Nieuwe meter, hoe zwaar?

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Plaats reactie
Saintlambert
lid
Installatie Land: België

Nieuwe meter, hoe zwaar?

Bericht door Saintlambert » 12 apr 2018, 19:05

Sorry mensen, nog een vraag ;)
Daar ik bij de PV installatie mijn exclusief nacht en mijn piek- dalmeter ga veranderen door één meter. En met de komst van de capaciteitstaks, waarschijnlijk? Zou ik dus liever mijn installatie lichter maken. Ik heb nu 3x230V 50A 19,9kVA
Veranderen naar 40A 15,92kVA biedt volgens de tabel die ik zag geen voordeel. (Blijft maal vijf.)
Dus 32A 12,73kVA (maal vier)
De vraag is, ga ik daar mee toekomen?
PV 9240Wp
Mijn toestellen:
Accumulatoren ga ik weg doen, zou er ene laten staan als backup voorlopig, 6000W
4x convector 2000W (worden bijna nooit gelijktijdig gebruikt), 1 lucht lucht warmtepomp die de accumulatie vervangt, droogkast, wasmachine, oven, inductiekookplaat, frigo, diepvriezer.
Voor de rest de normale dingen, verlichting, stofzuiger, pc,tv enz…
Ben een leek in elektriciteit, maar wordt dit dan verdeeld over de drie fazen en zou dit voldoende zijn?
En hoe lang op voorhand aanvragen?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Nieuwe meter, hoe zwaar?

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 apr 2018, 20:06

Er zijn een aantal zaken dat je moet weten of berekenen voor je aan dergelijke "projecten" start.

- Welke gebruikers moeten er allemaal simultaan kunnen werken
- Wat zijn uw grootste verbruikers.
- Is uw warmtepomp een 3-fasige of een enkelfasige
- Wat is uw kVa vermogen van uw omvormer
- Herkeuring van uw installatie nodig
- Goede verdeling van alle zware verbruikers op verschillende fases

Ik denk dan vooral dat uw oven / kookplaat (inductie) & warmtepomp de belangrijkste & zwaarste verbruikers zijn.
Dan nog kijken wat je wil => dubbele teller vs enkele teller.

Aanvragen van offerte heb je normaliter snel (3-4 weken) en na akkoord mag je nog eens 6 weken rekenen voor ze komen bij Eandis.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Saintlambert
lid

Bericht door Saintlambert » 12 apr 2018, 20:19

DaRkMaN_FX schreef:
12 apr 2018, 20:06
Er zijn een aantal zaken dat je moet weten of berekenen voor je aan dergelijke "projecten" start.

- Welke gebruikers moeten er allemaal simultaan kunnen werken
- Wat zijn uw grootste verbruikers.
- Is uw warmtepomp een 3-fasige of een enkelfasige
- Wat is uw kVa vermogen van uw omvormer
- Herkeuring van uw installatie nodig
- Goede verdeling van alle zware verbruikers op verschillende fases

Ik denk dan vooral dat uw oven / kookplaat (inductie) & warmtepomp de belangrijkste & zwaarste verbruikers zijn.
Dan nog kijken wat je wil => dubbele teller vs enkele teller.

Aanvragen van offerte heb je normaliter snel (3-4 weken) en na akkoord mag je nog eens 6 weken rekenen voor ze komen bij Eandis.
Ga voor enkele teller gaan, ik denk dat ik tot zo lang de meter terug draait ik mijn verbruik ongeveer zal kunnen opwekken.
Warmtepomp denk ik mono: Daikin FTXP 71 K3 Daikin RXP 71 K3
Omvormer is de SE 10k drie fasen deltanetwerk
Niet alles moet tegelijk kunnen werken maar zou niet graag hebben dat steeds de zekering springt telkens ik kook terwijl de verwarming aan staat en de wasmachine draait, bijvoorbeeld.
Al bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 12 apr 2018, 20:39

Een zekering springt niet zo snel hoor, ik heb hier mono 25A en de hoofdzekering is nog nooit gesprongen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie