MVdiary voor het uitlezen van 3 omvormers bij een scoutinggroep

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
martijnsch
Installatie Land: Nederland

MVdiary voor het uitlezen van 3 omvormers bij een scoutinggroep

Bericht door martijnsch » 06 jun 2018, 15:27

Beste forumleden,

Zojuist heb ik me aangemeld bij dit forum. Ik ben Martijn van Scouting Marsua, een scoutinggroep in Maarssen (vlak bij Utrecht). Wij hebben zo'n 48 panelen op het dak van ons gebouw. Die zijn aangesloten op twee XS3200 omvormers en één XS2000 omvormer. Nu zijn wij al een tijdje op zoek naar de gemakkelijkste en beste manier om de PV data makkelijk uit te lezen via een bijvoorbeeld een webpagina en ergens op te slaan.

We beschikken ook over:
een Raspberry PI 3 Model B
een RS-232 to USB converter
en een Mastervolt PC-Link RS-485 to RS-232 Converter.

Wat we nu hebben:
De omvormers zijn aan elkaar gelust en er loopt 1 kabel naar de Mastervolt PC-Link Converter en RS-232 to USB converter de Pi in.
Een script van embezon (kennen jullie misschien wel) die voor elke omvormer elke minuut wordt uitgevoerd. Daarin hebben we een regel toegevoegd die via http post de data naar onze website stuurt. Die slaat het vervolgens op in een mysql database.
De data van de laatste records zie je op http://solar.scoutingmarsua.nl/

Maar het liefst maken we gebruik van een bestaande tool, die gratis en open (source) is. Ook zijn we bereid om, als het voor ons werkt, bij te dragen aan het project.

Waar we tegenaan lopen is dat de meeste scripts gemaakt zijn voor een enkele omvormer. Maar wij hebben er 3. Misschien kunnen jullie ons helpen.

Is PVdiary geschikt om op een Raspberry PI 3 Model B te draaien en via de RS-232 to USB converter de data van drie omvormers uit te lezen? Zo nee, hebben jullie een ander advies?

En zo ja, waar kunnen we informatie vinden om MVdiary te configureren voor het uitlezen van de Mastervolt XS3200 en XS2000 omvormers?

Alvast bedankt!

leslie
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: MVdiary voor het uitlezen van 3 omvormers bij een scoutinggroep

Bericht door leslie » 12 jun 2018, 00:02

Beste Martijn,

pvdiary loopt op een raspi, maar het uitlezen van dat type omvormers gaat niet zomaar "out-of-the-box".
Het aantal omvormers is in principe geen probleem.
PVdiary is voorzien van een (ongeteste) plugin voor mastervolt omvormers.
Ik wil wel die code vervolledigen en aanpassen met jouw hulp.
Geef een seintje via pb indien geinteresseerd.

Groetjes
Leslie
24 x S-Energy SM 200, 4800 Wp
SMA SB5000TL-20
Dakhelling 35°
Orientatie 185°

martijnsch
Installatie Land: Nederland

Re: MVdiary voor het uitlezen van 3 omvormers bij een scoutinggroep

Bericht door martijnsch » 20 jun 2018, 21:41

Bedankt voor je reactie! ik heb je een PM gestuurd.

Plaats reactie