Zonnepanelen afwassen

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Bas
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Zonnepanelen afwassen

Bericht door Bas » 19 apr 2018, 11:48

Na lang zoeken naar een geschikt product tegen korstmossen, raden we momenteel Dimanin (Ultra) aan. Dimanin Ultra en Dimanin bevatten Benzalkoniumchloride als werkend bestanddeel in de preventieve en curatieve strijd tegen algen, korstmossen, wieren, groene aanslag op muren, houtwerk, kunststof, dakpannen, glas, tegels, klinkers en dergelijke.

-Dimanin en Dimanin Ultra hebben een schadelijke werking op diverse planten, sparren en andere bomen. Slechts een kleine hoeveelheid kan dorre plekken of zelfs het afsterven van bomen tot gevolg hebben. Dus zeker opletten in de nabijheid van planten en bij winderig weer.
-Het product is niet geschikt voor gebruik in vijvers. Vissen en andere levende organismen kunnen mogelijk afsterven.
-Tijdens het aanbrengen best gebruik maken van een mondmasker en een veiligheidsbril. Het product is gevaarlijk bij orale inname.
-Bij behandeling van zonnepanelen steeds het ganse dakvlak behandelen gezien de korstmossen meestal eerst op het dak geworteld waren en van daaruit hun sporen afgeschoten hebben op de zonnepanelen.
-Steeds mondmasker, handschoenen en veiligheidsbril gebruiken en lichaamsdelen goed afdekken. Alles overvloedig reinigen met water na gebruik. Niet inslikken.
-Opletten met behandeling op sommige poederlakoppervlaktes: eerst testen op een niet zichtbaar deel om te kijken of er schade veroorzaakt wordt.
-Opletten als het water van het dak naar een regenwater ton gaat! Best afsluiten!
-Na gebruik het spuitgerief meermaals grondig reinigen!

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 19 apr 2018, 12:08

dan gebruik ik toch liever gewoon water en spons ipv gif

Mijn regenwater wordt trouwens opgevangen, dus er mag geen gif inkomen.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 19 apr 2018, 12:48

we hebben gemerkt dat bij bepaalde types panelen gewoon water niet voldoende is om korstmossen te verwijderen. anders verkiezen we natuurlijk ook om geen product te gebruiken.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 19 apr 2018, 15:58

Ik ga mijn RoundUp wegsmijten, we mogen het toch niet meer gebruiken en diene Dimanin Ultra kopen voor mijn onkruid :D
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 20 apr 2018, 07:37

Ik heb ooit een antwoord gekregen op mijn vraag over die vervuiling bij de leverancier. Hieronder hun antwoord :

Beste klant,
Door de jaren heen hebben we als leverancier vaker moeten vaststellen dat sommige klanten last hebben van groenaanslag, algengroei of korstmossen op hun zonnepanelen. Zeker bij zonnepanelen met een pyramide glasstructuur (zoals deze van het merk Alfasolar). Na lang onderzoek kunnen we u een mogelijke oplossing aanreiken die mits correcte toepassing de korstmossen verwijdert zonder het rendement van de zonnepanelen te beïnvloeden.
We hebben gemerkt dat er in bepaalde situaties een verhoogde kans is op de aangroei van zulke korstmossen. Niet alleen op de zonnepanelen, maar ook op het dakoppervlak. Woningen die langs een drukke weg liggen, gezinnen die zelf verwarmen met een houtkachel of allesbrander of buren hebben aan de zuid (west) kant die hiermee verwarmen, plaatsen waar veel vogels hun uitwerpselen achterlaten op het
​dak, ... Deze situaties zijn een ideale voedingsbodem voor algen en korstmossen. Dit komt omdat de neerslag van ammoniak en de uitstoot van nitriet en andere uitstootgassen zorgen voor een minuscule kleeflaag op de glasplaat van de zonnepanelen waar de zelfreinigende werking van deze glasplaat géén vat op heeft. Deze kleeflaag is een rijke voedingsbodem voor algen, en in vergevorderde staat korstmossen. Meestal zijn deze al langer aanwezig op het dak en verspreiden ze zich door middel van sporen naar de zonnepanelen.
Het heeft even geduurd vooraleer we dit probleem juist konden situeren. Gewoon reinigen helpt slechts tijdelijk doordat de wortel achterblijft. Schuren met een harde borstel krijgt deze wortels wel weg, maar beschadigt de glasplaat van het zonnepaneel. Na veel raadplegingen en onderzoek kunnen we nu een passende oplossing aanbieden. Naargelang de al dan niet aanwezigheid van planten, bomen en vooral sparren komen er verschillende producten in aanmerking die vrij in de handel of via internet te verkrijgen zijn, namelijk Dimanin (Bayer) en Biomix ATM (Bionova). Deze beide producten kunt u zelf aankopen en met een drukvernevelaar aanbrengen op de zonnepanelen EN noodzakelijkerwijs het ganse omliggende dakvlak (niet onder de zonnepanelen spuiten!). Hieronder en in bijlage vindt u meer informatie over de diverse producten.
Gebruik van Dimanin Alg en Mos, Dimanin Super of Dimanin Ultra (Dimanin Ultra enkel verkrijgbaar voor professionelen):
Dimanin Ultra en Dimanin bevatten Benzalkoniumchloride als werkend bestanddeel in de preventieve en curatieve strijd tegen algen, korstmossen, wieren, groene aanslag op muren, houtwerk, kunststof,
curatieve strijd tegen algen, korstmossen, wieren, groene aanslag op muren, houtwerk, kunststof,
dakpannen, glas, tegels, klinkers en dergelijke.
Het product mag enkel aangebracht worden bij droog weer, géén hoge temperaturen of sterk zonlicht, liefst géén wind, en een buiten temperatuur boven 8° C.
Het product niet te overvloedig aanbrengen zodat het afloopt van het dak, dat heeft geen zin.
De oppervlaktes hoeven na het aanbrengen met een zogenaamde sproeispuit of drukvernevelaar niet nagespoeld te worden.
Naargelang de concentratie van Benzalkonium in het product dient rekening gehouden met een minimum concentratie van 1 gram (max 2 gram bij erge gevallen) benzalkoniumchloride per vierkante meter te bespuiten oppervlakte. Voor 100 m2 heeft men dus een concentratie van 100 gram nodig op ongeveer 10 liter water.
In dimanin Alg en Mos is de huidige concentratie werkende stoffen 21 gram/liter In dimanin Super is de huidige concentratie werkende stoffen 76 gram/liter
In dimanin Ultra is de huidige concentratie werkende stoffen 330 gram/ liter
Opgelet! VOLG STEEDS AANDACHTIG DE INSTRUCTIES OP DE BIJSLUITER EN/OF GEBRUIKSAANWIJZING!
Dimanin en Dimanin Ultra hebben een schadelijke werking op diverse planten, sparren en andere bomen. Slechts een kleine hoeveelheid kan dorre plekken of zelfs het afsterven van bomen tot gevolg hebben. Dus zeker opletten in de nabijheid van planten en bij winderig weer.
Het product is niet geschikt voor gebruik in vijvers. Vissen en andere levende organismen kunnen mogelijk afsterven.
Tijdens het aanbrengen best gebruik maken van een mondmasker en een veiligheidsbril. Het product is gevaarlijk bij orale inname.
Bij behandeling van zonnepanelen steeds het ganse dakvlak behandelen gezien de korstmossen meestal eerst op het dak geworteld waren en van daaruit hun sporen afgeschoten hebben op de zonnepanelen.
Steeds mondmasker, handschoenen en veiligheidsbril gebruiken en lichaamsdelen goed afdekken. Alles overvloedig reinigen met water na gebruik. Niet inslikken.
Opletten met behandeling op sommige poederlakoppervlaktes: eerst testen op een niet zichtbaar deel om te kijken of er schade veroorzaakt wordt.
Na gebruik het spuitgerief meermaals grondig reinigen!
Dimanin (ultra) heeft een langdurige werking. Bij hardnekkige korstmossen kan na de eerste behandeling een herhaling nodig zijn na drie à vier weken. De eerste resultaten zullen zichtbaar zijn na vier à vijf dagen werking. De korstmossen zullen naargelang het type eerst geel, bruin, grijs of zwart verkleuren en vervolgens verpulveren en door de regen weggespoeld worden. Vervolgens is het probleem wellicht voor enkele jaren verdwenen.
Méér info over Bayer Dimanin:
http://www.bayergarden.be/Products/d/Di ... n-Mos--5-L http://www.bayergarden.be/Products/d/Dimanin-Super-5-L http://www.bayergarden.nl/Products/d/Dimanin-Ultra-1l

Gebruik van Biomix ATM:

De werking van Biomix ATM is minder agressief en dient jaarlijks/tweejaarlijks herhaald. Biomix ATM is gebaseerd op een biologisch afbreekbare werking van enzymen die algen en korstmossen doen afsterven. Biomix ATM is volgens de fabrikant minder schadelijk voor planten en gewassen.
Het product mag enkel aangebracht worden bij droog weer, géén hoge temperaturen of sterk zonlicht, liefst géén wind, en een buiten temperatuur boven 8° C.
De oppervlaktes dienen na het aanbrengen met een zogenaamde sproeispuit of drukvernevelaar niet nagespoeld te worden.
Per 20 m2 dakoppervlakte moet 1 liter Biomix aangevuld worden met 1 liter water. Met een bus van vijf liter kan u dus ongeveer 100 m2 met een drukvernevelaar behandelen.
Opgelet! VOLG STEEDS AANDACHTIG DE INSTRUCTIES OP DE BIJSLUITER EN/OF GEBRUIKSAANWIJZING!
Tijdens het aanbrengen best gebruik maken van een mondmasker en een veiligheidsbril. Het product is gevaarlijk bij orale inname.
Bij behandeling van zonnepanelen steeds het ganse dakvlak behandelen gezien de korstmossen meestal eerst op het dak geworteld waren en van daaruit hun sporen afgeschoten hebben op de zonnepanelen.
Opletten met behandeling op sommige poederlakoppervlaktes: eerst testen op een niet zichtbaar deel om te kijken of er schade veroorzaakt wordt.
Steeds mondmasker, handschoenen en veiligheidsbril gebruiken en lichaamsdelen goed afdekken. Alles overvloedig reinigen met water na gebruik. Niet inslikken.
Na gebruik het spuitgerief grondig meermaals reinigen!

