Advies offertes overgedimensioneerde installatie

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
kroki
Installatie Land: België

Advies offertes overgedimensioneerde installatie

Bericht door kroki » 13 dec 2018, 00:45

Beste,

Ook wij zijn aan het uitkijken naar zonnepanelen voor onze nieuwbouwwoning. Ik heb hier de laatste weken meegelezen om toch wat achtergrondinformatie te hebben (super veel info beschikbaar hier :tu: ) en mezelf een beeld te vormen wat een goede installatie zou zijn voor ons. Nu moet ik zeggen dat bij elk gesprek de installateurs mekaar tegenspreken en dus de twijfel en verwarring groter wordt :roll: Vandaar graag enkele objectieve meningen ;-) Hieronder de 2 offertes die ons het meeste interesseren.
De reden voor de grotere installatie tov geschatte eigen verbruik is dat we met 4250 Wp in aanmerking komen voor 5jaar 100% korting op KI en de installatie daarmee betaald is.

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 16x AXITEC 275 WP poly AC-275P/156-60S , 4400 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA Sunny Boy 3.0
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 8 panelen -120 graden, 8 panelen +60 graden, 15 graden helling
- type dak en dakbedekking. = plat dak, EPDM
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = weinig, enkel in de wintermaanden klein beetje van het dak van de buur enkele uren in de voormiddag(helling ~18graden tot de dichtste rij zonnepanelen op -30 tov zuiden), blad/naaldverliezende bomen +- 25m achter de woning in de namiddag (geschatte helling volgens kortste lijn +- 18graden op +60 graden tov zuid)
- montagesysteem = Sadef Flexroof
- aangeboden garanties = Zonnepanelen Fabrieksgarantie 15 jaar + interventie, Opbrengstgarantie: 90% na 15 jaar en 85% na 25 jaar
Omvormer SMA: 10 jaar + interventie
Installatiematerialen en waterdichtheid dak: 10j
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie + installateur
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = eerste 3 maanden: 350 kWh nacht, 210 kWh dag, op jaarbasis geschat op 2700-2800 kWh (vriezer is pas bijgekomen, nog geen TV, decoder, netwerk switch, computer etc)
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F+N
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = met N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 8m, kabeldiktes niet vermeld
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 2m, kabeldiktes niet vermeld
- Is de 253V test al gedaan? = neen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Lubbeek, Vlaams-Brabant
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 3775 kWh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = PBE
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 5461 Euro, 1.24 Euro/Wp

Dezelfde installateur heeft een aangegeven dat een omvormer van 2.5kW ook zou kunnen, hiervoor heeft hij een Omniksol 2500W TL3 S met 10j fabrieksgarantie aangeboden. Prijs daalt dan naar 4.971 Euro, 1.13 Euro/Wp (SMA 2.5 kan ook).

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 16x BISOL 280WP POLYKRISTALLIJN BMU-280, 4480 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SOLAREDGE SE 3000 + 16 powerboxen van 300 watt
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 16 panelen op -30 graden to zuid, 12 graden helling
- type dak en dakbedekking. = plat dak, EPDM
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = weinig, in de wintermaanden klein beetje van het dak van de buur enkele uren inde voormiddag (helling ~23graden op -30 tov zuiden voor de dichtste rij zonnepanelen), blad/naaldverliezende bomen +- 25m achter de woning in de namiddag (geschatting helling volgens kortste lijn +- 18graden op +60 graden tov zuid)
- montagesysteem = Flatfix Fusion met betondallen als belasting
- aangeboden garanties = Omvormer : 12 jaar : garantie solaredge fabrikant productgarantie + interventies mee voorzien, garantie powerboxen : 25 jaar garantie op het product + interventies mee voorzien
PV modules : 20 jaar panelen productgarantie, vermogensgarantie door producent : 25 jaar lineaire vermogensgarantie ( 85% van het vermogen in het 25 ste jaar)
constructie materialen en dakbedekking: 10 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie +installateur
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = eerste 3 maanden: 350 kWh nacht, 210 kWh dag, op jaarbasis geschat op 2700-2800 kWh (vriezer is pas bijgekomen, nog geen TV, decoder, netwerk switch, computer etc)
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F+N
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = met N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 8m, BETAFLANFLEX SOLARKABEL 6mm2
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 2m, XVB 3G X 4 mm2
- Is de 253V test al gedaan? = neen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Lubbeek, Vlaams-Brabant
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 3900 kWh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = PBE
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 5496 Euro, 1.23 Euro/Wp

Deze installateur kan/wil eventueel ook een SMA omvormer plaatsen, maar dan zou er minimum een SB 3.6 kW nodig zijn. Prijs zakt dan naar 1.14 Euro/kWp. Hij is blijkbaar geen grote fan (meer) van SMA: veel marktaandeel aan het verliezen, minder efficient, veel tijd nodig om fouten op te sporen (geen display, serieschakeling), (te) regelmatig nieuwe modellen waren de hoofdredenen. Oost/West opstelling is volgens hem niet zinvol in ons geval.

De open vragen waar we mee worstelen:
- Wat zijn eventuele nadelen van een te grote installatie (buiten de extra netvergoeding door grotere omvormer) en zijn er mogelijks voordelen naar de toekomst toe ?
- Is een SolarEdge omvormer zinvol met de verwachte schaduw ? En gezien de overgedimensioneerde installatie ?
- Zijn de argumenten van de 2de installateur tegen SMA terecht ?
- Is de Oost/West opstelling beter, gezien we toch overproductie hebben ?
- Is de onderdimensionering in de Oost-West opstelling met 2.5kW omvormer aanvaardbaar en zinvol? Volgens SunnyDesignWeb kan het net(als ik alles juist ingegeven heb tenminste), en zou er een minderopbrengst zijn van 80kWh (tegenover 47 Euro minder netvergoeding).
- Hoe is de kwaliteit/support van de Omniksol omvormer ? Het prijsverschil met SMA is bijna de helft, met dezelfde garantie periode. En kan die zo ver ondergedimensioneerd worden ?
- Is er een noemenswaardig verschil in de panelen ?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Advies offertes overgedimensioneerde installatie

Bericht door janus » 13 dec 2018, 08:35

Welkom.
Ik heb het even in PvCalc
Dan lijkt een 2.5kW omvormer toch wel heel erg klein. (zie de gele lijn)

De orientatie heb ik toch goed begrepen (60º en 240º? )

Als je toch een gratis installatie hebt en overproductie zou ik voor de goedkoopste kiezen met een oost/west opstelling.
Kunnen ze niet een beetje gedraaid worden zodat ze 90/270º staan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

kroki

Bericht door kroki » 13 dec 2018, 22:44

Bedankt Janus,

Je orientatie is goed. De verschillende installateurs hebben tussen -25 en -40 (linkergevel) gemeten tov zuid, waarbij volgens mij -25/-30 de juiste hoek is. In principe denk ik dat de panelen op het dak nog wel wat gedraaid kunnen worden, dat was volgens de installateur die oost-west voorstelde de moeite echter niet.

Die gele lijn zit idd ver boven een 2.5kW omvormer, als ik dat vergelijk met de resultaten van Sunny Design Web snap ik niet goed waarom het verschil in opbrengst op jaarbasis niet groter is. Zou je hier toch voor de 3kW omvormer kiezen? Als de netvergoeding nog 15j blijft bestaan, ben ik waarschijnlijk beter met de 2.5kW?

Met 3kW omvormer: 3742 kWh
Afbeelding

Met 2.5Kw omvormer: 3666 kWh
Afbeelding

Met het zonnige weer heb ik ook nog een foto van het dak gemaakt deze voormiddag, om 10u45 lag het volledige dak nog in de schaduw van de buren, dan zal er voormiddags in de winter niet veel opgewekt worden... Het zuiden zit ongeveer op de hoek van het bos/dakterras van de buren.
Afbeelding

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 13 dec 2018, 23:41

Als de netvergoeding nog 15j blijft bestaan, ben ik waarschijnlijk beter met de 2.5kW?
Als we in de toekomst konden kijken was het een stuk gemakkelijker.
Ik ga er voorlopig nog van uit dat het volgend jaar wordt afgeschaft maar kan je geen garantie geven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 dec 2018, 05:48

Prosumenttarief op basis van omvormer vermogen zal een stille dood sterven op, in vergelijking met de levensduur van de installatie, korte termijn. Laat de keuze van de omvormer hierdoor niet bepalen.
Ogenblikkelijk verbruik zal evenwel meer aandacht krijgen en dan zijn er 2 mogelijkheden: ofwel fysiek er al iets aan doen bv oost-west installatie, die iets minder opbrengt dan, ofwel een zuid installatie met, nu nog dure, batterij. Deze laatste brengt meer op en kan de (ontvangen)laadverliezen dekken.
Dat je 'overschot' aan productie zal hebben is relatief. Je kan het gratis op t net zetten en dan is t overschot, je kan het tijdens het tussen seizoen gebruiken om de koude uit het huis te krijgen met kleine investering of je kan een WP L/L installeren die efficiënter het overschot omzet in iets langer te gebruiken bijkomende verwarming systeem.
Hier heb je alternatieven op korte of langere termijn en afhankelijk van het beschikbare budget.
Al wat je daar nuttig gebruikt verbruik je niet met een ander systeem.
Een elektro-boiler oplossing voor tijdens de zomermaanden kan ook een oplossing zijn, echter niet indien er een zonneboiler is, geen zon is geen zon voor beide systemen. Een WP boiler vergt dan weer een grotere investering maar kan al weer een grotere buffer zijn omdat de volumes groter zijn en je enkele zonloze dagen zou kunnen overbruggen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

kroki

Bericht door kroki » 14 dec 2018, 11:54

Bedankt, dat is ook wat een van de installateurs aanhaalde: best "overschot" gebruiken om het huis op te warmen.

Zijn er noemenswaardige kwaliteitsverschillen tussen beide panelen ? De datasheet van Bisol geeft aan dat ze PID free zijn, bij Axitec niet ?
En is die Omniksol omvormer (waarschijnlijk 3kW versie dan) aan te raden ivm SMA ?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 dec 2018, 16:17

Veel verschil in de panelen is er niet, voor de omvormer zou ik persoonlijk de SMA kiezen.
Als je echter van een gokje houdt kun je de Omniksol eens proberen.
.

Plaats reactie