Dimensionering zonnepanelen

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
turboke27
lid
Installatie Land: België

Re: Dimensionering zonnepanelen

Bericht door turboke27 »

In de tijd vóór het prosumententarief hadden veel mensen te veel liggen, zeker bij nieuwbouw als je nog niet goed weet hoeveel je gaat verbruiken.
Vandaar dat zoveel mensen elektrische weerstanden in hun gasboilers zijn gaan steken en dergelijke.
Wij hebben ook zo'n 1000kWh over.
Vandaar dat ik afschaffen van terugdraaiende teller niet zo erg vind, dan zijn we eindelijk van dat veel te hoge prosumententarief af, de vorige onaangekondigde cadeau die de hele baten berekening van PV installatie overhoop gooide.

Overcapaciteit van 2.5x is uiteraard wel heel veel, IvoB zijn verbruik is misschien drastisch verminderd...?

PatrickA.
lid

Bericht door PatrickA. »

Daarom mijn idee om in de nieuwe regels niet teveel overproductie te hebben . Als ik 50% van het jaar onderstaande dagen heb en ik kan die productie dagelijks dekken . Dan zijn er nog 180 dagen dat ik niet toe kom .

7000 kwh per jaar : 2 is 3500 kwh kopen . 3500 x 0,26 € = 910 euro te betalen . In de winter is geweten dat ze niet veel produceren en we veel ( 20-25 kwh ) nodig hebben . Daar kan ik geen panelen voor leggen om dat verbruik te dekken .
In de praktijk zijn er nu geen strenge winters , eerder strenge weken . Wss zal ik dan op een jaar gezien meer zelf kunnen verbruiken , waardoor die 910 euro minder zal zijn . 3500 x 0,04 € = 140 € kan ik er nog aftrekken .

Alleen hoe bereken ik een systeem dat 10 kwh per dag kan opwekken ?

Dit is wel een dag dat de EV niet laad . Dus er komt nog een beetje bij .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Alleen hoe bereken ik een systeem dat 10 kwh per dag kan opwekken ?
Wat bedoel je?
gemiddeld, maximaal, in de winter/zomer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
turboke27
lid

Bericht door turboke27 »

Patrick,
Ik heb de indruk dat je deze investering bijna als een filosofie wil benaderen.
Wat is je bedoeling eigenlijk? Geld besparen, het klimaat redden, ...?
Je gooit wat getallen rond en veronderstelt omdat jij dit een logische redenering vindt, dat het ook meest rendabele investering is.

Ik zal Ivo allicht oneer aandoen en hij zal me wel snel corrigeren, maar in het kort is zijn punt, denk ik, als je dan toch de hele investering doet van omvormer, PV panelen, keuring,... leg dan zo veel mogelijk.
En eigenlijk lijkt me dat ook logisch.

We hebben 6 jaar geleden 14k€ betaald voor 8300Wpiek en 8kW omvormer. Ik neem aan dat het ondertussen nog wat goedkoper geworden is. Jaarproductie ongeveer 8000kWh
Zelf al zou ik maar de 30% van mijn jaarproductie zelf gebruiken, betaalt het zichzelf terug op ongeveer 15 jaar.
(8.000×0,3×0,3+8.000×0,7×0,045)×15
En dan vergeet ik alle korting op KI en Epeil punten.

Elk extra paneel geeft extra energie die je in de winter niet moet kopen aan 25-30 c€ en in de zomer tegen 4-4.5 c€ kan verkopen. Terwijl marginale kost beperkt is.

Moest ik nu nieuwe installatie leggen, zou ik als startpunt simuleren om mijn hele dak vol te leggen, en dan kijken of ik bespaar door een paneel weg te laten.
Zeker als er nu of in toekomst plannen zijn voor WP of BEV, of airco, waardoor ook bij grote installaties een deel eigen gebruik gegarandeerd is.

