PVdiary op raspberry pi

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
leslie
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: PVdiary op raspberry pi

Bericht door leslie » 31 okt 2013, 23:21

marcelr schreef:
Ik ben niet 100% zeker dat alles werkt als je de file plaatst in /home/pvdiary2.
Het zal dan enkel werken voor de pvdiary2 user. (Op mijn server bijvoorbeeld zou dit reeds een probleem zijn...)
Volgens mij niet, als het php include path aangepast wordt, zodat 't /home/pvdiary2 bevat is er niks aan de hand. /home/pvdiary2 heeft standaard deze permissies (op een raspi dan toch):

Code: Selecteer alles

[email protected] /home $ ls -l
total 8
drwxr-xr-x  4 pi       pi       4096 Jun  9 22:16 pi
drwxr-xr-x 11 pvdiary2 pvdiary2 4096 Oct 31 19:27 pvdiary2

kan iedereen dus lezen.

grtz,

marcelr
Qua permissies is er geen probleem... De php.ini file(s) moet(en) dan voor pvdiary aangepast worden.
Dat maakt de installatie nog wat ingewikkelder ... :(

Er is nog een andere reden...
g_pvdiary_cfg.php verzorgt het opzetten van het include_path voor pvdiary en legt een aantal core constants vast die bij installatie bepaald worden.
Op mijn server wijkt die compleet af van een raspi en ziet die bv er als volgt uit :

define('PVDIARY_HOME'   , '/usr/share/pvdiary');
 define('PVDIARY_DATA'   , '/data/pvdiary/');
 define('PVDIARY_BACKUP' , '/var/tmp/backup/pvdiary_data/');
 define('PVDIARY_LOG'    , '/var/log/pvdiary/');
 define('PVDIARY_HTTPD'  , '/var/www/www.localhost.intranet');
 define('PVDIARY_WWW'    , '/var/www/www.localhost.intranet/pvdiary_www/');
 define('PVDIARY_HTTPD_URL', 'http://www.localhost.intranet');
 ...
Het is een cruciaal bestand dat in principe nooit wordt gewijzigd.
De kleinste fout (bv syntax of slash teveel of te weinig) in dit bestand zorgt echter voor heel wat problemen waardoor het dashboard een leeg scherm geeft zonder foutmelding... :(
Ook om die reden zie ik het bestand liever niet in de pvdiary directory.
Het staat dan veilig "uit zicht" voor de gebruikers. ;)
Voor linux in /usr/share/php, voor windows in c:\PHP\includes (default include_paths)

Een fout in het configuratiebestand pvdiary.cfg zal meestal wel een duidelijke foutmelding geven in het dashboard of via de CLI.

Groetjes
Leslie
24 x S-Energy SM 200, 4800 Wp
SMA SB5000TL-20
Dakhelling 35°
Orientatie 185°

jorispepijn
lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door jorispepijn » 31 okt 2013, 23:54

@Geert

Leuk dat je ook je pvdiary op de raspi zet. Voor het echte advies moet je bij de goeroes :D zijn maar dit geef ik je al even mee. Configuratiefiles verschijnen pas na instalatie pvdiary daar ben je nog niet. Ik neem aan dat je wel alle poorten hebt geconfigureert (8081 en 8082 ) conform wiki anders werkt het niet.

Krijg je foutmeldingen bij de restart van de server? Zo ja meld ze hier

Succes

gja
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door gja » 01 nov 2013, 00:38

De apache restart geeft idd een foutmelding:
[email protected] ~ $ service apache2 restart
[....] Restarting web server: apache2/usr/sbin/apache2ctl: 87: ulimit: error setting limit (Operation not permitted)
Warning: DocumentRoot [/home/pvdiary2/httpd] does not exist
Warning: DocumentRoot [/home/pvdiary2/httpd/www] does not exist
apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
/usr/sbin/apache2ctl: 87: ulimit: error setting limit (Operation not permitted)
Warning: DocumentRoot [/home/pvdiary2/httpd] does not exist
Warning: DocumentRoot [/home/pvdiary2/httpd/www] does not exist
apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1 for ServerName
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address 192.168.1.66:8081
no listening sockets available, shutting down
Unable to open logs
Action 'start' failed.
The Apache error log may have more information.
failed!
PS bedankt aan de opsteller(s) van de wiki. Mss nog een Belgisch aandachtspunt bij de installatie van de RPI: keyboard staat standaard niet in azerty, maar in qwerty. Mogelijk zinvol in de wiki?

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 01 nov 2013, 08:08

Het is een cruciaal bestand dat in principe nooit wordt gewijzigd.
De kleinste fout (bv syntax of slash teveel of te weinig) in dit bestand zorgt echter voor heel wat problemen waardoor het dashboard een leeg scherm geeft zonder foutmelding... :(
Ook om die reden zie ik het bestand liever niet in de pvdiary directory.
Het staat dan veilig "uit zicht" voor de gebruikers. ;)
Voor linux in /usr/share/php, voor windows in c:\PHP\includes (default include_paths)
OK, komt-ie in /usr/share/php

Ik pas de wiki vanavond aan.

Voor de mensen die niet kunnen wachten:
Plaats g_pvdiary_cfg.php_template in /usr/share/php en hernoem 'm naar g_pvdiary_cfg.php:

mv /home/pvdiary2/g_pvdiary_cfg.php_template /usr/share/php/g_pvdiary_cfg.php
't Kan zijn dat er een 5 in het pad ontbreekt (/usr/share/php5 i.p.v. /usr/share/php), kan ik nu even niet checken.

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 01 nov 2013, 08:13

Mss nog een Belgisch aandachtspunt bij de installatie van de RPI: keyboard staat standaard niet in azerty, maar in qwerty. Mogelijk zinvol in de wiki?
Zeker zinvol, maar waar ik woon (Ehv) hebben ze alleen maar qwerty toestenborden. Ik zal 's kijken hoe je andere locale's en keyboards installeert. Overigens kun je ook via een netwerkverbinding werken (headless, via ssh), en dan bepaalt je ssh client de toetsenbordsettings, niet de raspi. Aan mijn raspi hangt helemaal niks behalve een voeding en een ethernetkabel (en een USB-RS232 converter om m'n slimme meter te lezen, maar dat heeft niks met pvdiary te maken).

grtz,

marcelr
zonneboiler: HRSolar, 120L, DeltaSol ES met warmtefluxmeting en DL2 logger, PV: 18x Sanyo HIT-N240SE10, Kostal PIKO 4.2, logging: PVdiary, raspberry pi, zuid 166°, helling 36°.

jorispepijn
lid

Bericht door jorispepijn » 01 nov 2013, 09:14

Leslie Marcel

Gisteravond verder gegaan en loop bij de innitial load tegen het volgende aan

"PVdiary 2.0zz.0j import start at 2013-11-01 09:05:49 for @raspberrypi
Toolbin version 2.0.6c
First CSV: /home/pvdiary2/data/daily/2013/-20131101.csv
CSV import_params: CSV 6 0 /home/pvdiary2/bin/SMAspot /home/pvdiary2/bin/PVTimorstraat.cfg
ERROR: class pvdiary_csv_/home/pvdiary2/bin/SMAspot is not available
First CSV: /home/pvdiary2/data/daily/2013/-20131101.csv
CSV import_params: CSV 6 0 /home/pvdiary2/bin/SMAspot /home/pvdiary2/bin/PVPreangerstraat.cfg

End of job"

Wat heb ik gedaan. Ik heb vis USB de oude data uit windows in de data files gezet (2012 en 2013 in mijn geval)

Als ik de tekst lees kan ik zelf twee dingen bedenken (maar niet oplossen :oops: )

1. De windows CSV files voldoen niet aan het Linux format (vraag is dan hoe wijzig ik dat op een slimme manier) mij valt namelijk op dat hij alleen de CSV file herkend die ik met een handmatige SMAspot opdracht heb opgehaald.
2. Het heeft te maken met het feit dat ik twee omvormers heb en twee CFG files in /home/pvdiary2/bin die anders heten dan SMAspot.cfg (in mijn geval zie boven)

Voor de duidelijkheid /home/pvdiary2/bin/SMAspot bestaat en SMAspot werkt handmatig.

ideeen?

Jan

jorispepijn
lid

Bericht door jorispepijn » 01 nov 2013, 09:33

Heb ook nog naar de optie van het opzetten van een netwerk tussen de twee omvormers gekeken zodat ik met 1 netID beide inverters kan uitlezen. Dat is weer een hele stap verder en doe ik nog even niet. Dus als twee aparte SMAspot.cfg files werken zou het mooi zijn

gja
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door gja » 01 nov 2013, 10:18

Zeker zinvol, maar waar ik woon (Ehv) hebben ze alleen maar qwerty toestenborden. Ik zal 's kijken hoe je andere locale's en keyboards installeert. Overigens kun je ook via een netwerkverbinding werken (headless, via ssh), en dan bepaalt je ssh client de toetsenbordsettings, niet de raspi. Aan mijn raspi hangt helemaal niks behalve een voeding en een ethernetkabel (en een USB-RS232 converter om m'n slimme meter te lezen, maar dat heeft niks met pvdiary te maken).
Ik gebruik ook ssh. Maar een waarschuwing dat azerty niet standaard ingesteld staat, bespaart toch weer tijd voor de azerty typers :-)

Omzetten naar azerty:
sudo nano /etc/default/keyboard
change XKBLAYOUT (keyboardlayout i.e) to "fr" for French azerty. For Belgian azerty insert "be".
keyboard layout is nu permanent veranderd, maar opstart wordt trager.

sudo setupcon - Om de startup weer sneller te maken.

G.

jorispepijn
lid

Bericht door jorispepijn » 01 nov 2013, 16:33

In aanvulling mijn laatste vragen over het initialiseren van de database nog even dit. Ik heb de CSV files geverifieerd (ze komen uit een windows setting) dat levert een heleboel errors op

Verify CSV data for SB2000HF from 20120414 till 20131101
Files : /home/pvdiary2/data/daily/*/-*.csv
** Error for 20120414 status: 4
** Error for 20120415 status: 4
** Error for 20120416 status: 4
** Error for 20120417 status: 4
** Error for 20120418 status: 4
** Error for 20120419 status: 4
** Error for 20120420 status: 4
** Error for 20120421 status: 4
** Error for 20120422 status: 4
** Error for 20120423 status: 4
** Error for 20120424 status: 4
** Error for 20120425 status: 4
** Error for 20120426 status: 4
** Error for 20120427 status: 4
etc etc

Ik heb in pvdiary. php de string met een aanvullende datum notatie al toegevoegd dat veranderd hier niets aan.

Jan

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 01 nov 2013, 18:42

CSV import_params: CSV 6 0 /home/pvdiary2/bin/SMAspot /home/pvdiary2/bin/PVPreangerstraat.cfg
Foutje, bedankt.

Moet zijn:

import_params = "CSV 6 <omvormernaam> 0 SMAspot /home/pvdiary2/bin/PVPreangerstraat.cfg"

In de wiki reeds aangepast.

grtz,

marcelr

leslie
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door leslie » 01 nov 2013, 19:13

jorispepijn schreef:In aanvulling mijn laatste vragen over het initialiseren van de database nog even dit. Ik heb de CSV files geverifieerd (ze komen uit een windows setting) dat levert een heleboel errors op

Verify CSV data for SB2000HF from 20120414 till 20131101
** Error for 20120414 status: 4
** Error for 20120422 status: 4
** Error for 20120423 status: 4
** Error for 20120424 status: 4
** Error for 20120425 status: 4
** Error for 20120426 status: 4
** Error for 20120427 status: 4
etc etc

Ik heb in pvdiary. php de string met een aanvullende datum notatie al toegevoegd dat veranderd hier niets aan.
Jan,
Je import_params staat niet juist.
De prefix van de csv is leeg... (meestal = omvormer)
import_params = "CSV flags csv_prefix serial plugin plugin_data"
Als je CSV file bv PVPreangerstraat-20120427.csv is, zet je import_params als volgt:
import_params = "CSV 6 PVPreangerstraat 0 SMAspot /home/pvdiary2/bin/PVPreangerstraat.cfg"

******** Update **********
Ik merk dat de flags op 6 staat, dus je forceert steeds een import van vandaag.
Dit is enkel nodig als je omvormer slechts de data van 1 dag bijhoudt. Is dit zo?

Groetjes
Leslie
24 x S-Energy SM 200, 4800 Wp
SMA SB5000TL-20
Dakhelling 35°
Orientatie 185°

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 01 nov 2013, 20:47

Ik merk dat de flags op 6 staat, dus je forceert steeds een import van vandaag.
Dit is enkel nodig als je omvormer slechts de data van 1 dag bijhoudt. Is dit zo?
Is een overblijfsel van m'n Kostal logger, daar moet 't. Bij SMA heb ik weinig getest, want ik heb zo'n omvormer niet. Slechts een paar basale testjes bij bruinebeer gedaan een tijdje geleden. Dit werkte in elk geval. De fine-tuning van SMAspot met PVdiary zal vanuit het forum moeten komen.

grtz,

marcelr

jorispepijn
lid

Bericht door jorispepijn » 01 nov 2013, 22:03

Leslie en Marcel

Foutje is herstelt, zit nog met een klein probleem. Volgens mij importeert SMAspot niet naar 2013 maar naar een subdirectory daarvan genaamd OutputPath

Moet ik dit gewoon in de previx aanpassen of kan ik SMASpot.conf aanpassen

Jan

marcelr
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door marcelr » 01 nov 2013, 22:17

Kun je even het volledige path posten? en je import_params?
Als je me toegang tot je raspi wilt/kunt geven, wil ik 't wel even voor je nakijken.

grtz,

marcelr

jorispepijn
lid

Bericht door jorispepijn » 01 nov 2013, 22:27

Leslie

Ondanks dat mijn prefix niet leeg is hou ik bij de controle van de csv files de fout 4 voor alle csv.

Even voor de zekerheid de prefix zit toch alleen in /home/pvdiary2/pvdiary.cfg

Of moet ik hem ergens anders nog wijzigen

Wat ik eerder opmerkte over de subdirectory waar de csv files instaat maakt denk ik niet uit want bij check csv vanuit het dashboard vind hij de files wel maar geeft dus wel error 4

Even voor de zekerheid mijn omvormernaam staat in de prefix tussen <.....> in die haakjes moeten wel blijven staan toch? Ik vraag dat omdat in de het wellicht [.....] moet zijn conform de haken in pvdiary.cfg. Ik kan dat niet beoordelen en heeft waarschijnlijk meer te maken met PHP

Jan

Plaats reactie