Aarding

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Aarding

Bericht door waldonk » 01 aug 2017, 08:19

Ik heb bij de verbouwing van mijn woonhuis in 1969 een aarding geplaatst met een weerstand van minder dan 10 ohm, een roodkoper buis 10m diep in de grond. De dikke aardingdraad 10mm staat naast de meterkast, destijds op een gewone ankerbout in de muur. Op die aarding staat sinds 2010 een aardingonderbreker wat moest voor de eerste reeks zonnepanelen voor de keuring. bij elke nieuwe zonnepaneel installatie al verschillende keren goed bevonden.

Naar mijn werkplaats die in de tuin staat, is de aarding doorgetrokken ook naar naakte ankerbout in de muur. Op die bout heb ik 4 vertakkingen van aardingdraad.
Mag ik daarop ook de aarding van de panelen aansluiten, of is het beter om ook daar een aardingonderbreker te plaatsen om geen problemen te hebben bij de keuring voor de bijkomende uitbreiding, of bestaat er een ander alternatief om vertakkingen van aarding op aan te sluiten.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Aarding

Bericht door janus » 01 aug 2017, 13:39

Volgens mij mag er maar 1 aardingsonderbreker in je installatie staan.
Een bout lijkt mij nu niet iets wat geschikt is om kabels door te lussen.

Neem daar beter geschikt materiaal voor
bv.
Afbeelding
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie