Webconnect en cluster controller

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
mister
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Webconnect en cluster controller

Bericht door mister »

Beste,

Voor een installatie van 6 x 17 000 TL sunny Tripower.

Voor monitoring, zou volgens installateurs elke omvormer uitgerust moeten worden met een webconnect en deze daarna met lan of draadloos, aansluiten op een cluster controller. Een RS 485 bord installeren in elke omvormer zou ook werken en verbinden met een comm poort naar de cluster, maar dat kennen wij niet echt.

Een eerste informatie inwinning bij SMA zegt ons dat het installeren van een webbox of home manager niet meer aan te raden is zeker niet voor grotere projecten (minder opties en deels niet meer in productie bij SMA in de toekomst)

De eerste oplossing lijkt de meest geschikte, maar die webconnect is niet helemaal duidelijk.
Die webconnect zou voor 4 omvormers werken staat in de handleiding, ik begrijp dus niet precies hoe of waarom elke omvormer dan een webconnect moet hebben, of hoe werkt dit dan precies?

Dank ,

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Webconnect en cluster controller

Bericht door janus »

Welkom.

Ten eerste zou ik toch denken dat een installateur bij zo'n offerte wel wat meer tijd mag spenderen om de mogelijkheden deftig uit te leggen :shock:

Van onze kant is de vraag, wat verwacht/wens je van de monitoring?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo »

Sma home manager lijkt me nu niet echt passé. Zeiden ze dat bij sma zelf?

mister
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mister »

bedankt voor de antwoorden, excuses voor de latere reactie,

Wij verwachten:

de installatie eenvoudiger te kunnen vergelijken met andere installaties en min opbrengsten eenvoudiger te kunnen opsporen,
Eventueel eenvoudig aardlekken of pannes in bepaalde strings te detecteren zonder alles uit te moeten meten,
grafieken van opbrengst bekijken
Eventueel per mobiel/gsm melding van panne krijgen,

De installateurs die SMA aanboden verbinden liefst een onderhouds, reinigings of monitoring contract aan de installatie waar toch wel woekerprijzen voor gevraagd worden, zoniet worden woekerprijzen gevraagd voor de toebehoeren. De pannes moeten echt al groot en zeer lang onopgemerkt blijven om hun onderhouds kost er uit te halen.

Dus we kijken nu naar een zelf installatie als dat al mogelijk is (parameter instellingen, en of er in elke omvormer een webconnect moet of niet, gezien hun handleiding stelt dat tot 4 omvormers kunnen aangesloten worden per webconnect?, dat punt is onduidelijk.

Antwoord op bartgo:
SMA schreef dat de bleutooth functie eruit gaat, en zou het voor industriële installaties niet aangewezen zijn draadloos te werken. Tevens zou de beschikbare info en mogelijkheden in de home manager eerder beperkt zijn. ivg met cluster controllers etc maar dat moet ik nog nader bekijken, verder ken ik er ook niets van,

Plaats reactie