Zonnepanelen afwassen

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Reppiepeppie
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Zonnepanelen afwassen

Bericht door Reppiepeppie » 24 apr 2015, 14:52

Klopt. Zelfs een spons veroorzaakt al (was)krassen op autolak. De zgn spinneweb achtige krasjes. Dus vogelstront is al helemaal een vijand van autolak :-) .
Altijd opletten met hard frotten op je lak als t je wat uitmaakt. Ik heb steeds speciale birddropping doekjes in het handschoenkastje liggen. Eerst laten weken voor je afveegt.
En een goeie wax he...
Lak voelt na een tijd ruw aan door microscopische vervuiling. Roet,stof, insekten,remstof,...
Met de juiste behandeling krijg je de lak terug zo zacht als de billetjes van een baby.
En dan een goeie bescherming.

Een paar grote meeuwen hopen op mijn panelen lijken het rendement niet te deren.
Al is dat idd heel moeilijk te bepalen. Maar ze zijn wel een doorn in mn oog en kan er moeilijk aan.
Wachten op een paar goeie regenbuien dan maar :D

krusty
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door krusty » 24 apr 2015, 15:42

En.......die regenbuien komen eraan ......... :eek: :eek: :eek:
download.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lid ZONSTRAAL 1422

Activa
Senior lid

Bericht door Activa » 25 apr 2015, 14:02

krusty schreef:En.......die regenbuien komen eraan ......... :eek: :eek: :eek:
download.jpg
Foto genomen in Trouville in la douce France? Ik ben daar ooit op verlof geweest, man die beesten hebben daar echt geen manieren :D . Hier helpt geen regenbui!
5640Wp Sanyo, SMA 5000TL, General MSAO24RIYN3 lucht/lucht warmtepomp.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 28 apr 2015, 10:40

Voila, zoals beloofd een foto van de panelen van mijn pa. Ik was ze 1 a 2 keer per jaar af.
Dit is een foto na de winter dit jaar (na de sneeuw ook, voor diegenen die denken dat sneeuw alles ecologisch opruimt). De panelen hebben een helling van 35 graden en zuidwest gericht. Merk Azur 250 (Duits) met 2P laag (dit is een 2de laag die beter vuil afstoot-al zou je dat niet meteen zeggen-verloren geld denk ik maar goed het is nu toch te laat). Nu mag je wel zeggen dat opkuisen niet veel uitmaakt maar als je dit ziet maak je mij geen blaasjes wijs dat dit geen effect heeft hoor... Maar ieders situatie, helling is anders dus kan voor iedereen ook verschillen. Ik denk als ik ze jaarlijks niet onder handen neem dat er op den duur geen zon meer doorkomt ...
Ik wil hiermee vooral aantonen dat een paneel van dichtbij er iets vuiler uitziet dan je van beneden zou denken. De rest van de discussie wou ik niet opnieuw openen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 28 apr 2015, 22:34

Dat lijkt wel mos op de glasplaat ? Op de kader heb ik dat ook, maar op het glas zelf nog nooit gezien bij mij : ligging wel pal zuid op 45 graden.
Zal morgen eens een foto maken.
Zo te zien doet die P2 laag meer slecht dan goed
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 29 apr 2015, 08:40

Dag Erik,

Inderdaad het is een soort mos denk ik ook en zelfs een soort vettigheid. Ik krijg het er niet altijd simpel van verwijderd (gezien je toch niet agressief mag je tewerk gaan). Die 2P laag is volgens mij inderdaad van weinig nut. Mijn ouders branden ook nog met een kachel soms in de winter als het streng vriest (nochtans met deftig gerief , geen afval), misschien verklaart dit het vet? Het mos is volgens mij een gevolg van de niet ideale ligging zuid ligging en de 35 graden helling. Maar als je dit er niet afhaalt ga je toch verlies hebben me dunkt.

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 29 apr 2015, 10:17

In de nabijheid van een schouw ??? en als je dan ook nog eens in de windrichting ligt dan mag je er toch vraagtekens bijzetten !
Ik heb hier een schouw van een cv brander (uit de nabijheid van de panelen ) en daar groeit mos op de betonplaat die er op ligt.
Lid ZONSTRAAL 1422

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 apr 2015, 11:01

Zo zien mijn Sanyo paneeltjes er uit na 5 jaar, zonder reinigen :
ik zie nu dat er zich onderaan wel wat hardnekkig vuil heeft vastgezet. Ik weet niet wanneer dat er is gekomen, maar ik dacht niet dat dat deze winter al was, want ik controlerr dat nu en dan wel eens. Het zal er waarschijnlijk met wat regen niet afspoelen denk ik.
De rest van het glas is zo goed als proper.
De kader is onderaan wel volop begroeid met mos, maar op het glas is daar, behalve helemaal onderaan, niets van te merken.
Het is duidelijk enkel onderaan het glas, tegen het kader, waar het vuil moeilijker kan wegspoelen.
Voor de opbrengst gaat dit (voorlopig) weinig of geen effect hebben.

Straks toch maar eens met een vod die onderkant wat gaan afvegen ;-)
IMG_2406_s.jpg
IMG_2403_s.jpg
IMG_2403_s2.jpg
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 apr 2015, 12:47

Part 2 ...
Via Sunny Explorer het verschil in vermogen opgemeten tussen string 1 (bovenste rij) en string 2 (onderste rij). Dat verschil is altijd al tussen 2 en 3% geweest (bovenste rij iets beter dan onderste)

Het gemiddelde verschil na 20 metingen VOOR reinigen : 5,32%
Het gemiddelde verschil NA reinigen : 2,89%

Dus JA : reinigen heeft een invloed op de opbrengst : ongeveer 2,5% (en dat komt overeen met het resultaat van 5 jaar geleden)
Is dat de moeite waard ?
JA voor wat het uitzicht betreft van de kader en dat je misschien het risico op het ontstaan van hotspots verkleint.
Voor de glasplaat zelf is het verschil nauwelijks merkbaar, er lag enkel een heel fijn gelig stuifmeellaagje op.
NEEN voor wat de opbrengst betreft.

Het wit tussen de cellen is nog niet merkbaar vergeeld en het kader is in perfecte staat na ruim 5 jaar.

Nog een paar foto's na afvegen van de onderste 30 cm ongeveer :
IMG_2407_s.jpg
www.zonstraal.be/vzw

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 29 apr 2015, 13:13

ErikDD schreef:Part 2 ...
Via Sunny Explorer het verschil in vermogen opgemeten tussen string 1 (bovenste rij) en string 2 (onderste rij). Dat verschil is altijd al tussen 2 en 3% geweest (bovenste rij iets beter dan onderste)

Het gemiddelde verschil na 20 metingen VOOR reinigen : 5,32%
Het gemiddelde verschil NA reinigen : 2,89%

Dus JA : reinigen heeft een invloed op de opbrengst : ongeveer 2,5% (en dat komt overeen met het resultaat van 5 jaar geleden)
Is dat de moeite waard ?
JA voor wat het uitzicht betreft van de kader en dat je misschien het risico op het ontstaan van hotspots verkleint.
Voor de glasplaat zelf is het verschil nauwelijks merkbaar, er lag enkel een heel fijn gelig stuifmeellaagje op.
NEEN voor wat de opbrengst betreft.

Het wit tussen de cellen is nog niet merkbaar vergeeld en het kader is in perfecte staat na ruim 5 jaar.

Nog een paar foto's na afvegen van de onderste 30 cm ongeveer :
IMG_2407_s.jpg
Heb jij alle panelen in minder dan 1u40min. kunnen kuisen met water en borstel ?
Of heb je enkel die onderste boord van je onderste rij panelen proper gemaakt ?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 apr 2015, 14:14

Enkel de onderste 30cm van de onderste rij panelen omdat de rest toch niet merkbaar vuil was.
Gewoon een natte vod rond een borstel gedraaid en vanuit de Veluxramen kan ik daar tamelijk gemakkelijk bij.

Mijn oude foto's van 2010 heb ik even terug opgezocht : toen heb ik wel het hele paneel afgewassen.
(zie het oude topic : http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... it=ultieme (al is dat niet meer vlot leesbaar)
Verschil was toen tussen 2 en 3% en door het wassen waren beide strings ongeveer gelijk : opnieuw dus een verbetering tussen 2 en 3%
IMG_8759-vuil.jpg
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 apr 2015, 14:23

Om zeker te zijn dat het eventuele koelingseffect van afwassen geen invloed gehad heeft nu opnieuw de meting gedaan :
Resultaat : 3.04% verschil tussen beide strings (dus hetzelfde resultaat)
(ook de pannen lagen toen vol stof en stuifmeel en dat is nu veel minder)
Mogelijk is de onderste string toch iets meer in opbrengst gedaald dan 5 jaar geleden, maar het kan ook veroorzaakt zijn door enkele bomen die ondertussen een flink stuk gegroeid zijn en dat er daarom iets minder diffuus licht op de onderste string valt in vergelijking met vroeger.
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 29 apr 2015, 15:39

Dank voor de medewerking Erik. Altijd leuk om eens het verschil te zien. Dat vuil onderaan aan de rand heb ikzelf ook regelmatig maar mijn sunpowers liggen dan ook op slechts 15 graden. Bij schoonmaken haal ik 300-400 watt meer, op dagbasis 2 à 3 kwh voor een aantal dagen. Bij mijn pa op de foto's hierboven is het verschil groter maar dat verbaasd niet echt als je ziet hoe vuil ze worden ...

Krusty, wat bedoel je met je uitleg van die schouw? Die snap ik niet.

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 29 apr 2015, 17:43

ErikDD schreef:Om zeker te zijn dat het eventuele koelingseffect van afwassen geen invloed gehad heeft nu opnieuw de meting gedaan :
Resultaat : 3.04% verschil tussen beide strings (dus hetzelfde resultaat)
(ook de pannen lagen toen vol stof en stuifmeel en dat is nu veel minder)
Mogelijk is de onderste string toch iets meer in opbrengst gedaald dan 5 jaar geleden, maar het kan ook veroorzaakt zijn door enkele bomen die ondertussen een flink stuk gegroeid zijn en dat er daarom iets minder diffuus licht op de onderste string valt in vergelijking met vroeger.
Erik ,
wat je eens zou moeten doen op een constante zonnige dag ( geen wolken om de haverklap) is om het uur 3 metingen nà elkaar opschrijven en daar het gemiddelde van nemen ( gem. verschil in %) en om het uur hetzelfde doen. bvb. : om 08u - 09u. - 10u. tot en met 19u.
Je zal waarschijnlijk zien dat het %verschil tussen uw 2 strings zeer varieert naargelang het uur.
Bij mij is dat toch zo !
Ik weet niet juist hoe dit komt , maar mijn %verschil tussen beide strings gaat van +/- 7% (om 08u.met een 250W./string) naar +/- 2.85% (om 10u. met een 1400W/string) naar +/- 0.8% om 13u20 (met een 2150W./string) en verder dalen naar +/- 0.55% tot en met 14u40 en daarna terug licht stijgend tot 0.9% om 16u. Verder heb ik het niet meer opgevolgd.

Ik weet dat mijn onderste string +/- 2 à 3% minder Wp heeft dan mijn bovenste.
Ik heb bij levering het Flash report van 20 v/d 28 panelen gekregen.
En de 14 met hoogste Pmp (W.) uitgesorteerd voor mijn bovenste string. ( het paneel met laagste Pmp was 179.867 W. )
Van de 6 andere was het laagste Pmp 176.9 ( dit is 1.7% minder t.o.v. nominaal 180 Wp !)
Maar van de 8 andere zonder Flash report kan het goed zijn dat er nog 1 of meer lager waren ?!
Daarom dat ik het normaal vind dat mijn onderste string 2 à 3% minder zou opbrengen dan mijn bovenste.
( mijn panelen hadden een spec. van +/- 3% )

Maar nu vraag ik mij eigenlijk af waarom deze logische 2 à 3% verschil tussen de 2 strings niet over de gehele dag constant verloopt ?
Op het 1ste zicht is bij een hogere Wattage het %verschil tussen de 2 strings kleiner.
Heeft dat te maken met de meer rechtstreekse instraling ?
En hoe lager de Wattage hoe groter het verschil.

PS. : het interesseert mij om dat eens grondiger uit te zoeken.
Bij een eerstvolgende mooie constante zonnige dag zal ik de metingen eens herhalen en uitzetten in een grafiek.
Erik , misschien kun je dit ook eens doen om te zien of we hetzelfde resultaat bekomen ?

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 29 apr 2015, 19:24

""Krusty, wat bedoel je met je uitleg van die schouw? Die snap ik niet"".

Meestal komt de wind uit het zuid/westen, als die de rook van de mazoutschouw over de panelen blaast krijg je meer en rapper mos op de aluminiumframe en vettige boel op het glas waar dan van alles blijft in plakken.
Rook van een mazoutschouw waar een cv in staat is zuur ,en zure rook geeft mosaanslag.
In mindere mate hout en pelletkachels
Lid ZONSTRAAL 1422

Plaats reactie