Kwaliteitsverschil zonnepanelen Tier 1

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
mysticwizard
lid
Installatie Land: België

Kwaliteitsverschil zonnepanelen Tier 1

Bericht door mysticwizard »

Voor de aankoop van onze PV installatie heb ik reeds verschillende offertes binnen van installateurs. Omvormers & constructiematerialen zijn gelijkaardig, zonnepanelen zijn echter verschillend.

Panelen hier zijn o.a.:
* REC Twinpeak S2 355Wp
* Sunpower performance 3 (P19) 410p
* Sunpower Maxeon 2 360Wp

Alle panelen hebben een pos. tolerantie van 0-5Wp. Garantie is bij allen 25 jaar. Degradatie bij de maxeon is max. 0.25%/jaar, bij REC en P19 is het 0.5%/jaar. De installateurs van sunpower zeggen dat Maxeon uit een massief koperen frame beschikken en geen busbar, de performance serie zou dan iets meer degraderen maar dan ook niet over busbars beschikken zoals overige zonnepanelen. Het zou dus de techniek gebruiken van overige zonnepanelen gebruiken maar hier enkele voordelen aan toevoegen. Zijn hier nog andere relevante verschillen?
Dat de maxeons een bepaalde meerprijs met zich meebrengen kan ik nog verstaan. Is het echter gerechtvaardigd dat er voor een identieke installatie iets meer gevraagd wordt voor de sunpower performance serie i.p.v. bv. REC panelen?

mysticwizard
lid

Re: Kwaliteitsverschil zonnepanelen Tier 1

Bericht door mysticwizard »

Iemand enige input?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik denk dat je het antwoord pas over 25 jaar weet als je 3 installaties naast elkaar zet met de verschillende panelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

Sunpower = marketing dat ook betaald moet worden imho
Er is niemand die 20-25 jaar vooruit kan kijken.

Hopelijk is er tegen dan ook wel al een technologische verbetering van PV.
Zoals in glas verwerkt zonnecellen / zonnecellen met meer opbrengst yield/factor / etc...
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie