slimme meter

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

slimme meter

Bericht door waldonk » 01 dec 2019, 11:30

bruma schreef:
01 dec 2019, 10:34
Toekomst: de DNB's komen een digitale meter installeren en zullen werken met kwartuur meting.
Als ik het goed begrijp dan ziet een digitale meter niet of er binnen dat kwartuur stroom wordt geleverd of genomen als dat heen en weer gaat door variërende opwekking en gelijktijdig variërend verbruik.
In de veronderstelling dat er binnen dat kwartuur 100wh is geleverd en 150 Wh is verbruikt, heeft die dan enkel 50 Wh geleverd geteld?
Laatst gewijzigd door waldonk op 01 dec 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: slimme meter

Bericht door janus » 01 dec 2019, 11:52

Even afgesplitst, andere wordt het een rommeltje als men plots jouw vraag gaat beantwoorden in iemand anders zijn draadje.

In de veronderstelling dat er binnen dat kwartuur 100wh is geleverd en 150 Wh is verbruikt, heeft die dan enkel 50 Wh geleverd geteld?
klopt
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 01 dec 2019, 12:00

Is er iemand die dat kan bevestigen dat een digitale meter zo registreerd.
Ik was in de veronderstelling dat die 2 "telwerken" heeft die beiden gewoon optellen wat er naar beide kanten gebeurt, alles geleverd optellen en alles terugsturen optellen.

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 01 dec 2019, 12:13

Ik dacht gehoord te hebben dat ze in de toekomst naar snellere metingen gingen van 1minuut.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 dec 2019, 13:26

De meter meet dit wel (telwerk afname en telwerk injectie)
Die 50Wh is dan een berekening die gemaakt wordt
Hoe ze het kwartuur energiemeting uiteindelijk zullen aanrekenen is nog koffiedik kijken.
Het was nog maar een consultatieronde.
waldonk schreef:
bruma schreef:
01 dec 2019, 10:34
Toekomst: de DNB's komen een digitale meter installeren en zullen werken met kwartuur meting.
Als ik het goed begrijp dan ziet een digitale meter niet of er binnen dat kwartuur stroom wordt geleverd of genomen als dat heen en weer gaat door variërende opwekking en gelijktijdig variërend verbruik.
Of ze per minuut zullen meten betwijfel ik (dataflow) maar men zou de max piekstroom kunnen bijhouden binnen een bepaalde periode en doorsturen.

Een prof in EnergyVille wist te vertellen dat we uiteindelijk zullen afstappen van kWh verrekening, gaan naar een afrekening als 'energy as a service' en hoe meer we investeren hoe minder we zouden betalen.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 01 dec 2019, 18:09

'energy as a service'
En dat betekent voor Jan met de pet???

jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur

Bericht door jeroen beeckx » 01 dec 2019, 18:16

weet iemand het volgende:

gaat men bij 3 fase, per fase de balans bekijken, of wordt het globale vermogen van belang?

Ik vermoed het 2de, daar bv. SMA bij verbruik op fase 1 en 2, een monofasige batterij omvormer stroom doet terugsturen om op 0 uit te komen.
Dus bv. Fase 1: 500W verbruik, Fase 2: 500W verbruik, Fase 3: 1000W injectie.

Is dit al bepaald door de wetgever?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 dec 2019, 19:28

jeroen beeckx schreef:weet iemand het volgende:

gaat men bij 3 fase, per fase de balans bekijken, of wordt het globale vermogen van belang?

Ik vermoed het 2de, daar bv. SMA bij verbruik op fase 1 en 2, een monofasige batterij omvormer stroom doet terugsturen om op 0 uit te komen.
Dus bv. Fase 1: 500W verbruik, Fase 2: 500W verbruik, Fase 3: 1000W injectie.

Is dit al bepaald door de wetgever?

Mvg
Digitale meters hebben 1 telwerk energieverbruik en 1 energieinjectie.
Voor wat de instant vermogenmetingen betreft is dit per fase.
Het is aan de communicatiemodule of deze laatste gebruikt zullen worden

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 01 dec 2019, 19:29

Luc6580 schreef:
'energy as a service'
En dat betekent voor Jan met de pet???
Een beetje zoals nu met je gsm: je betaalt immers ook niet meer per sms, belminuut of Mbyte

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 dec 2019, 19:32

bruma schreef:
01 dec 2019, 13:26
hoe meer we investeren hoe minder we zouden betalen.
En wat bedoeld hij daar mee?
In het afrekenjaar investeren? De totaliteit dat er per EAN nummer geïnvesteerd werd in energie? Cumulatief?
En is het dan de bedoeling dat je iedere investering aangeeft aan de VREG of een andere instantie (hoe kunnen ze anders weten wat er werd
geïnvesteerd?).
Lijkt me in elk geval een mooie toekomst weggelegd voor administratieve overhead.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 dec 2019, 19:32

bruma schreef:
01 dec 2019, 19:29
Een beetje zoals nu met je gsm: je betaalt immers ook niet meer per sms, belminuut of Mbyte
Ah nee? Ik betaal nog steeds per belminuut.
(per sms heb ik nooit betaald, dat is immers gewoon het opvullen van de gaten tussen het belverkeer en is gewoon geen kost).

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 02 dec 2019, 09:59

Ik betaal ook per minuut als ik bel met mijn gsm. Op jaarbasis tussen de 10 en 15 €, voor het ganse jaar. Waarom zou ik dan een bundel nemen?
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 dec 2019, 12:47

Insgelijks.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 dec 2019, 13:13

bruma schreef:
01 dec 2019, 13:26
Een prof in EnergyVille wist te vertellen dat we uiteindelijk zullen afstappen van kWh verrekening, gaan naar een afrekening als 'energy as a service' en hoe meer we investeren hoe minder we zouden betalen.
Die prof (Ronnie Belmans) is ook de befaamde (oh zo onpartijdige) voorzitter van de VREG ;-) .
En daarmee weten we ook meteen waarom de VREG koste wat kost dat capaciteitstarief door onze strot wil rammen.
Men wil de consument of prosument opnieuw 'verplichten' te investeren in nieuwe technieken om zo zijn energierekening onder controle te houden.
De digitale meter is juist daarom niet kosten neutraal. Wie niet investeert, wie zijn leefgewoonten niet aanpast.. zal op termijn meer betalen.
De zwaksten in de maatschappij zullen weer het grootste slachtoffer worden. :shock: :cry:

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 02 dec 2019, 14:39

janus schreef:
01 dec 2019, 11:52
Even afgesplitst, andere wordt het een rommeltje als men plots jouw vraag gaat beantwoorden in iemand anders zijn draadje.

klopt
Nee, klopt volgens mij niet. Zowel injectie als afname worden apart gemeten en zullen zo ook a) op de meter te zien zijn b) op te vragen zijn bij Fluvius of c) uit te lezen zijn via de P1-poort met aangepaste logging.
Met een dongle/datalogger en bijhorende logging op de P1 poort zullen zelfs secondegegevens beschikbaar zijn.
Zo kun je (laten) berekenen welke tariefstructuur voor uw situatie het meest voordelig is.

Een tijdje geleden een presentatie van EnergieID gezien, zij kunnen dit (denk ik) nu al aanbieden. Zo zullen er nog wel partijen zijn.

Plaats reactie