Sunpower vs Stern solartechnik of toch 3de mening vragen?

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Nathan
lid
Installatie Land: België

Sunpower vs Stern solartechnik of toch 3de mening vragen?

Bericht door Nathan » 14 nov 2018, 20:04

Hallo,
Wij moeten snel gaan beslissen voor onze zonnepanelen, hebben nu 2 offertes waarvan ik zou willen weten welke het beste is. Of misschien toch nog verder zoeken naar een 3de mening? Financieel is het voor ons veel interessanter om de STERN solartechnik panelen te nemen maar we willen ook zeker zijn van het bedrijf, de service,…
Eerste offerte:
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 16 PV sunpower TYPE: X22-360NE-WHT 5760 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 SolarEdge SE4000 HD WAVE
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuid-West, 45°
- type dak en dakbedekking. = zadeldak met keramische dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = 10 op pannendak = dmv inox (RVS) verstalbare dakhaken in combinatie met aluminium draagrails. Dakpannen worden onderaan uitgeslepen om een waterdichte verbinding te garanderen 6 op plat dak = Montagestructuur schans voor een normaal plat dak. Driehoekstructuren in aluminium, ballasten in beton berekend op trek –en windlasten 0.14
- aangeboden garanties = 10 jaar garantie dakdichtheid, fabrieksgarantie panelen 25 jaar, Vermogensgarantie panelen min 92% na 25 jaar, fabrieksgarantie omvormer 12 jaar, fabrieksgarantie power optimizers 25 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie van sunpower - total
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = dubbele meter en verwacht jaarlijks stroomverbruik incl warmtepomp (lucht water) 6000 – 7000 kwh / jaar
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 faze
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = nog niet geweten? Hoe bepaal ik dat?
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = nog niet geweten hoe bepaal ik dat?
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 2070 Zwijndrecht
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5184 kWh / jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = EANDIS
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1.55

Tweede offerte
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 20 STERN Solartechnik 295WP full black STERN-295M Black PERC totaal vermogen 5900 wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 SMA
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuid-West, 45°
- type dak en dakbedekking. = zadeldak met keramische dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = Inox montage, alu profiel
- aangeboden garanties = Panelen met ontkoppeldiode (voor schaduw) MC4 connectie IP65 12 jaar garantie op 90% vermogensgarantie, 25 jaar op 82% vermogensproductie, 10 jaar op de omvormer (blijkbaar geeft SMA zelf enkel 5 jaar?), 20 jaar productgarantie op de panelen, verplaatsing, werkloon en onderdelen
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie van stern
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = dubbele meter en verwacht jaarlijks stroomverbruik incl warmtepomp (lucht water) 6000 – 7000 kwh / jaar
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 faze
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ?
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = nog niet geweten, hoe bepaal ik dat?
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = nog niet geweten, hoe bepaal ik dat?
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 2070 Zwijndrecht
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5605 kWh / jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = EANDIS
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1.21

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Sunpower vs Stern solartechnik of toch 3de mening vragen?

Bericht door janus » 14 nov 2018, 20:41

We missen nog wel wat gegevens.
Onder welke hoek en orientatie komen de panelen op het platte dak?
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = nog niet geweten? Hoe bepaal ik dat?
Met een rolmeter en diameter vraag je aan de installateur als het niet in de offerte staat.

Is het platte dak berekend op de extra belasting?
blijkbaar geeft SMA zelf enkel 5 jaar
Ik dacht dat er een actie loopt van SMA dat je 5 jaar extra krijgt.
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ?
Is dat wel of geen N of weet je het niet, al maakt het met deze omvormers niet zoveel uit.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 14 nov 2018, 22:12

hoek en oriëntatie panelen plat dak vraag ik nog even op.
Afstand van dak tot omvormer en kabeldiktes heb ik gevraagd aan de telefoon er straks maar daar konden ze precies niet zo concreet op antwoorden. Maar dat maakte niet uit want dat is allemaal in de offerte inbegrepen zei zowel de installateur van sunpower als stern. Waar komt zo'n omvormer best? Heb ik mijn vraag misschien verkeerd gesteld?
wat bedoelt u met is het plat dak berekend op de extra belasting?
Net met N = dit weet ik niet, vond precies ook geen uitleg terug daarover.
alvast bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 nov 2018, 00:54

Afstand van dak tot omvormer en kabeldiktes heb ik gevraagd aan de telefoon er straks maar daar konden ze precies niet zo concreet op antwoorden. Maar dat maakte niet uit want dat is allemaal in de offerte inbegrepen zei zowel de installateur van sunpower als stern. Waar komt zo'n omvormer best
Waar het ons om gaat is om je offerte te controleren en we vragen de afstanden om de kabeldikte na te zien.
Als dat beperkt is speelt het geen rol maar sommigen plaatsen de pv installatie op de garage die 50m verderop staat, dan is het wel belangrijk!
Omvormer hang je best op de koelste plaats in huis (of garage)

Je schrijft verder dat er ballast op het platte dak komt, de vraag is dus of je dak berekend is op die extra ballast > Architect.
Wat staat er op je keuringsverslag?
Of zit er een sticker op de meter?
Of (laat) het even meten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 nov 2018, 09:12

Ik dacht dat er een actie loopt van SMA dat je 5 jaar extra krijgt.
Dit klopt dit is op een bepaalde reeks dat ze dit momenteel doen.
In de TS zijn topic staat geen type van de SMA omvormer vermeld.

Verdere info:
https://www.sma-benelux.com/summer-promotion.html

In de actieperiode van 1 juli 2018 tot 30 april 2019 ontvangen eigenaars die kiezen voor een Sunny Boy 3.0–5.0 bovenop de fabrieksgarantie van 5 jaar een geheel gratis verlenging van 5 jaar garantie. Met de garantieverlenging SMA ACTIVE profiteren eigenaars zo van 10 jaar garantie op hun nieuwe omvormer. De enige voorwaarde hiervoor is dat de registratie van een actie-omvormer in Sunny Portal gebeurt gedurende de genoemde actieperiode.
De aanbieding geldt uitsluitend voor de omvormers SB3.0-1AV-40, SB3.6-1AV-40, SB4.0-1AV-40, SB5.0-1AV-40, die zijn voorzien van de actiesticker en binnen de actieperiode zijn geïnstalleerd en geregistreerd. De serienummers van de actie-omvormers zijn opgeslagen bij SMA. Overdracht naar nietgemarkeerde toestellen is niet mogelijk.
Serienummers van omvormers die niet bij SMA zijn opgeslagen, zijn uitgesloten van de promotie-actie.
De Sunny Boy moet zijn geïnstalleerd en geregistreerd in het Sunny Portal gedurende de periode van 1 juli 2018 – 30 april 2019 op www.sunnyportal.com.
Verlenging van de 5 jaar SMA fabrieksgarantie met nog eens 5 jaar SMA ACTIVE garantieverlenging.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 15 nov 2018, 13:23

Hallo,

Orientatie panelen plat dak = zuid-west
Hoek panelen als volgt:
Sunpower: 15*
Stern solartechnik: Inclinatie is 12,5°

Afstand dak tot omvormer zal een 10meter bedragen, we zetten de omvormer in de garage.
Extra balast op het plat dak is geen enkel probleem.

Wat staat er op je keuringsverslag? We hebben nog geen keuringsverslag, aanstaande woensdag wordt onze elektriciteit pas gekeurd.

Reeds mogelijk om op basis hiervan al de offertes te beoordelen?

Dank bij voorbaat
Mvg
Veronika

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 nov 2018, 18:20

Welk type SMA omvormer betreft het?
.

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 15 nov 2018, 20:19

SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0

zo staat het op de technische fiche die ik bij de offerte gekregen heb.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 nov 2018, 21:06

Dan is het wel een erg slechte offerte helaas.
Als je een wagen koopt staat er toch ook in de offerte welke motor er in zit.

Jammer want het zou wel de interessantste zijn.
.

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 15 nov 2018, 21:42

Ik ben er helaas een leek in maar klinkt wel logisch wat u schrijft.
Dus omdat hij het type niet vermeld in de offerte is het een erg slechte offerte?
In de offerte staat omvormer SMA en op de technische fiche die ik erbij gekregen heb staat SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0. Ik heb nog eens per mail gevraagd om welk type sma omvormer het betreft.
Dus sunny boy zegt u niets?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 15 nov 2018, 21:48

Het gaat over het vermogen van de omvormer. Is deze goed afgestemd op de totale installatie. Ik gok dat ze een SB 4.0 voorzien hebben.

Technische fiche is inderdaad voor meerdere modellen, net zoals de actie van SMA.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 nov 2018, 23:25

In de offerte staat omvormer SMA en op de technische fiche die ik erbij gekregen heb staat SUNNY BOY 3.0 / 3.6 / 4.0 / 5.0. Ik heb nog eens per mail gevraagd om welk type sma omvormer het betreft.
Dus sunny boy zegt u niets?
Sunnyboy is het type het getal gaat over het vermogen, hetzelfde dus als bij wagens het geval is.

Ik vind het slordig dat ze het vermogen niet vermelden op de offerte, en een slordige offerte kun je dan als "slecht" beschouwen denk ik?
.

Nathan
lid

Bericht door Nathan » 16 nov 2018, 07:14

Míjn excuses het stond er wel in, het betreft een 5.0 dus. zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 nov 2018, 07:38

Daar staat ook dat je net maar 1 fase is en geen 3 zoals je schreef.

Volgens PvCalc (gele lijn) zou een 4kW omvormer wat beter zijn ivm de netvergoeding.
Deze geeft wel wat aftopping om mooie koude dagen maar bespaart 100€ netvergoeding uit (zolang die er nog is)
.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 16 nov 2018, 09:18

Dit klopt

Ik heb even gesimuleerd met SMA design tools
SB4.0 geeft 5.664,33 kWh (10/10 string) of 5.667,43 kWh bij (12/8 string)
SB5.0 geeft 5.793,61 kWh

Ga dan even voor die SB4.0 en dan kan er mogelijks nog 250 euro van de prijs (verschil van kostprijs omvormer)

Plaats reactie