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 20 apr 2018, 10:26

Ik voer mijn gegevens in in pvoutput; ik zit daar in 2 teams. 1 team is over Oost-Vlaanderen. De laatste dagen zat ik steeds op 3de of 4de plek kwa efficientie; Zonnepanelen dus afgewassen en gisteren meteen meest efficiënte. het zal toch helpen :-). Ok, er hangen nog een hoop andere variabelen van af.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 20 apr 2018, 20:52

ik heb mijn twijfels over het nut van afwassen van P.V. panelen.
Met chemische producten zou ik zeker oppassen.
opbrengst hangt in grote mate af van de buiten temp. b.v. 2 dagen met zelfde zonneschijn maar met 5 * verschil scheelt in opbrengst
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 21 apr 2018, 18:01

Het afwassen van gewone panelen kan je in vraag stellen.
Maar mijn panelen hebben een structuurglas en waren volledig aangeladen met korstmossen. Dan gaat het op den duur zo fel aangeladen zijn dat je het toch merkt.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 21 apr 2018, 19:41

Sylvester schreef:
21 apr 2018, 18:01
Het afwassen van gewone panelen kan je in vraag stellen.
Maar mijn panelen hebben een structuurglas en waren volledig aangeladen met korstmossen. Dan gaat het op den duur zo fel aangeladen zijn dat je het toch merkt.
ja, dan zal dat wel helpen ! mijn panelen afgewassen maar zag geen verbetering er lag enkel een laagje stof op.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 26 apr 2018, 14:34

Ik had mijn panelen al 2 jaar niet afgewassen.Vorige week dus eens afgewassen (helling 20 graden).

Ik heb ze eens vergeleken met de efficiëntie van 8 andere zonnepanelen in Oost-Vlaanderen. Ik heb me beperkt tot een week voor afwassen en een week na afwassen. Ik heb me beperkt tot oost-Vlaanderen. Als mijn panelen veel zon hebben, zullen de andere dat normaal ook hebben en vice versa. Al bijft er variatie spelen.

De week voor ik ze (vorige week) afwaste (dus 2 jaar met vuil), scoorden mijn panelen gemiddeld tussen de 4de en 5de plek kwa efficiëntie vergeleken met de andere panelen uit oost-Vlaanderen. Gemiddeld dus.

De week nadat ik ze afwaste, scoorden mijn panelen gemiddeld tussen de 2de en derde plek kwa efficientie. Dus iets beter dan gemiddeld.

Ik heb diezelfde 2 weken ook eens opgezocht van vorig jaar (waren toen een jaar niet afgewassen). Ze scoorden die eerste week ook gemiddeld tussen 4 en 5de plek en tweede week scoorden ze gemiddeld de 5de plek.

Samengevat: Na afwassen was de slechtste score 4de plek op 9 (gemiddeld 2,8). Voor afwassen was gemiddelde eigenlijk altijd hoger dan 4 (dus gemiddelde hoger dan slechtste score na afwassen). Ik geloof dus dat afwassen echt wel helpt in mijn geval (hogere hellingsgraad misschien minder nodig?).

Ik ben niet goed in uitleggen, maar hopelijk snappen jullie het :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 26 apr 2018, 14:48

We snappen het hoor en bedankt voor het delen van je gegevens.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 26 apr 2018, 15:01

Dag lanius,

wat is het % verschil in efficiëntie tussen de 2de en vierde plaats? Met andere woorden, hoeveel efficiëntiewinst levert een wasbeurt ongeveer op ?

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 26 apr 2018, 15:12

Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen, aangezien iedere dag verschillend is kwa zonneschijn, temperatuur etc; Vandaar dat ik de efficiëntie vergelijk met andere panelen, die in min of meer dezelfde omstandigheden produceren. Zo kan ik die variabele al grotendeels uitsluiten.

Of het nu zeer sterk bewolkt was, of zeer zonnig, koud, of warm... ik kan zeggen dat efficiëntie steeg in alle omstandigheden, maar niet met hoeveel %, omdat geen 2 dagen dezelfde zijn.

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 26 apr 2018, 16:02

Wel, ik denk dat als je de efficiëntie over een aantal dagen of weken tussen de 2de en vierde plaats vergelijkt dan kan je wel een redelijk betrouwbaar cijfer bekomen.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 26 mei 2018, 08:52

Ik lees in het bericht dat gewoon reinigen helpt slechts tijdelijk doordat de wortel achterblijft.

Ik dacht al, wat groeit daar door het dak heen, pfff zijn dat de wortels. :lol: :lol:
Wat ben ik blij dat onze gemeente subsidie geeft voor aanleg van een groen dak.
Je hoeft alleen maar foto's naar de gemeente te sturen om die subsidie te krijgen.
Dus conclusie: voor mij geen reiniging, ik laat die wortels gewoon groeien en strijk zo lekker de subsidie op. :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie