen maak verbinding met de omvormer. Als ik kijk Ad-Hoc vind ik bij apparaatparameters in "type plaatje"
MAC-adres 00:40:AD:A0:C7:26
WLAN-MAC-adres B0:72:BF:96:2A:59
Kan je mij vertellen of het dit is wat ik moet invoeren maar ook zeggen waar?

Na wat zoeken vind ik onder het symbool wifi, dat ik ook een ander netwerk kan aanmaken.
Kan ik daar die gegevens dan invoeren?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 feb 2018, 17:54

Uw Telenet SSID & WPA2 configureren in uw SMA1.5 of SMA2.5 en alles werkt via Wifi
Zie video

Afbeelding
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 28 feb 2018, 10:26

Ik heb ook hulp gevraagd aan SMA en krijg dit als antwoord,

Elektrische toestellen zoals omvormers mogen enkel onderhouden en geopend worden door een gekwalificeerde persoon, zij bevatten geen onderdelen die door de eindgebruiker vervangen kunnen worden.
Omdat een omvormer bovendien enkel een onderdeel is van de volledige zonnestroominstallatie, is het nodig dat bij een probleem de gehele installatie nagekeken wordt (panelen, kabel, elektrische kast, router, etc., … )
De nodige metingen en de installatiecheck moeten door een gekwallificeerde installateur uitgevoerd worden, gezien het mogelijke elektrische gevaar en de technische complexiteit van de zonnestroominstallatie.
Bijgevolg moeten wij u, als eindklant, vragen om een installateur te contacteren.
Uw vraagstelling en/of de diagnose van uw probleem kan het beste door hem worden gesteld. Hij kan eventueel ter plaatse komen indien dit nodig is.
De SMA Service Line blijft ter beschikking van professionelen indien er ondersteuning bij de diagnostiek van de omvormer nodig is.
Indien uw eigen installateur niet meer actief is, kan u overwegen een beroep te doen op een SMA ADVANCE Installer in uw buurt.
Een SMA ADVANCE Installer is een installateur die lid is van het gelijknamige partnerprogramma.
Deze firma’s hebben verschillende opleidingen gevolgd en voldoen aan de kwaliteitseisen van SMA.
U herkent ze aan hun SMA ADVANCE Installer logo en vindt ze op onze website.
Heeft u overigens al ons Kenniscentrum op onze website geraadpleegd?
Daar hebben we veel voorkomende vragen gebundeld.

Als jij het kan oplossen, graag DaRkMaN_FX, want instellingen veranderen is eigenlijk boven mijn petje. Het is dank zij u dat mijn installatie is kunnen opstarten weet je nog.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 28 feb 2018, 11:11

waldonk schreef:
28 feb 2018, 10:26
Als jij het kan oplossen, graag DaRkMaN_FX, want instellingen veranderen is eigenlijk boven mijn petje. Het is dank zij u dat mijn installatie is kunnen opstarten weet je nog.
Dat weet ik nog, uw installateur had de PE instellingen niet afgezet :-| met uw 3 x 220V net.
Spijtig genoeg zit mijn agenda zowel professioneel als persoonlijk voor de komende maand goed gevuld.

Ik zou al eens starten met de WPA2 key van uw Telenet of Belgacom modem op te snorren.
Je kan de WPA2 key mij altijd deze doorsturen via een PB en dan kan ik mogelijks u zo verder helpen. De Youtube video guide maakt veel duidelijk in mijn vorige post.

Kaliko
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Kaliko » 21 mar 2018, 10:53

Wanneer ik verbinding maak met sunny explorer zit er nu opeens een 3de omvormer op mijn netid4
ikzelf heb er maar 2 omvormers, dus waarschijnlijk van de geburen.
Hoe krijg ik deze uit mijn netid4 ?

SBF
Senior lid
Contacteer:

Bericht door SBF » 21 mar 2018, 13:26

Omvormers open doen en op een vrij netid zetten 😉
Afbeelding
Yet another tool to read power production of SMA® solar/battery inverters
Nu op GitHub

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 23 mar 2018, 06:54

Kaliko schreef:
21 mar 2018, 10:53
Wanneer ik verbinding maak met sunny explorer zit er nu opeens een 3de omvormer op mijn netid4
ikzelf heb er maar 2 omvormers, dus waarschijnlijk van de geburen.
Hoe krijg ik deze uit mijn netid4 ?
Welke tekst type je in op uw pc om te verbinden naar de omvormer?

Plaats reactie