Solar Edge omvormer begrenst?

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
Dominique
junior lid
Installatie Land: België

Solar Edge omvormer begrenst?

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 09:54

Ik heb voor 7200wp panelen liggen en heb een solar edge omvormer van 5kW.
Mijn uitlezing op mijn gsm laat me zien dat alles boven de 5000W wordt afgeknot.
Dat geeft me het gevoel dat als mijn panelen meer produceren dan 5000wp de omvormer de zogezegde overbelasting niet doorlaat.
Is dat correct? Vraag die ik dan heb is waarom verkopen ze mij voor mij 7200wp panelen als de omvormer maar tot 5000w verwerkt?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Solar Edge omvormer begrenst?

Bericht door janus » 27 jun 2018, 10:03

De hoofdreden daarvoor is dat je minder prosumenten vergoeding betaald.

voor een betere uitleg/berekening zal je even de hellingshoek en de orientatie van je panelen moeten geven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Dominique
junior lid

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 10:12

Ze beloven een jaaropbrengst van 7000kwh en dat zal de installatie ook wel waar maken.
Maar mijn vraag is eigenlijk of de opbrengst boven 5000wp verloren is.
Ik heb in bijlage een printscrn bijgevoegd van mijn uitlezing. In het rood heb ik aangeduid wat ik bedoel met mijn vraag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 jun 2018, 10:17

Dominique schreef:
27 jun 2018, 09:54
Ik heb voor 7200wp panelen liggen en heb een solar edge omvormer van 5kW.
Mijn uitlezing op mijn gsm laat me zien dat alles boven de 5000W wordt afgeknot.
Dat geeft me het gevoel dat als mijn panelen meer produceren dan 5000wp de omvormer de zogezegde overbelasting niet doorlaat.
Is dat correct? Vraag die ik dan heb is waarom verkopen ze mij voor mij 7200wp panelen als de omvormer maar tot 5000w verwerkt?
Is dat correct?
Ja

Vraag die ik dan heb is waarom verkopen ze mij voor mij 7200wp panelen als de omvormer maar tot 5000w verwerkt?
Op minder zonnige dagen zal de installatie geen 5000W halen, maar wel een hogere opbrengst dan als je minder panelen zou hebben. De hoofdreden voor zo een 'overdimensionering' is het prosumententarief. Met een omvormer van 6kW zou je een hogere jaaropbrengst halen, maar mogelijk niet voldoende om het extra prosumententarief te compenseren.

Dominique
junior lid

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 10:53

Zo moet ik die overdimensionering dus bekijken. ik ging ervan uit dat de omvormer van 5KW dan ook 7000wp aan kon en dat mijn grafiek dus niet afgeknot wordt. De omvormer is dan wel degelijk begrenst tot 5kW
Dat betekend dan dat gelijk zonnige dagen gelijk vandaag je meer opbrengt dan dat je omvormer aankan en dat je dus eigenlijk nadeel hebt.
Bij minder mooi weer heb je dan weer voordeel.
Is dat bij een SMA omvormer ook zo? Ik meen dat deze wel degelijk een overbelasting aan kan. Bij een andere installatie heb ik voor 13200wp panelen liggen met een SMA omvormer van 10kW. Hier wordt de grafiek niet afgeknot. Dus ik denk dat ik hier uit kan afleiden dat een SMA omvormer wel degelijk in overbelasting gaat. Is dit correct?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 jun 2018, 11:52

elke omvormer "knot" af op zijn maximum vermogen.

Bij jouw is wel de vraag of je de juiste omvormer hebt of misschien teveel panelen als de omvormer bij deze temperaturen nog afknot .
Vandaar mijn vraag naar de hellingshoek en de orientatie.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Dominique
junior lid

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 12:55

24 panelen BenQ solar 300wp full black
6 panelen zuid -10°
18 panelen zuid +80°
hellingsgraad 25°