Als je het geld hebt, betaalt het zichzelf toch terug, en je doet een bijdrage aan een betere wereld ;-)

Eens digitale meter info geeft over productie en we meer weten over tarieven, kan je nog proberen optimaliseren door batterijen te koppelen.

TL;DR
Er is niets mis met overproductie, installatie proberen minimaliseren is enkel interessant als je echt spaarzame gebruiker bent en/of niet aan kapitaal kan geraken.

PatrickA.
lid

Bericht door PatrickA. »

Dus ik zou met een verbruik van 7000 kwh en 50 % zelfverbruik , extra zonnepanelen moeten leggen om zoveel mogelijk van die 3500 kwh te compenseren via 0,04 cent/kwh ?
Mijn garage is 7,5m op 14m . Gewoon vol leggen ?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Nee, je moet helemaal niets.
Maar de raad van turboke27 hierboven opvolgen is al een heel goed vertrekpunt.

Zelf zou ik starten vanuit die 7.000 kWh en er eerst alles aan doen om dat naar beneden te halen.
Met een laag verbruik - op elk ogenblik - is het gemakkelijker om oplossingen te zoeken die lang blijven duren.
En het is nog eens blijvend goedkoper (als dat tenminste een punt van overweging is).
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

@PatrickA.
Je kan niet altijd een rendabel systeem uitwerken met zonnepanelen alleen om uw resterend verbruik te compenseren met de terugleververgoeding.
In theorie kan je wel uw factuur op 0 € krijgen lans deze weg. Je gaat alleen teveel moeten betalen om dit te bereiken.
Daarom is uw voorstel om een kleinere installatie te leggen een rendabelere oplossing. Vermits het salderen wegvalt met het nieuwe tarief is de enige mogelijkheid om die saldering na te streven het installeren van een batterij. Als je geen batterij overweegt is het beter om een installatie te dimensioneren op uw dagverbruik alleen want dat is grosso mode het verbruik dat je in de zomer kan compenseren met panelen.
Met je een terugleververgoeding van 0.045 € /kWh heb je een besparing van 225€ voor een bijkomende productie van 5000kWh. Met een prijs hiervoor van 1€/kWp is de TVT 22 jaar.
Met een batterij van 10 kWh waarmee je op jaarbasis 1500kWh kunt uitsparen is uw besparing 307.5€ . Voor dezelfde investering is uw TVT 16 jaar.
Het systeem om met meer panelen een rendabel systeem te bekomen is enkel mogelijk bij een relatief laag verbruik en als de bijkomende panelen kunnen aangesloten worden aan de bestaande omvormer waardoor de installatieprijs laag wordt.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Je vergeet wel de slijtage van uw batterij mee te nemen in uw berekening.

Na 10 jaar is deze nog 60-70% van begin capaciteit.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

PatrickA. schreef: 23 feb 2021, 18:35 Dus jij verbruikt 2000 kwh aan energie per jaar . 30% of 600 kwh verbruik je onm. en 1400 kwh betaal je ?
Je stelde dat een 9,6 kw systeem nodig is om via injectievergoeding nog maar 74 euro te betalen .

Ofwel zijn uw panelen berekend op uw jaarverbruik , rond de 5200 kwh , zoals alle systemen nu berekend worden . Ofwel is die 2000 juist , maar heb je reeds een systeem liggen dat 2,5 keer meer produceert dan je nodig hebt .

Je gaat uit van 290 euro injectievergoeding . 290 : 0,04 = 7250 kwh op het net zetten om 290 euro te krijgen .
Dat heb je nu goed gezien want je herhaalt bijna letterlijk wat ik in eerste inst antie al schreef.

Mijn PV systeem is bij plaatsing berekend op het produceren van zoveel mogelijk kWh op jaarbasis (het genereren van GSC's). Het elektrisch verbruik is echter geen vast gegeven maar variabel en kan steeds afgestemd worden op de produktie en de wisselende omstandigheden. Waarbij er steeds gestreefd wordt om op jaarbasis 100% van de jaarproduktie ook effectief te verbruiken maar waarbij er - als de omstandigheden wijzigen - steeds kan teruggeschroefd worden naar een basisbehoefte van 2.000 kWh (zonder comfort te verliezen, lager kan ook nog voor basisbehoeften maar dan daalt het comfort). M.a.w. ik kan met het bestaande systeem steeds alle kanten uit.
Het opschalen naar +9.000 kWh produktie van de bestaande PV-installatie is momenteel - zoals ik ook reeds schreef - een theoretische beschouwng in het licht van een stappenplan naar een off grid situatie. Dit met de technieken die nu reeds beschikbaar en technisch mogelijk zijn. Hoe langer het duurt dat ik dit daadwerkelijk moet implementeren (planning 2031) hoe goedkoper dat het wordt en hoe groter de technische mogelijkheden worden.
Het wordt er - met het verstrijken van de jaren - alleen maar goedkoper en gemakkelijker op. Maar het is nu - indien nodig want ik heb geen zicht op alle wijzigende externe omstandigheden - reeds economisch en technisch mogelijk.
turboke27 schreef: 23 feb 2021, 19:41 Overcapaciteit van 2.5x is uiteraard wel heel veel, IvoB zijn verbruik is misschien drastisch verminderd...?
Nee. Net omgekeerd. Mijn verbruik tot 2 jaar na plaatsing PV was nul kWh en is tot op heden gestegen tot 90% van de PV-produktie.
Maar kan, als de omstandigheden dit vereisen - ook eenvoudig terug naar 2.000 kWh per jaar.
Ik heb immers verschillende warmtepompen en een EV waarmee ik kan 'spelen' om meer of minder kWh te verbruiken.
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

DaRkMaN_FX schreef: 27 feb 2021, 11:06 Je vergeet wel de slijtage van uw batterij mee te nemen in uw berekening.

Na 10 jaar is deze nog 60-70% van begin capaciteit.
Inderdaad en ook de stijgende energieprijzen worden niet meegerekend hetgeen een tegenovergesteld effect heeft.
TVT = momentopname van vandaag geprojecteerd in de tijd. Het geeft alleen maar een idee van hoelang het zou duren om uw investering terug te winnen als je de gegevens van dit jaar toepast op de te plaatsen installatie. Daarom vergelijk je de ene TVT met de andere (bvb met meer panelen, met een kleinere batterij enz.) De exacte TVT ga je nooit te weten komen tot op het moment dat je ze bereikt.
Je kan bvb een TVT bekomen van 18 jaar en maar 500 € betalen op factuur of een TVT hebben van 8 jaar en 800€ per jaar betalen op factuur. Het hangt er dan vanaf wat je belangrijker vindt : minder betalen per jaar of sneller uw investering terugverdiend hebben.
PatrickA.
lid

Bericht door PatrickA. »

zonvoorelk schreef: 27 feb 2021, 11:02 @PatrickA.
Je kan niet altijd een rendabel systeem uitwerken met zonnepanelen alleen om uw resterend verbruik te compenseren met de terugleververgoeding.
In theorie kan je wel uw factuur op 0 € krijgen lans deze weg. Je gaat alleen teveel moeten betalen om dit te bereiken.
Daarom is uw voorstel om een kleinere installatie te leggen een rendabelere oplossing. Vermits het salderen wegvalt met het nieuwe tarief is de enige mogelijkheid om die saldering na te streven het installeren van een batterij. Als je geen batterij overweegt is het beter om een installatie te dimensioneren op uw dagverbruik alleen want dat is grosso mode het verbruik dat je in de zomer kan compenseren met panelen.
Met je een terugleververgoeding van 0.045 € /kWh heb je een besparing van 225€ voor een bijkomende productie van 5000kWh.
Wel , dat was de insteek van het hele idee . Je kan kijken wat de woning dagelijks nodig heeft om te draaien . Wassen , koken enz . Dat is tussen de 7 en 10 kwh per 24u . Normaal gezien is dit 365 dagen per jaar hetzelfde .
Alleen heb je variabelen en extremen in het stroomverbruik . Verwarming in de winter en een EV . Dat zijn momenten dat zonnepanelen bijna niks opbrengen of dat het met zon opladen niet altijd uitkomt met het gebruik van de EV .

Als je dan naar de werking van zonnepanelen kijkt , kan je u dan niet de vraag stellen om de inzetbaarheid opnieuw te bekijken .
We kunnen niet meer opsparen voor als de zon niet schijnt of sezioensopslag via terugdraaiende teller .
Je kan uw verbruik concentreren naar de dag ( als je thuis bent ) . Maar je blijft met een winterperiode zitten waar opbrengst minimaal is .

Dan denk ik dat een systeem plaatsen dat je 100% kan benutten en dat bijvoorbeeld 50% van je jaarlijkse behoefte dekt veel interessanter is . En streven naar 50% zelfverbruik , met groter zelfverbruik verandert de grote van het systeem .
Je kiest er dan voor om de variabelen en extremen uit het net te halen en te betalen . Je kan die variabelen enkel opvangen met voldoende grote opslag , iets wat technisch en economisch nog niet beschikbaar is . Dan is het weer een heel ander verhaal .

Op deze manier komt het erop aan om te bekijken hoe groot het systeem moet zijn voor uw dagelijkse behoefte .
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 27 feb 2021, 12:18 Inderdaad en ook de stijgende energieprijzen worden niet meegerekend hetgeen een tegenovergesteld effect heeft.
Batterijdegradatie en zelfverbruik van de batterijen zijn gekende parameters.
Stijgende energieprijzen zijn een totaal onekende factor.
In de topics over het capaciteitstarief haal je voortdurend aan dat de kWh afnameprijs dan voor een deel zal DALEN.
Als het over batterijen gaat haal je voortdurend aan dat de kWh prijs in de toekomst zal STIJGEN.
Make up your mind.
Het hangt er dan vanaf wat je belangrijker vindt : minder betalen per jaar of sneller uw investering terugverdiend hebben.
Liefst beiden.
En om dat te bereiken moet je het juiste ogenblik durven afwachten. Niet te vroeg en niet te laat.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

PatrickA. schreef: 27 feb 2021, 13:12 Je kan kijken wat de woning dagelijks nodig heeft om te draaien . Wassen , koken enz . Dat is tussen de 7 en 10 kwh per 24u . Normaal gezien is dit 365 dagen per jaar hetzelfde .
Alleen heb je variabelen en extremen in het stroomverbruik . Verwarming in de winter en een EV . Dat zijn momenten dat zonnepanelen bijna niks opbrengen of dat het met zon opladen niet altijd uitkomt met het gebruik van de EV .
Waarom zou het verbruik 365 dagen per jaar gelijk zijn? Dat is, als je je huishouden een beetje kan plannen, helemaal niet het geval.
Variabelen moet je gewoon trachten te voorkomen of een bakc up voorzien zoadat je er niet van afhankelijk bent. En dat kan op verschillende manieren.
Verder is het dagverbruik dat jij aangeeft aan de extreem hoge kant. Zolang je dat niet onder controle hebt blijf je natuurlijk afhankelijk van derden voor je energietoevoer.
Zoals ik eerder al bij herhaling schreef: als je een PV-installatie of batterijen plaatst met als enig einddoel gewoon volgens hetzelfde (verspillende) stramien te leven als je altijd al deed kom je vroeg of laat bedrogen uit. Voor velen is die tijd blijkbaar nu al aangebroken.
Begin bij het begin en dat is je energieconcumptie onder controle krijgen en alle variabelen zoveel mogelijk wegwerken. Dan is de rest een koud kunstje.
Zoniet hop je van het ene probleem naar het andere.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”