Fronius en IBC

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Diems
Installatie Land: België

Fronius en IBC

Bericht door Diems » 31 okt 2018, 15:57

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =16x IBC MonoSol 315 VL5, 5040Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), =1x Fronius Symo 3.7-3-M (3 fasen, 2 MPP trackers)
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = zuid? zuid-west? dit weet ik niet. We hebben plat dak
- type dak en dakbedekking. = plat dak, epdm + grind
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = niet gekend, in de offerte staat "bevestigingsset voor panelen op plat dak"
- aangeboden garanties = 15 jaar fabrikant, 25 jaar lineair vermogen voor panelen, voor omvormer 2 jaar fabrikant (na registratie 5 of 7 jaar)
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = zie hierboven
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = niet gekend, we wonen nu in een klein appartementje
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fase
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = ±6.5m, kabel is er nog niet, we hebben wel buis met trekdraad reeds voorzien
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = < 2 meter, kabeldiktes niet gekend
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = prov Antwerpen
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = ±4300

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = jammer genoeg eandis
- elektriciteit leverancier = lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,027 bij zelfplaatsing. 1,265 indien plaatsing inclusief (±1200 btwex)

Uit mijn eigen "research" (voor zover ik er iets van ken :-) ) denk ik te weten dat de omvormer en de panelen op zich van goede kwaliteit zijn. Maar ik las ook ergens dat de panelen in principe qua kwaliteit amper nog verschillen (uitgezonderd mono/poly dan). En dat het vooral om de omvormer gaat, waarbij SMA en SolarEdge als absolute topsegment gezien wordt. Ik zie hier ook dat ± 1 euro per Wp vrij goed is, maar ik heb weinig vergelijking voor deze merken en de €/Wp loopt bij mij toch op indien ik plaatsing laat doen.

Alvast van harte bedankt voor de feedback hierop!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Fronius en IBC

Bericht door janus » 31 okt 2018, 16:31

- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = zuid? zuid-west? dit weet ik niet. We hebben plat dak
Dat is essentiële info, als dat niet in de offerte staat kun je er al vraagtekens bij stellen.
De offerte beoordelen is sowieso al niet mogelijk zonder die info.

ps
- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,027 bij zelfplaatsing. 1,265 indien plaatsing inclusief (±1200 btwex)
Het leest voor ons wat gemakkelijker als je eenheden gebruikt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Diems
Installatie Land: België

Bericht door Diems » 31 okt 2018, 17:32

janus schreef:
31 okt 2018, 16:31
Dat is essentiële info, als dat niet in de offerte staat kun je er al vraagtekens bij stellen.
De offerte beoordelen is sowieso al niet mogelijk zonder die info.

ps
Het leest voor ons wat gemakkelijker als je eenheden gebruikt.
Beste Janus,

Ik heb het nagevraagd en het antwoord is: 15° hellingshoek, zuid-zuidoost (160°)

Verder:
  • 1,03 EUR/Wp als ik de installatie zelf plaats.
  • 1,27 EUR/Wp als ik de installatie laat plaatsen.
Alvast bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 31 okt 2018, 17:55

Fronius is zeker geen slecht merk maar wordt niet zo heel veel toegepast en was vroeger ook vrij prijzig.

Nu heb je een mooie offerte voor een eerlijke prijs, al is de opbrengst wel wat laag ingeschat, zie:
PvCalc
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie