Sma home manager + Raspberry Pi

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 13 dec 2018, 16:26

Klopt, ik zit nu volledig op home manager 2.0. Wel nog op zoek naar een manier om mijn warmtepomp apart te meten.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Te koop: nieuwe SMA Sunny Home Manager + Energy Meter

Bericht door jeroen beeckx » 13 dec 2018, 16:30

@Bart go

Dacht dat dat kon met een SMA energy meter?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 14 dec 2018, 09:02

Jeroen, ja? Energy meter voor een apart toestel en geen heel huis? Alleszins heb ik nog een nooit gebruikte groenestroom teller en dacht die ertussen te zetten om mijn warmtepomp uit te meten. Dan zou er een Raspberry Pi programma zijn (SAE), gebouwd door een Duitser, om te koppelen met de Home Manager en Sunny portal.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 dec 2018, 17:05

@bartgo
Je mag altijd deze info delen ;-)

Of bedoel je dit?
SMA-EM
https://github.com/datenschuft/SMA-EM

Wat Jeroen zegt is correct.
Je kan een SMA Energy Meter configureren als verbruiksmeter.
Dus dit kan je perfect doen voor je WP, alleen is het een dure verbruiksmeter :geek:

Vanaf SHM2.0 met je werken met WLAN plugs en geen bluetooth plugs.
Blijkbaar willen ze van de bluetooth technologie afstappen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 14 dec 2018, 20:49

In de Wiki zetten zou nog mooier zijn ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Te koop: nieuwe SMA Sunny Home Manager + Energy Meter

Bericht door bartgo » 14 dec 2018, 21:13

Ik heb nog maar enkel de info gevolgd op photovoltaikforum.
https://www.photovoltaikforum.com/threa ... pageNo=171

In principe heb je die wlan plugs nodig van edimax om het verbruik van aparte apparaten te meten en te sturen (aan/uit afhankelijk van zon). Maar omdat niet alle apparaten een stekker hebben (en de plugs ook echt superslecht zijn, ik heb er zelf 10 en ze hebben hun eigen leven, zeg maar), heeft iemand van dat forum een Raspberry ding geprogrammeerd dat de link legt tussen modbus of s0 meters en de home manager (die de programmeertaal van Sma, SEMP, spreekt).

Ik moet er zelf nog aan beginnen maar ken niks van programmeren in Linux en mijn Duits is ook maar van de schoolbanken. Ik denk dat hij begin volgend jaar zen beter uitgewerkte handleiding gaat hebben. Maar volgens mij is er nu al een image die je op Raspberry kan installeren.

Als iemand er samen met mij mee aan de slag wil, heel graag. Ik heb een modbus / s0 meter die kn theorie een groenestroomteller is maar ook elders ingezet kan worden, en ik heb al behoorlijk wat ervaring met de home manager 2.0.

Meer info vind je hier:
https://github.com/camueller/SmartAppli ... tion_DE.md

Iemand die er mee aan de slag wil? Ik doe graag mee.

Nog een pdf intro gevonden in het Engels:
https://raw.githubusercontent.com/camue ... %20SMA.pdf

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 dec 2018, 23:01

Beter afsplitsen in een nieuw topic.
Heb jij al apparaten die met het SEMP protocol werken?
Of wil je enkel s0 uitlezen via de GPIO pins op een raspi?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Te koop: nieuwe SMA Sunny Home Manager + Energy Meter

Bericht door bartgo » 14 dec 2018, 23:04

Klopt darkman, ik wil enkele apparaten zonder stekker kunnen uitlezen zoals oven, koelkast en dus ook warmtepomp. Heb nog eens in de info zitten kijken maar snap vooral de eerste stappen niet.

Daarnaast heb ik ook een Siemens vaatwasser die kan communiceren met de sunny home manager. Dat verloopt niet via SEMP maar via eebus. SEMP is eigenlijk een ouder protocol van Sma. Maar die Duitser gebruikt dat nu dus om apparaten met te veel vermogen of zonder stekker, zoals autolaadpunten, droogkast of warmtepompen, met de home manager te verbinden. Je kunt die dan zelfs schakelen met een relais naargelang de zon al dan niet schijnt, en/of uitmeten. Ik wil alleen dat laatste.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: SMA Energy Meter + Raspberry

Bericht door janus » 14 dec 2018, 23:21

Afgesplitst naar passender onderwerp.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Sma home manager + Raspberry Pi

Bericht door jeroen beeckx » 15 dec 2018, 13:42

Ik ga dit in de achtergrond met veel belangstelling volgen...:-)

@Bartgo : die Edimax vind ik ook amateuristisch, ik zou graag ook één en ander aansturen/schakelen maar liefst via kabel (utp), want Wifi staat hier 's nachts uit.
Zal nog eens wat mensen bij SMA aanporren, duurt allemaal erg lang. (heb in feb/2018 info aangevraagd..)

