Glas-glas panelen - reflecterend dak

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
fadiga
junior lid
Installatie Land: België

Glas-glas panelen - reflecterend dak

Bericht door fadiga » 13 nov 2017, 21:41

Goedenavond,

Ik heb sinds een 2-tal weken GG panelen van Bauer, gemonteerd op een plat dak (helling 12°).
Mijn dak is zwarte epdm met daarop een laag grind (ballast).
Ik vroeg me nu af of het de moeite waard is om een onder mijn panelen een reflecterende laag aan te brengen (thinking out loud aluminiumfolie, spiegels, panelen die wit geverfd zijn,...) zodat het doorgaande licht terug weerkaatst wordt naar de panelen.
Zou dat effectief meer opbrengen (en de moeite waard)? En misschien belangrijker, als ik zoiets zou voorzien, moet het dan overal exact evenveel zijn? Als er onder bepaalde panelen meer meer reflectie is dan onder andere, krijg je mss hetzelfde effect als met schaduw die op een deel van uw panelen invallen?

Alvast bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Glas-glas panelen - reflecterend dak

Bericht door janus » 13 nov 2017, 21:55

Er is ooit een Duitser geweest die daarmee geëxperimenteerd heeft, het resultaat was dat zijn installatie het begaf.

Kun je niet beter de helling wat groter maken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 15 nov 2017, 00:12

Ik weet niet over welk type je precies hebt, maar glas-glas betekent niet dat de panelen ook licht opvangen langs de achterkant.

Onderstaand type is wel glas-glas, maar lijkt mij toch gewoon een standaard paneel en reflecterend materiaal aan de onderkant van het paneel gaat niets doen aan de opbrengst.

https://www.wdsolar.nl/product/bauer-bs ... -glasglas/

Een zwart dak (tenminste op delen waar de zon opvalt) zal wel iets warmer zijn wat mogelijk ook de panelen iets warmer maakt waardoor de opbrengst iets lager kan zijn, maar ook hier lijkt mij dat de moeite ( en kosten) niet waard, en al zeker niet als er grind op de zwarte EPDM ligt.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

fadiga
junior lid

Bericht door fadiga » 17 nov 2017, 12:03

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik ga er dus niet aan beginnen... :)
Ter info, we hebben 12 x Bauer Solartechnik BS-6MB5-GG panelen (wel 285Wp ipv 290Wp) en voorlopig erg tevreden.

Plaats reactie