Data logging op Synology NAS met SBFspot en PVdiary

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
Plaats reactie
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Data logging op Synology NAS met SBFspot en PVdiary

Bericht door lennie »

Ik speel al enige tijd met het idee om het heft in eigen handen te nemen en het loggen van mijn pv data niet enkel aan sunnyportal over te laten.

Aangezien ik hier al enige tijd een Synology NAS (de DS1517+ meerbepaald) als backup en file server heb draaien leek het mij aangewezen om te kijken hoe ver ik hiermee kan geraken.

Mijn sma omvormer is via speedwire aangesloten op het netwerk dus er was al geen nood om met Bluetooth adoptors beginnen te sukkelen op de nas.

Na even rondkijken bleken er verschillende Docker containers te vinden waarmee je SBFspot op een synology nas kan installeren.

Na even inlezen viel de keuze op de nakla container.

Ik heb SBFspot aan de praat gekregen door het installeren van de nakla/sbfspot container: de cfg file aangepast en gelinkt aan de container, de instellingen zo gezet als ik ze wil en het resultaat is dat SBFspot netjes elke 5 minuten contact maakt met de omvormer en de data in een gedeelde map op de nas zet, zowel in csv files als in een SQLite db file.
Nadeel van deze docker container is wel dat ie ook na zonsondergang blijft verder doen met dit proces. SBFspot reageert dan wel dat er niets te doen valt maar het blijft natuurlijk wel logfiles genereren. Daar moet ik dus nog achter zoeken of dit bij te sturen valt.

2de stap is uiteraard het visualiseren van de data.
Ik heb daar een poging ondernomen om PVdiary2 aan de praat te krijgen maar dat is tot nu toe nog niet gelukt.
De nas draait nochtans wel alle benodigde software (Apache server, php, SQLite3, ...).
Ik heb in grote de lijnen de handleiding in de wiki gevolgd maar heb zo veel mogelijk getracht de aanpassingen via de gui van synology te doen. Ik heb de virtuele hosts opgezet en de PHP_setup.php file op de juiste plaats gezet maar als ik die dan aanroep in de browser krijg ik de melding terug:
Software on http://users.telenet.be/aps11tl/downloads/
Unable to install software - PHP not configured properly
updating PATH . . .
Sorry, enkel bruikbaar voor windows

Er is dus nog werk aan de winkel om dit werkende te krijgen.

Is er iemand die interesse heeft om hier mee te denken en er zijn tanden in te zetten om dit werkend te krijgen?
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Data logging op Synology NAS met SBFspot en PVdiary

Bericht door janus »

Welke versie van PVdiary probeer je te installeren dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Het is eigenlijk de php installer van pvdiary die vastloopt.

Ik zou dit scherm moeten krijgen:
https://www.zonstraal.be/w/images/3/31/Php_setup.png

Maar daarin verschijnt dus bovenvermelde foutmelding.

lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Alles verschijnt in beeld behalve die installatieknoppen. Daar staat de foutmelding in de plaats.

Plaats reactie