sunny beam vervangen

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
hypermaxx
lid
Installatie Land: Maak keuze

sunny beam vervangen

Bericht door hypermaxx » 26 dec 2017, 10:14

mijn sunny beam heeft het deze week begeven, dus wil ik deze vervangen.
Nu zie ik dat de sunny beam vervangen wordt door sunny view.
Nu is mijn vraag of ik mijn sunny beam met zekerheid kan vervangen door een sunny view.

iemand ervaring hiermee?

Ik heb 2 omvormers die ik wil blijven opvolgen.

mvg,

wim

SBF
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: sunny beam vervangen

Bericht door SBF » 26 dec 2017, 10:46

250+ € voor een sunny view :?
Bekijk toch ook eens de andere logging opties voor SMA
Afbeelding
Yet another tool to read power production of SMA® solar/battery inverters
Nu op GitHub

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 26 dec 2017, 11:13

Verplaatst naar het juiste forum.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 26 dec 2017, 11:17

SBF schreef:
26 dec 2017, 10:46
250+ € voor een sunny view :?
Bekijk toch ook eens de andere logging opties voor SMA
Ik ben niet zo'n kenner van dergelijke zaken.
Wat zou je dan aanraden?
Rekening houdend met het feit dat de 2 omvormers op de zolder staan, en ik met mac werk.
Bedankt alvast voor de tips.

mvg,

wim

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 dec 2017, 11:21

Welke omvormers betreft het en kun je bv. een netwerkkabel tot bij de omvormers krijgen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 26 dec 2017, 11:37

goed nieuws, mijn sunny beam werkt terug.
De oplaadbare batterijen waren uitgelopen, en heb de sunny beam vandaag open gedaan, en netjes gereinigd, en met gewone batterijen werkt deze opnieuw. Wel heb ik het zonnepaneeltje uitgeschakeld uiteraard.
Is er een mogelijkheid om alle info uit te lezen op mijn mac, via de usb aansluiting van deze sunny beam ?

honk
Senior lid
Contacteer:

Bericht door honk » 27 dec 2017, 16:13

Als het een zeer oud type van Sunny Beam is (dus zonder Bluetooth) werkt dit nog onder Windows 7 ,in theorie ook onder Windows 10 (alhoewel het mij nog niet gelukt is) maar ik denk niet onder MAC. Je kan dit type herkennen als er niets rechts staat op het front (https://www.ikwilzonneenergie.nl/WebRoo ... _SMA_m.jpg)
Je moet dan Sunny data control gebruiken om gegevens op windows PC te krijgen.( Ik werk nog met dit type onder Windows 7).
meer info : https://www.zonstraal.be/wiki/Sunny_beam

IS het een BT type (https://i.ytimg.com/vi/Wb5MsnZb7k4/maxresdefault.jpg )dan moet je een ander programma gebruiken : Sunny Explorer.
meer info : https://www.zonstraal.be/wiki/Sunny_Explorer (geen ervaring met dit type, is iets nieuwer type)

Wat de batterijen betreft heb ik gewone oplaadbare batterijen(GP 2300 NiMH AA HR6) zitten en kan je dan het ingebouwde zonnepaneeltje blijven gebruiken. Het opladen van deze batterijen gebeurd ook als je de usb verbindt met PC. Misschien kunnen je batterijen daar niet tegen als het geen oplaadbare zijn.

Als je tevreden bent met niet te veel info dan kan je dag opbrengsten online invullen en beheren en vergelijken met andere installaties in de buurt.
bv. www.pvoutput.org ; www.zonnestroomopbrengst.eu
Dan lees je 2 waardes 's avaonds af van de Sunny Beam en vul je deze online in. Hopelijk is het al iets duidelijker.
16 panelen IBC PolySol 230TE
Sunny Boy SB3300TL omvormer
oriëntatie :195° ,dakhelling 30° te Poperinge ,nov 2009

honk
Senior lid
Contacteer:

Bericht door honk » 27 dec 2017, 16:43

Welke type zijn die twee omvormers van SMA?

enkele links naar dit onderwerp :
https://www.onemorething.nl/community/t ... nelen-sma/

Waarom kan ik bepaalde SMA software niet gebruiken op mijn MAC computer?

Onze gratis software Sunny Explorer werkt met een Bluetooth verbinding om zo de gegevens uit de omvormer te halen. Om licentie-technische redenen is het met Apple producten niet haalbaar om een kosteloos product uit te brengen.
Als alternatief hiervoor kunt u gebruik maken van de gratis Sunny Portal, een internetportaal waar alle opbrengstgegevens van een zonnestroominstallatie van waar dan ook ter wereld bekeken kunnen worden. De Sunny Portal is toegankelijk via Webconnect, de Sunny Home Manager, of de Cluster Controller. Voor deze Sunny Portal hebben wij een App zodat u deze gegevens ook nog eens kan aflezen op een iPhone of Android. Daar dit geen Bluetooth technologie is, stellen zich hier geen licentie issues.

Met welke besturingssysteem werkt de driver van de Sunny Beam Radio en Sunny Data Control?
Antw:
De driver van de Sunny Beam Radio en Sunny Data Control werkt enkel tot Windows 7. Er is helaas geen USB driver voor de Sunny Beam Radio voor Windows 8 beschikbaar.

De Sunny Beam Radio werd in april 2004 op de markt gebracht en is sinds augustus 2010 niet meer in productie. Sinds de introductie van de Sunny Beam Radio heeft SMA vier generaties van besturingssystemen ondersteund namelijk Windows 2000, Windows XP, Windows Vista en Windows 7. Voor Windows 8 heeft SMA echter geen nieuwe driver ontwikkeld. En helaas wordt Windows XP door Microsoft niet meer ondersteund.

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 28 dec 2017, 09:05

Hoe kan ik weten welke soort SB ik heb?
ik dacht altijd dat dit via bluetooth wat, maar ik zie nergens het logootje van BT op mijn SB.
Ik werk met 2 piggybacks, van iedere omvormer 1.

Ik zal zeker andere batterijen kopen, want deze zullen inderdaad ook wel bijladen als ik de SB aan de laptop hang, via usb, en gewone batterijen kunnen daar niet tegen vermoed ik.

ik heb nog een oude laptop staan met daarop windows 8, en daarop heb ik ook sunny data control gezet, maar hij vindt mijn SB niet, dus zo werkt het al niet.

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 28 dec 2017, 09:08

honk schreef:
27 dec 2017, 16:43
Welke type zijn die twee omvormers van SMA?

enkele links naar dit onderwerp :
https://www.onemorething.nl/community/t ... nelen-sma/

Waarom kan ik bepaalde SMA software niet gebruiken op mijn MAC computer?

Onze gratis software Sunny Explorer werkt met een Bluetooth verbinding om zo de gegevens uit de omvormer te halen. Om licentie-technische redenen is het met Apple producten niet haalbaar om een kosteloos product uit te brengen.
Als alternatief hiervoor kunt u gebruik maken van de gratis Sunny Portal, een internetportaal waar alle opbrengstgegevens van een zonnestroominstallatie van waar dan ook ter wereld bekeken kunnen worden. De Sunny Portal is toegankelijk via Webconnect, de Sunny Home Manager, of de Cluster Controller. Voor deze Sunny Portal hebben wij een App zodat u deze gegevens ook nog eens kan aflezen op een iPhone of Android. Daar dit geen Bluetooth technologie is, stellen zich hier geen licentie issues.

Met welke besturingssysteem werkt de driver van de Sunny Beam Radio en Sunny Data Control?
Antw:
De driver van de Sunny Beam Radio en Sunny Data Control werkt enkel tot Windows 7. Er is helaas geen USB driver voor de Sunny Beam Radio voor Windows 8 beschikbaar.

De Sunny Beam Radio werd in april 2004 op de markt gebracht en is sinds augustus 2010 niet meer in productie. Sinds de introductie van de Sunny Beam Radio heeft SMA vier generaties van besturingssystemen ondersteund namelijk Windows 2000, Windows XP, Windows Vista en Windows 7. Voor Windows 8 heeft SMA echter geen nieuwe driver ontwikkeld. En helaas wordt Windows XP door Microsoft niet meer ondersteund.
Zoals ik reeds vermeldde in vorig bericht, weet ik niet welke SB ik heb. BT of niet. Ik vermoed van niet.
Ik heb een SB2500 en een SB3000 omvormer.

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 28 dec 2017, 11:43

even een update : op mijn oude laptop staat ondertussen windows 10.

Dus een SB2500, SB3000 met elk een piggyback, en een sunny beam.

hoe krijg ik alles op mijn pc?
Liefst op mijn mac, maar dat zal wellicht niet gaan lees ik her en der op het forum.

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 28 dec 2017, 12:03

Dit is de aansluiting van mijn piggyback.
Ik vermoed dat dit geen BT is, want dit staat niet op de SB.
Installatie is van 2009.

Afbeelding

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 dec 2017, 16:04

Je foto is totaal zwart.
.

honk
Senior lid
Contacteer:

Bericht door honk » 28 dec 2017, 17:45

hypermaxx schreef:
28 dec 2017, 09:05
Hoe kan ik weten welke soort SB ik heb?
ik dacht altijd dat dit via bluetooth wat, maar ik zie nergens het logootje van BT op mijn SB.
Ik werk met 2 piggybacks, van iedere omvormer 1.

Ik zal zeker andere batterijen kopen, want deze zullen inderdaad ook wel bijladen als ik de SB aan de laptop hang, via usb, en gewone batterijen kunnen daar niet tegen vermoed ik.

ik heb nog een oude laptop staan met daarop windows 8, en daarop heb ik ook sunny data control gezet, maar hij vindt mijn SB niet, dus zo werkt het al niet.
Zie je dit zelfde scherm als in bijlage dan heb je een BT versie anders is het eentje die werkt met radiofrequentie(RF).
Vooral letten op wat onder letter D staat. Je kan het ook aan de plaats van de batterijniveau zien. Staat deze onder de grafiek = RF type, staat deze boven onder letter E = BT type.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hypermaxx
lid

Bericht door hypermaxx » 29 dec 2017, 12:38

janus schreef:
28 dec 2017, 16:04
Je foto is totaal zwart.
lukt het via deze link?