Niet meer rendabel door netvergoeding

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
patatje123
junior lid
Installatie Land: België

Niet meer rendabel door netvergoeding

Bericht door patatje123 » 17 nov 2017, 13:59

Dag allemaal
Mijn verbruik is +-3600kwh per jaar maar sinds ik een paar jaar geleden zonnepanelen plaatste zakte dit tot een comfortabele 500Kwh.
Ik heb 10 panelen van 300 watt op het zuiden liggen maar die liggen nogal plat en geven bijgevolg enkel putje zomer hun volle vermogen. Hieraan hangt een 3KW B&b omvormer. Nu moet ik voor die omvormer dus 233€ btw excl netvergoeding betalen en daarvoor zou ik in principe aan het huidige tarief ( 0.0559121€/Kwh btw excl ) 4167kwh kunnen kopen. Mijn installatie in dienst houden kost me dus geld in plaats van te renderen !
Ik ben dan ook van plan de installatie offline te halen of zelfs af te breken. Heeft er iemand een idee hoe je dat alles administratief dient af te handelen met VREG , engie , electrabel etc..

Beste groeten en alvast bedankt

Steven DCr
Senior lid

Re: Niet meer rendabel door netvergoeding

Bericht door Steven DCr » 17 nov 2017, 14:11

Ik denk dat je verkeerd rekent hoor. Elektriciteit kost tussen de 0,21 en 0.25 € per kwh. De prijs die jij aanhaalt is de eenheidsprijs zonder taxen enz...
Dit is België hé. Voor 233 €/excl btw heb je ongeveer 1200 kwh elektriciteit. (Grof gerekend).
Hou je installatie nog maar een beetje.

M_N_M
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door M_N_M » 17 nov 2017, 14:26

Idd, de electriciteitprijs is een stuk hoger. Zonnepanelen blijven ondanks de (te hoge) taxen rendabel. Ik heb bij mijn laatste afrekening in september eens gerekend wat een kwh ongeveer kost en dat is zo’n 0.25 cent / kwh (elektriciteit + transport + taxen die je zonder zonnepanelen ook moet betalen)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 17 nov 2017, 15:27

Ik heb dit jaar 8 panelen laten leggen op een klein plat dak. Hiervoor heb ikzelf de draagstructuur gemaakt met een helling van 25°.
Heb je geen mogelijkheid om ze minder plat te leggen om meer opbrengst te genereren.

Afbeelding
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 17 nov 2017, 15:48

M_N_M schreef:
17 nov 2017, 14:26
Idd, de electriciteitprijs is een stuk hoger. Zonnepanelen blijven ondanks de (te hoge) taxen rendabel. Ik heb bij mijn laatste afrekening in september eens gerekend wat een kwh ongeveer kost en dat is zo’n 0.25 cent / kwh (elektriciteit + transport + taxen die je zonder zonnepanelen ook moet betalen)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
dat is de prijs (0.25€/kWh) die ecopower aanrekent. Hier is alles inbegrepen enkel prossumenten tarief en turkeltaks zijn niet verrekend.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

patatje123
junior lid

Bericht door patatje123 » 17 nov 2017, 16:48

Allereerst iedereen bedankt voor de reactie en zucht inderdaad jullie hebben gelijk ik rekende verkeerd. Toen ik mijn elektrofactuur zag ben ik in een soort Franse koleire geschoten om zo veel onrecht... Maar toen ik mijn factuur met die van mijn vriendin die geen zonnepanelen heeft vergeleek bleek dat niet enkel de zonnepaneel eigenaar maar iedere elektriciteitsconsument zowat levend gestroopt wordt dezer dagen. En we kunnen met z'n allen niet veel meer doen dan lijdzaam ondergaan vrees ik.
Mijn panelen iets rechter zetten zou inderdaad beter zijn maar ik zou er amper winst uit halen aangezien ik maar 600 kwh verbruik meer heb.
En dit vraagt toch weer een heleboel werk en investering.

Nogmaals dank aan iedereen

M_N_M
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze
Gefeliciteerd
Contacteer:

Bericht door M_N_M » 17 nov 2017, 20:46

De netvergoeding (en alle andere taxen die ze blijven uitvinden) zijn niet mals maar mijn panelen brengen toch nog steeds meer dan genoeg op door de certificaten (ik heb de mijne bijna 6 jaar en ze zijn al volledig terugbetaald, ook al hebben die 4500Wp's mij in die tijd nog een kleine 15.000EUR gekost)

Plaats reactie