Zonnepanelen op grond in agrarisch gebied

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Zonnepanelen op grond in agrarisch gebied

Bericht door Christiaan » 28 sep 2019, 12:13

janus schreef:
28 sep 2019, 11:10
Die worden nooit geplaatst bij een normale installatie met een omvormer.
De diodes dienen ervoor om te voorkomen dat een batterij die rechtstreeks geladen wordt door pv panelen 's nachts niet ontlaad.
In BE zal je dat nooit zien, behalve misschien bij een paar hobby projectjes.
Laad je niet misleiden door de eerste figuur. Zonnepanelen direct op een batterij aansluiten kan en mag niet ( geen laad algoritme en geen MPP tracking ). Het wordt niet toegepast als men de afzonderlijke strings op aparte ingangen van de omvormer kan aansluiten, en dan hoeven die diodes er inderdaad niet te zitten.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 sep 2019, 12:18

En wanneer dan wel, en met welk doel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 sep 2019, 12:38

janus schreef:
28 sep 2019, 12:18
En wanneer dan wel, en met welk doel?
Zoals ik al schreef , om te beletten dat er stroom van de ene string in de parallel geschakelde string zou kunnen vloeien. Iedere "blocking diode" laat de stroom maar in één richting door, en dat is in richting " naar boven " ( in de richting van de pijl van het diode symbool ) op de figuren.

Mijn overbuur heeft vorig jaar zonnepanelen laten installeren en de installateur wist me te vertellen dat de omvormer ( Fronius als ik me niet vergis ) vier ingangen heeft en twee MPP trackers. Het zou me niet verwonderen dat de ingangen paarsgewijs ( per twee dus ) aan één MPPT gekoppeld zijn, en dat in de omvormer zelf die blocking diode per ingang aanwezig is.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 sep 2019, 13:37

Hoe kan stroom nu de andere kant op vloeien?
In een parallel schakeling worden de stromen bij elkaar opgeteld, zelf al zou de stroom in 1 string 0A zijn, dan beïnvloed dat de stroom in andere string niet.

2 les elektriciteit op school
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling#Stroom
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 sep 2019, 14:21

janus schreef:
28 sep 2019, 13:37
Hoe kan stroom nu de andere kant op vloeien?
In een parallel schakeling worden de stromen bij elkaar opgeteld, zelf al zou de stroom in 1 string 0A zijn, dan beïnvloed dat de stroom in andere string niet.

2 les elektriciteit op school
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling#Stroom
ALS de stroom nul ampere zou zijn ... Die hoeft niet eens nul ampere te zijn ! Als de ene string een ietsje lagere spanning genereert dan de in parallel geschakelde string, dan vloeit er een stroom van de string met hoogste spanning naar de string met de laagste spanning. Vergelijk het gewoon met het opladen van een batterijtje waarvan de celspanning lager is dan de spanning van de lader. Er hoeft maar één of een paar cellen van een zonnepaneel in de schaduw te liggen opdat het ganse paneel een paar tienden van een volt minder gaat afgeven. Zonder diodes gaat het andere paneel dan een deel van zijn energie in dat ene paneel kwijt geraken ( en het op dezelfde spanning brengen ) in plaats van het naar de omvormer te sturen. De MPP in de omvormer gaat hierop ook nog eens inspelen en zijn stroomafname aanpassen naar een nieuw optimaal "stroom maal spanning" vermogen instelling.

Het is zelfs erger dan je denkt omdat een zonnecel de stroom heel goed in de omgekeerde richting doorlaat.

Uiteraard moet men de stromen bij mekaar optellen, maar dat zal alleen maar lukken als de "bronnen" allemaal dezelfde spanning afgeven daar waar de stromen samenkomen - dus in het geval van stroombronnen en niet in het geval van spanningsbronnen. Bij spanningsbronnen met lage eigen inwendige weerstand (*) vormt de ene bron als het ware een kortsluiting voor de andere bij ongelijke spanningen. Zonnepanelen zijn wel spanningsbronnen met een relatief hoge inwendige weerstand - dit is de reden waarom men MPP toepast om telkens het optimale vermogen eruit te halen.

(*) hoe lager de eigen inwendige weerstand , hoe meer stroom men kan afnemen zonder dat de spanning sterk afneemt. De inwendige weerstand kan je beschouwen als een Ohmse weerstand die in serie staat met de bron.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 sep 2019, 15:44

Ik vind geen enkele verwijzing bij omvormer fabrikanten naar die diodes.
Bij SMA hebben ze het ook gewoon over de y-adaptors, ik heb er hier op het forum ook nooit over gelezen.
Ik blijf er bij dat die blocking diodes niet gebruikt worden en niet "echt" nodig zijn, of iemand moet het tegendeel aantonen.
bv. met een schema van een omvormer.
.

patje45
junior lid

Bericht door patje45 » 01 okt 2019, 10:04

Mensen, we wijken hier af!

het gaat hier niet om , hoe zonnepanelen best gelegd moet worden, maar over de WETGEVING omtrent het leggen van zonnepanelen in AGRARISCH gebied . Laten we het voornamelijk bij het topic blijven :roll:

patje45
junior lid

Bericht door patje45 » 01 okt 2019, 10:06

@ Christiaan, het gaat erom dat het (voorlopig) NIET toegelaten is om zonnepanelen op de grond te plaatsen in AGRARISCH gebied!
Dat ze wel op gewone bouwgronden mogen geplaatst worden is iets helemaal anders.
Christiaan schreef:
27 sep 2019, 12:33
Voor particulieren en niet voor groot grondbezitters werd de voorbije jaren de regelgeving een beetje aangepast :

De aanleg van een niet–overdekte constructie (siervijver, terras, zwembad, zonnepanelen…) kan vrijgesteld zijn van vergunning tot maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin.

https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... er-zwembad

Veel meer dan dit kan het dan niet worden :

Afbeelding

Afbeelding

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 01 okt 2019, 10:23

patje45 schreef:
01 okt 2019, 10:06
@ Christiaan, het gaat erom dat het (voorlopig) NIET toegelaten is om zonnepanelen op de grond te plaatsen in AGRARISCH gebied!
Dat ze wel op gewone bouwgronden mogen geplaatst worden is iets helemaal anders.
.....
Hoe verklaar je dan dat heel wat boeren hun ongebruikte weides hebben verhuurd aan anderen die er zonnepanelen op kwamen plaatsen ? Er zitten Oooh zoveel achterpoortjes in de wetgeving voor diegenen met een lange arm ...

patje45
junior lid

Bericht door patje45 » 03 okt 2019, 16:57

Christiaan schreef:
01 okt 2019, 10:23
patje45 schreef:
.....
Hoe verklaar je dan dat heel wat boeren hun ongebruikte weides hebben verhuurd aan anderen die er zonnepanelen op kwamen plaatsen ? Er zitten Oooh zoveel achterpoortjes in de wetgeving voor diegenen met een lange arm ...
Is dat niet een beetje kort door de bocht Christiaan? Ik denk niet dat men het risico gaat nemen om zonnepanelen te gaan plaatsen waar dat niet mag hoor. Mijn schoonbroer heeft zo zonnepanelen geplaatst. Doordat hij naar de gemeente stapte met een vraag,keken ze even op een luchtfoto, bammmmm hij mag ze nu allemaal verwijderen :-) Maar ja ....ik had hem nog gewaarshuwd

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 okt 2019, 17:33

patje45 schreef:
03 okt 2019, 16:57
Is dat niet een beetje kort door de bocht Christiaan?
Bwa, Christiaan mist wel meer dan eens een bocht. Kort door de bocht gaan is dus meer een way of life voor hem. ;-)

patje45
junior lid

Bericht door patje45 » 03 okt 2019, 17:50

:mrgreen:

jef
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef » 03 okt 2019, 18:41

Christiaan schreef:
01 okt 2019, 10:23
patje45 schreef:
.....
Wijs eens aan waar er ergens in Vlaanderen PV op ongebruikte weides staan ?? NIet één of andere particulier die (amper) 10 KWpiek in de ganzenweide heeft staan hé..Ik ben eens curieus.

Plaats reactie