Dominique
junior lid

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 12:56

Berekende opbrengst 6372Kwh

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 27 jun 2018, 12:59

Dominique schreef:
27 jun 2018, 10:53
Dus ik denk dat ik hier uit kan afleiden dat een SMA omvormer wel degelijk in overbelasting gaat. Is dit correct?
Nee, die SMA omvormer zal ook nooit boven de 10kW gaan. Deze is in verhouding wel minder overgedimensioneerd (132%) dan de SE installatie (144%).
Zoals Janus ook zegt, is het vermogen dat jouw zonnepanelen opbrengen afhankelijk van verschillende factoren als hellingsgraad, oriëntatie, temperatuur, ... Als deze factoren minder gunstig zijn, kan er in principe iets meer overgedimensioneerd worden.
Zonnepanelen degraderen ook lichtjes doorheen de jaren, dus de afknotting wordt steeds iets minder.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 jun 2018, 14:33

Zoals je bij PvCalc (gele lijn) kan zien is de omvormer perfect gekozen ivm het prosumententarief, alleen zal je op mooie dagen iets verlies hebben.

PvCalc schat je opbrengst wel iets lager in 6014kWh, denk dat je daar beter op rekent en niet de 7000kWh waar je het eerder over had..
.

Dominique
junior lid

Bericht door Dominique » 27 jun 2018, 14:42

Bedankt voor de hulp. Het is me geheel duidelijk nu. Bedankt!!

Stan
lid

Bericht door Stan » 03 aug 2018, 15:00

Solar edge heeft sinds enkele jaren (2?) de specificaties voor de Belgische omvormers aangepast aan het (Belgische prosumentententarief). Volgens de vernieuwde specificaties mag je de omvormer meer overbelasten. Doch voor hun betekend overbelasten meer Wp aansluiten (niet omvormen) dan de KVA van de omvormer. Doch de omvormer zet niet het meer aangesloten Wp om in uitgaande Watt. Via een factor wordt bepaald hoeveel % van de KVA waarde omgezet wordt in uitgaand vermogen. Vorig jaar was deze faktor bij mij 110% (waarde tezien op de display van de omvormer) sinds begin dit jaar is de faktor ( door Solar Edge ) teruggezet naar 100% en is niet meer wijzigbaar door de installateur. De reden hiervoor is vermoedelijk om de garantie termijn waar te kunnen maken. Er zijn echter veel installateurs die deze techniek niet door hebben en dus de klanten foutieve info geven en verkeerde apparatuur leveren.
Info verkregen van Solar Edge Nederland.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 03 aug 2018, 15:08

:? ingewikkelde uitleg vind ik
overdimensioneren is altijd meer Wp aansluiten dan het vermogen van de omvormer...
wat bedoel je met die 110%? Dat bijvoorbeeld een 4kW omvormer 4,4kW uitgaand vermogen heeft? Tuurlijk mag dat niet, dat is net waar het hele prosumententarief momenteel op gebaseerd is...

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 03 aug 2018, 16:41

Dominique schreef:
27 jun 2018, 10:53
Zo moet ik die overdimensionering dus bekijken. ik ging ervan uit dat de omvormer van 5KW dan ook 7000wp aan kon en dat mijn grafiek dus niet afgeknot wordt. De omvormer is dan wel degelijk begrenst tot 5kW
Dat betekend dan dat gelijk zonnige dagen gelijk vandaag je meer opbrengt dan dat je omvormer aankan en dat je dus eigenlijk nadeel hebt.
Bij minder mooi weer heb je dan weer voordeel.
Is dat bij een SMA omvormer ook zo? Ik meen dat deze wel degelijk een overbelasting aan kan. Bij een andere installatie heb ik voor 13200wp panelen liggen met een SMA omvormer van 10kW. Hier wordt de grafiek niet afgeknot. Dus ik denk dat ik hier uit kan afleiden dat een SMA omvormer wel degelijk in overbelasting gaat. Is dit correct?
Beste,
Je moet ook denken dat je als particulier bij een 3fase net je maar max 10kVA hebben en bij enkel fase maar 5kVA hebben dus als je al je omvormers optelt 10kW en 5kW zit je aan 15kW en dat gaat al meer zijn dan 10kVA. dus ben je al in fout.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 03 aug 2018, 17:02

Vermoedelijk is de andere installatie op een ander aansluitingspunt / EAN nummer geregistreerd.
Dan is er geen probleem.

Ik ken zo mensen die 2 meters in hun huis hebben, 1 voor firma, 1 prive.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie