Energie meting totale woning

Kijk hier voor datalog programma's en handleidingen.
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Energie meting totale woning

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 nov 2019, 20:23

De goedkoopste oplossing : Digitale teller laten installeren, koop een Raspberry PI + P1 kabel en zet er P1 Monitor op.
Dan kost je dit allemaal tesamen nog geen 150 € en heb je ook zicht op uw energie verbruik in totaal.

Wil je specifieker gaan, koop dan kWh tellers die op je grote "verbruiks" kringen installeert.
De ervaringen met Smappee zijn niet zo om over naar huis te schrijven, zeker niet voor de detectie van toestellen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 30 nov 2019, 09:31

Mijn gedachte gaat nu verder.

Huis draait momenteel op 6 Siemens Logo (van verschillende generaties.) Logo 6 en de Logo 8.
Energie opwekkers staan op huis en garage en niet communiceerbaar op de moment. beide 1F op een 3F huisnet.

Nu we willen energie gaan meten word het wat ingewikkelder.

Voorstel nu is om logo's te vervangen door Loxone(wel in stapjes).
Eerst gedacht om energiemeter plaatsen algemeen,(en op de specifieke verbruikers) maar loxone communiceert met eigen energiemodules met modus rtu. Sma doet het met modus TCP.
Als je dan verder denkt en je gaat een thuisbatterij plaatsen (voorkeur Greenrock compleet of samengesteld met 3F sma's ).
Ik zou willen vermijden dat we teveel verschillende systemen hebben voor gebruik en meting. Want ieder heeft zijn eigen manier om te meten en te regelen. Greenrock werkt met victron en eigen EMS. Dus dat komt er nog bij.

De thuisbatterij bouwen met componenten van sma en batterij Greenrock op 3F gaat een grote installatie worden met 3 smart Island en 3 smart sunny's.
Met enkel victron gaat het ook (is dan compleet maar zit dan met eigen systeem.) Daarentegen werk ik liever met sma.
Huis overzetten naar 1F gaat niet, wegens een paar grote stroomtrekkers in de keuken.

Ik heb de vraag aan smart gesteld, maar antwoorden niet.

Dus zijn er die hier wijzer uit worden? :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 nov 2019, 11:00

Dus zijn er die hier wijzer uit worden?
Als ik eerlijk ben niet, je ratelt maar door zonder goed te antwoorden op onze vragen.

Kun je misschien eens duidelijk omschrijven wat je nu wilt?
En onze vragen beantwoorden?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 01 dec 2019, 08:58

Ik heb toch geantwoord op de vragen ?

Wat ik zou willen weten. Een systeem voor:
1. meting verbruiken huis
2. thuisbatterij compatible
3. huissturing

zodat ik geen 3 parallele systemen heb, maar 1 die waarin ik de thuisbatterijen kan bekijken , zien hoeveel vebruik er is en huis kan bedienen.

vb. thuisbatterij die bestuurt word door greenrock/victron, huis door loxone, meting door bv sma energy manager. Het heeft toch geen zin om dit apart uit te voeren. krijg je een kluwen van standaarden en niet compatible spul.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 dec 2019, 09:01

Het kan toch allemaal met je Logo's?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 01 dec 2019, 09:18

Het zijn niet allemaal nieuwe dus, oudste is 10jaar en geen ethernet functies. Wil ik meer net- functies, zal ik er sowieso 5 moeten vervangen. Heel ver in programmatie kan in niet gaan . Voor elke ingang in de logo app dien je bovendien te betalen en ik heb er veel dus. 121 .

