Keuringsverslag zonnepanelen!

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Obama
Installatie Land: België

Keuringsverslag zonnepanelen!

Bericht door Obama »

Is er een wettelijke bepaling aangaande het ter beschikking stellen van een kopie van het keuringsverslag van de zonnepanelen aan de eigenaar?
Voorbeeld: Keuring is inbegrepen in plaatsing installatie zonnepanelen door aannemer, zoals meestal het geval is. Afspraak met keurder wordt gemaakt door aannemer. Verslag van de keuring wordt ter beschikking gesteld door keuringsorganisme aan de aannemer. Installatie wordt vervolgens door aannemer aangemeld bij de reguliere energieleverancier.
Kan de eigenaar van de installatie aanspraak maken op een kopie van het keuringsverslag voor het geval hij later zijn woning verkoopt, de aannemer eventueel in faling gaat enz. ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Keuringsverslag zonnepanelen!

Bericht door janus »

Willen ze het niet geven dan?
Je installateur heeft de opdracht voor de keuring gegeven dus hij krijgt ook het verslag maar het is natuurlijk wel ze netjes als de eigenaar er een kopie van krijgt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Obama

Bericht door Obama »

Nee en daar valt veel over te zeggen natuurlijk. Er zijn aannemers die er van genieten om klanten te chanteren en dat kunnen ze dus blijkbaar heel gemakkelijk door 2 zaken: in het voorbeeld dat ik beschreef kan de aannemer de keuring van de installatie als dwangmiddel om zijn factuur betaald te krijgen gebruiken en verder ook de supervisie van de panelen via de app afbreken door de klantaccount bij het merk van de omvormer te verwijderen. Meer nog, hij kan zelfs de omvormer laten blokkeren voor productie door de maker van de omvormer. En als toemaatje kan hij nadat de factuur door de klant betaald is deze strategie van chantage zolang volhouden als hij er zin in heeft. Als klant en eigenaar sta je machteloos zolang daar geen wettelijke bepalingen over zijn. Het verwondert mij dat dit hier op het forum nog niet eerder aan bod is gekomen. Het is trouwens daarom dat de aannemers zo schermen om in te gaan op hun aanbod van: "keuring inbegrepen en levenslange supervisie via app op de productie"... En dan is er nog het niveau van supervisie waar in bijna alle gevallen de klant/eigenaar geen zicht heeft op de errors die zijn installatie doorstuurt. Deze parameters worden in de supervisieconfiguratie niet aangevinkt door de aannemer ( met als reden dat je als klant wel iets verkeerd zou kunnen doen in het omvormersysteem, wat helemaal nonsens is) waardoor hij eigenlijk terug chantage pleegt op zijn klanten. De raad die men zou kunnen meegeven aan degenen die zonnepanelen installeren: aanvaard geen keuring inbegrepen door de aannemer maar vraag zelf de keuring aan na de installatie en neem geen omvormer met supervisie via een app!
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Zou jij je naam niet beter veranderen in Trump.
Man, man, man,... wat een achterdocht toch alweer... mondkapje
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Het doel van je bericht ontgaat mij een beetje, heb je zelf problemen misschien?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

edwin.d
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door edwin.d »

Off Topic
Kan de eigenaar van de installatie aanspraak maken op een kopie van het keuringsverslag voor het geval hij later zijn woning verkoopt, de aannemer eventueel in faling gaat enz.
[

Normaal kan je bij de keuringsorganisatie dan een copy aanvragen dacht ik.

Maar meestal krijg je toch een copy als je factuur betaald is..

Mvg
john32
lid

Bericht door john32 »

Keuringsverslag moet ter beschikking zijn van volgende keurder, van verzekeringsmaatschappij bij betwisting schade enz. Dat voor zover alle facturen betaald zijn. Maw: betaal de factuur van de installateur correct, dan zal je het verslag wel krijgen.

Beetje raar dat je het “chanteren” zou noemen van de installateur als jij niet alle facturen betaald hebt?!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Obama

Bericht door Obama »

Ik stel de case op deze wijze met de bedoeling aan te klagen dat je ook al zijn de facturen correct betaald je als eigenaar van de installatie afhankelijk blijft van de goedwil van de aannemer zowel voor het ontvangen van het keuringsverslag als voor de verdere monitoring van uw panelen. Vooral voor het laatste blijft de aannemer heer en meester van uw systeem. Mag ik een kleine oefening toevoegen? Probeer eens een "engeneer account " te verkrijgen voor uw monitoring app zodat je de errors van uw systeem kan zien...
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Bij elke app. ben je afhankelijk van derden, dan moet je je eigen systeem maken als je onafhankelijk wilt zijn.
Dus ik snap je punt nog altijd niet
.

john32
lid

Bericht door john32 »

Zijn twee heel verschillende zaken hé. Als je (na volledige betaling) niet vrij snel het keuringsverslag krijgt, en het nog steeds niet krijgt nadat je het vriendelijk vraagt, kan je het eisen. (Ingebrekestelling sturen).

Het tweede: heb jij 100% dezelfde toegang tot de boordcomputer van je auto als jouw (door het merk erkende) dealer? Nee, helemaal niet. Heb je genoeg om zelf de meeste problemen op te lossen: ja.

Heeft jouw Dell/HP/Apple erkende technieker dezelfde tools om problemen met je computer op te lossen als jij? Nee, die ziet meer.

Overigens zie ik BV bij SMA met mijn gewone toegang wel degelijk de foutcodes en -meldingen, maar dat is naast de kwestie.
Obama

Bericht door Obama »

Dank aan John32 voor de constructieve inbreng.
Inderdaad, je kan een ingebrekestelling sturen maar als er geen wettelijke verplichting bestaat om een verslag ter beschikking te stellen aan de eigenaar heb je daar waarschijnlijk weinig aan, zo ook voor de monitoring, het zal bij proberen blijven veronderstel ik maar eisen.... het blijft twijfelachtig.
Wat het monitoren betreft vraag ik me verder af of de continuīteit voor de eigenaar door de jaren heen gegarandeerd kan blijven. Het hangt allemaal aan een dun draadje. Ik heb persoonlijk vastgesteld dat je bij de constructeur van de omvormer moeilijk terecht kan want die sturen u door naar de... aannemer. Hoe iemand die zelf zijn panelen installeert de monitoring kan ingesteld krijgen via een app blijft dan ook meteen een open vraag maar dat is ook ietwat off-topic.
john32
lid

Bericht door john32 »

Zucht, je blijft beide door elkaar gooien; dat is het niet!

Ivm continuïteit: als je installateur failliet gaat, kan de fabrikant een nieuwe onderhoudsfirma toegang verlenen.
Plaats reactie