Sunpower vs Stern solartechnik of toch 3de mening vragen?

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Nathan
lid
Installatie Land: België

Re: Sunpower vs Stern solartechnik of toch 3de mening vragen?

Bericht door Nathan » 02 jan 2019, 13:54

Hallo, we hebben tot hiertoe helaas nog steeds geen zonnepanelen.
We waren zo goed als zeker dat we zouden ingaan op de offerte van de Stern panelen via MR maar de verkoper laat niets meer van zich horen, heel vreemd. Na reeds enkele pogingen om met hem contact op te nemen heb ik dan toch maar besloten om verder te zoeken. De offerte was eigenlijk wel heel interessant, en zeker de prijs. Kunnen jullie nog iemand aanraden waar ik terecht kan voor een vergelijkbare offerte aub?
Alvast bedankt!
Groetjes

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 jan 2019, 15:54

Welke regio?

Probeer anders dit eens:
viewtopic.php?f=36&t=20643
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 15 jan 2019, 23:57

Goede avond,
Aangezien we niets meer hebben gehoord van onze verkoper van MR group gaat onze zoektocht verder.
Gisteren en vandaag iemand over de vloer gehad.
Nu vroeg ik mij af of jullie weten of het inderdaad interessanter is om een micro omvormer te nemen per paneel.
Verkoper van vandaag beweert dat het veel interessanter is omdat de micro omvormers een rendement geven van 100% en daarom ook minder panelen moeten nemen voor dezelfde opbrengst.
Verkoper van gisteren, waar we ons toch wel het beste bij voelen, zegt dat de solar edge omvormer eigenlijk identiek dezelfde functie heeft.
Dat elk paneel op die manier zijn eigen leven gaat leiden en er geen verlies is in geval van vervuiling of schaduw.
Klopt dit aub?
Ik hoor heel graag jullie feedback hierover, alvast bedankt!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2019, 00:35

Je schreef zelf dat je geen schaduw had?
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
Wat dat betreft dus geen reden om voor optimizers of omvormers per paneel te kiezen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 16 jan 2019, 09:57

Ik dacht dat we geen schaduw hadden maar de schouw op ons dak kan wel soms beetje schaduw geven naargelang hoe de zon staat.
De verkoper die de power optimizers heeft aangeraden heeft trouwens niet gesproken over of we al dan niet schaduw hebben op ons dak. Hij beweert dat je sowieso een veel hoger rendement hebt van je panelen, nl 100% ipv 85% met een gewone omvormer. En hierdoor minder panelen nodig hebt om meer op te wekken. Dit klopt dus niet?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 16 jan 2019, 10:06

Nathan schreef:
16 jan 2019, 09:57
Ik dacht dat we geen schaduw hadden maar de schouw op ons dak kan wel soms beetje schaduw geven naargelang hoe de zon staat.
De verkoper die de power optimizers heeft aangeraden heeft trouwens niet gesproken over of we al dan niet schaduw hebben op ons dak. Hij beweert dat je sowieso een veel hoger rendement hebt van je panelen, nl 100% ipv 85% met een gewone omvormer. En hierdoor minder panelen nodig hebt om meer op te wekken. Dit klopt dus niet?
Dit is verkoopspraat.
Een paneel dat niet in de schaduw ligt zal in de marge hetzelfde opbrengen.
Het klopt wel dat je mogelijks een paar procenten meer gaat binnenhalen omdat een optimizer het volledige vermogen van een paneel kan benutten.
Bij een string omvormer is net iets anders. We spreken hier over 1 a 2 procent, verwaarloosbaar tov de extra investeringen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 16 jan 2019, 13:39

Nathan schreef:
16 jan 2019, 09:57
Een verkoper die micro-omvormers of optimizers aanraadt zonder te spreken over schaduw en dan nog eens een rendementsverschil van 15% aanhaalt, kent er ofwel niets van of liegt gewoon staalhard. Het zou mij in beide gevallen weinig vertrouwen geven om met deze persoon een overeenkomst voor een lange termijn investering af te sluiten. Er zijn (hoop ik) voldoende installateurs die geen leugens nodig hebben om een installatie te verkopen.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 16 jan 2019, 20:38

Sorry aan de cinici maar ik had sma met sunpowers en heb nu 2 jaar solar edge en ik haal effectief 8 a 10 procent meer op, rekening houdend met dit jaar meer zonnuren. En ik heb niets van schaduw.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2019, 20:50

Steven DCr schreef:
16 jan 2019, 20:38
Sorry aan de cinici maar ik had sma met sunpowers en heb nu 2 jaar solar edge en ik haal effectief 8 a 10 procent meer op, rekening houdend met dit jaar meer zonnuren. En ik heb niets van schaduw.
Je kan dat eigenlijk alleen bewijzen als er twee installaties naast elkaar staan.
Een zon uur meer betekend eigenlijk niets als je de mate van instraling niet weet en de paneeltemperatuur.
.

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 16 jan 2019, 23:15

Dit is de niewe offerte die we hebben:

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 20 panelen LG Electronics 340 WP - Totaal vermogen 6800 wp / 5944.56 kwh / jaar
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 SolarEdge SE5000 HD WAVE incl wifi
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuid-West, 45°
- type dak en dakbedekking. = zadeldak met keramische dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = beetje schaduw door schouw naargeland hoe de zon staat
- montagesysteem = 12 op pannendak / 8 op plat dak montage dmv 1 schroef
- aangeboden garanties = 12 jaar fabrieksgarantie op omvormer, 25 jaar fabrieksgarantie op panelen, 10 jaar service garantie (geen voorrij- of interventiekosten), indien het over een defect gaat dat onder de 10 jaar fabrieksgarantie van de omvormer / panelen valt
Module opbrengstgarantie van 86% - lineair na 25 jaar. 2 jaar garantie op automaat. 10 jaar garantie op waterdichtheid van het dak
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = dubbele meter en verwacht jaarlijks stroomverbruik incl warmtepomp (lucht water) 6000 – 7000 kwh / jaar
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 faze
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 10 meter
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 0.5 meter
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 2070 Zwijndrecht
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5944.56 kWh / jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = EANDIS
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1.29

De andere offerte die we hebben van de verkoper die de micro optimizers aanraadt is voor

18 panelen LG 340 wp met micro omvormers - totaal vermogen 6110 wp - 6110 kwh / jaar
Prijs in euro / wp excl btw = € 1.49

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2019, 23:33

Waarom nu plots zoveel wp?
.

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 16 jan 2019, 23:52

Omdat we zoveel nodig zullen hebben, ik denk meer zelfs. We hebben een lucht water warmtepomp van 14 kw. We hebben de warmtepomp nog maar 2 maanden en in december was er een verbruik van 1000 KW.
We zoden dan in de toekomst als we een beter beeld hebben van ons verbruik er nog, indien nodig, 4 panelen kunnen bij leggen van LG, er geraken er 12 op het pannendak en 12 op het plak dak. Dit is veel meer dan bij sunpower of bij stern panelen.
De extra panelen zouden we dan kunnen plaatsen met micro-omvormers. Moesten we het budget hebben zouden we ineens 24 panelen leggen maar dit gaat momenteel niet.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2019, 23:58

Vind je niet dat je die info wat eerder had moeten geven?
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 jan 2019, 00:04

Een mix van SolarEdge en micro-omvormers zou ik niet overwegen, dan laat je dubbel werk uitvoeren.
Liggen de panelen op het platte dak uit zicht? Hebben jullie 3 fasen met nul?
SolarEdge gecertificeerd dealer

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 17 jan 2019, 08:50

Het is nu helaas nog moeilijk in te schatten wat ons jaarlijks verbruik zal zijn omdat we de warmtepomp nog maar net hebben maar ik denk dat het zeker een goede zaak is geweest dat we niet zijn ingegaan op zowel sunpower als stern panelen want dan hadden we in de toekomst geen plek meer om bij te leggen.
Waarom is het niet aan te raden om mix van solar edge en micro omvormers te nemen?
Moest het budget het toelaten hadden we ineens 24 panelen gelegd maar dit gaat momenteel niet. Wij hebben inderdaad 3 faze en de panelen op het plat dak liggen niet in het zicht, van waar die vraag aub?

Plaats reactie