Behalve on/off, moet een warmtepomp ook kunnen op of aftoeren via de Home Manager, denkelijk via Modbus?
Kreeg volgende info al via SMA over Stiebel Eltron, misschien heb je er wat aan.
""""
The following are inverter-based and are, when using the S-E “ISG web” gateway, compatible with the SHM1&2:
From a quick search on stiebel-eltron.be it seems that only the LWZ 504 is available in Belgium.

· LWZ 504
· WPL 15 A(C)(S)
· WPL 25 A(C)(S)

Possibly the “WPL 20 A(C)” too, but this has to be specifically confirmed.
The C indicates the option “Cooling”, not sure about S.

I specifically asked regarding who to contact in BE, but my contacts could only refer to the general hotline, and made it clear that it is important to check with S-E BE to ensure the product is supported.
https://www.stiebel-eltron.be/nl/bedrijf/contact.html

Most of the supported heat pumps are not inverter based, but can of course still be optimized by the SHM.
Stiebel is preparing to launch a new generation of controllers, which will allow more heat pumps to be controlled by the SHM, but this is most likely >6 months away."""
Laatst gewijzigd door jeroen beeckx op 15 dec 2018, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 dec 2018, 13:47

Bedankt Jeroen, ik heb een WP van Daikin en die kan moeilijk gestuurd worden. Er is een mogelijkheid om te werken met het smart grid relais, zodat je bij zonne overschot de smart grid op ‘volle bak’ zou kunnen zetten. Smart grid is eigenlijk een signaal dat van het elektriciteitsnet moet komen en een tariefverandering aankondigt maar je kunt het ook simuleren met de opstelling Raspberry en SHM. Probleem bij dit smart grid relais is dat vermoedelijk enkel de elektrische weerstand wordt ingeschakeld. Vermoedelijk, want ze weten het zelf niet bij daikin.

Maar ik wil in de eerste plaats meten.

Die wp van Stiebel zouden standaard over eebus met de SHM kunnen communiceren, net zoals mijn Siemens vaatwasser dat kan. Die schakelt dan in bij overschot zon.

Intussen trouwens wel mijn edimax stopcontacten redelijk stabiel gekregen door ze gewoon geen internettoegang te geven. Enkel de verbinding met het huisnetwerk over wifi en dan koppeling met SHM. Dat werkt prima als de wifi van goeie kwaliteit is. En helaas enkel 2.4ghz. Ik zet de mijne snachts niet meer uit: er is wel een lagere pulsfrequentie ingesteld van de beacon, de naamuitzending, het meest gevaarlijke van straling. Maar Jeroen, deze SAE op Raspberry is dus een oplossing voor wie geen wifi wil.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 dec 2018, 20:50

Waarom helaas enkel 2.4Ghz.
Deze band kan verder en stabieler. Deze pakketjes voor aan en afschakelen zijn geen megabytes groot.

Nibe heeft ook smartgrid maar deze kijkt naar de kostprijs op grid niveau. Zo ver zijn we nog lang niet in België.
Zeker niet na het laatste nieuws dat heel de ontwikkeling van het dataplatform voor de slimme meter al bijna 8 jaar in ontwikkeling is en er nog geen deftige resultaten zijn!

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 dec 2018, 21:00

Dan doe ik het inderdaad liever zelf met Sma :)

Je hebt gelijk wat 5ghz betreft. Maar is hier sowieso wat off-topic.

Zin om mee zo een SAE op te zetten via Skype ofzo?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 dec 2018, 21:08

Mocht ik meer tijd hebben direct.
Ik log mijn WP via een Eltako 3 fase kWh teller en lees de S0 uit via SHM v1.
Je hebt daar een paar ingangen die je vrij kan configureren.

Ben nu bezig om mijn WP via modbus realtime uit te lezen om zo meer inhoudelijke details te krijgen om eventueel de GM (graadminuten) instellingen te tweaken.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 15 dec 2018, 21:46

Zou dat ook kunnen met een Rotex daikin hpsu, die modbus? Want dat klinkt wel als de oplossing ja.

Wat smartgrid betreft zou ik enkel het relaiscontact misbruiken om zelf het smartgrid signaal te simuleren zeg maar.

Plaats reactie