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 01 dec 2019, 09:48

hetzelfde geldt voor de andere genoemde systemen, denk ik?
.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 dec 2019, 10:34

@pluxy

Ik begrijp uw redenering niet meteen.
Indien je een thuisbatterij zet dan neemt die de overtollige stroom op of indien er een te kort is dan levert die net dat.
Technisch heb je een 'slimme meter' of digitale meter (DNB of andere) nodig die praat tegen het accupakket.
De digitale meter meet de richting en grootte van de stroom en het accupakket past zich aan.
Straks meer.
Wat verbruikers of home automation betreft kan je uw comfort verder gebruiken maar je kan het ook wat optimaliseren.
Bij dit laatste zou je misschien je accupakket kleiner kunnen nemen.
Je zal bij de automatisering immers iets meer rekening houden met de SOC en verbruikers aan/uit schakelen of vooraf verbruikers inplannen.
Indien de voorspelling niet helemaal uit komt heb je de accu die opvangt.

Toekomst: de DNB's komen een digitale meter installeren en zullen werken met kwartuur meting.
Dus zal er nog een 'black box' nodig zijn die op een andere manier je accupakket moet aansturen. Dit is er nog niet maar kan technisch wel al met DIY RPI (Z W) en open source software. Incl. je EV (die op dat ogenblik ook accu is) met de correcte wallbox.
Echter onze digitale meters hebben nog een tweede poort met instant stroom meting en die poort zal er niet op zitten voor de schone ogen van de DNB. Er zullen nog verrassingen uit de lucht vallen waarbij de software dient aangepast te worden tussen accu en meter.

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 01 dec 2019, 11:13

Het komt erop neer dat ik geen 3 verschillende systemen wil ,waarmee je eventueel hetzelfde kan, als ze niet communiceerbaar zijn onderling, 1 huis, 1 thuisbatterij en 1 bv smappee.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 01 dec 2019, 13:35

pluxy schreef:Het komt erop neer dat ik geen 3 verschillende systemen wil ,waarmee je eventueel hetzelfde kan, als ze niet communiceerbaar zijn onderling, 1 huis, 1 thuisbatterij en 1 bv smappee.
Zal er nooit zijn
Dat heb je ondertussen ondervonden enkel en alleen maar met je logo's, technische evolutie

Morgen en overmorgen komen er nieuwe inzichten, nieuwe protocollen, nieuwe OS en (ver)nieuw(d)e producten.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 dec 2019, 13:06

Is het geen mogelijkheid om piggy backs in uw SMA omvormers te installeren + SMA Home Manager ?
Dan kan je al een heel eind verder.

De digitale meter zal je zelf ook "slim" moeten maken met nodige hardware & software.
Dus verwacht hier geen wonderen van de DNB.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 02 dec 2019, 13:35

Piggyback zijn niet meer beschikbaar wegens omvormer te oud. Home manager in overweging.
Heb hierover sma aangesproken maar tot op heden geen antwoordt.
Ook mail gestuurd naar sma pv verkoper.
Zullen zien

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 02 dec 2019, 14:56

Gewoon in Duitsland zelf online kopen, die home manager 2.0. Verwacht ook geen wonderen van je pv installateur ;)

Sma antwoordt niet of slecht op particulieren helaas.

De home manager 2.0 met eventueel apart te kopen edimax stekkers om aparte zaken te meten werkt dan wel weer top.

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 03 dec 2019, 10:53

Prijs hier en in duitsland verschilt niet veel.
Of jij hebt andere kanalen.

pluxy
lid

Bericht door pluxy » 06 dec 2019, 15:59

Zijn de home manager 2 gebruikers op de hoogte van dat , dat dit toestel een mogelijkheid heeft om een modbus rtu aan te sluiten.
Dit apparaat heeft daarvoor boven een aansluiting.(klepje aan de rechterzijde bovenaan.
Maar ik weet niet of deze bij Sma geactiveerd is.
Sma kennende gaan die ook niet veel prijsgeven.
Als dat moest lukken dan zou dat ideaal als alternatief voor smappee en concurrenten.
Ik heb de fabrikant gevonden van deze apparaten, maar antwoorden niet op mail.
Zo maken deze variant voor vele afnemers met andere naam op.

https://mall.industry.siemens.com/mall/ ... atalogTree

Plaats reactie