Offerte Sunpower

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
senlis
junior lid
Installatie Land: België

Offerte Sunpower

Bericht door senlis » 16 okt 2018, 12:26

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 19x Sunpower X22-360NE-WHT. 6840 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = Solaredge SE5000 HD Wave, Elk paneel is ook uitgerust met een P500 optimizer
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuid (+6°), 35°
- type dak en dakbedekking. = Plat dak, EPDM (Eerst nog te vernieuwen), ongeveer 65-70m² bruikbaar.
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = Neen.
- montagesysteem = Driehoekstructuren aluminium met ballast in beton
- aangeboden garanties = 25 jaar op panelen, 12 jaar op omvormer (uitbreidbaar naar 25 jaar voor 300 euro). Werkuren enz. ook inbegrepen.
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Fabrieksgarantie via erkende installateur.
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Enkelvoudig 7500 kWh
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen (3x400V)
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 15 meter, kabeldikte onbekend
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1 meter, kabeldikte onbekend.
- Is de 253V test al gedaan? = Neen
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen.
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 6840 kWh, dit lijkt mij optimistisch, heb de calculator gebruikt en die zegt ook 6770, lijkt ons hoog?

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Intergem
- elektriciteit leverancier = Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,497 - 10243 euro.

Situatieschets / bedenkingen:

We hebben 2 elektrische wagens, daarom is ons verbruik hoog voor een gezinswoning.
Nu hebben we 19 panelen op offerte staan omdat we zo een SE6000 omvormer kunnen vermijden. Het lijkt ons echter nuttiger om naar 21 panelen te gaan om zo 87.13 euro meer prosumententaks te betalen maar zo wel (iets minder natuurlijk) ons volledige verbruik te dekken. Zo is het zeker nog uitbreidbaar indien nodig in de toekomst zonder bijkomende omvormer te moeten plaatsen.

Heb ook gekeken naar panelen met een lager rendement maar dan hebben we maar net voldoende plaats en kunnen we geen extra panelen meer bijleggen indien ons verbruik dit toe laat. Nu is er voldoende plaats voor 23 panelen waarbij we ver genoeg van de kant en hindernissen blijven, zodat je er ook nog makkelijk kan tussen / rond stappen.
Sowieso gaat ons verbruik nog licht stijgen in de komende jaren wegens nieuwe elektrische verwarming op sommige plaatsen (badkamer).

Prijs is (denk ik) aan de hoge kant maar door de garanties wil ik dit wel in overweging nemen.

Heb al veel research gedaan maar ben een leek in deze materie dus graag input.

Alvast bedankt!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offerte Sunpower

Bericht door janus » 16 okt 2018, 17:17

- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 6840 kWh, dit lijkt mij optimistisch, heb de calculator gebruikt en die zegt ook 6770, lijkt ons hoog?
In de praktijk zal je zien dat je ruim boven de verwachting zal uitkomen met jullie ideale oriëntatie.
- montagesysteem = Driehoekstructuren aluminium met ballast in beton
Zie dat het dak berekend wordt op die ballast.
Nu hebben we 19 panelen op offerte staan omdat we zo een SE6000 omvormer kunnen vermijden.
Persoonlijk vind ik dat je nu al veel verlies hebt met zo'n lichte omvormer.

De prijs is inderdaad wel iets te hoog voor zo'n grote installatie, 1.35€/Wp moet toch kunnen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

senlis
junior lid

Bericht door senlis » 16 okt 2018, 17:27

Alvast bedankt voor je reactie Janus!

Het onderdak is beton dus dat moet lukken, we gaan dit zeker ook vermelden wanneer we het dak laten vernieuwen.

Qua omvormer, je zegt dat we veel verlies gaan hebben, wat wil zoiets concreet zeggen? Dat we een zwaardere omvormer moeten hebben of nog overschot hebben op de 5000?

We kunnen inderdaad met het huidige voorstel beginnen en bekijken wat de opbrengst is, daar heb ik zeker geen probleem mee.
Wat ik vooral wil vermijden is in de toekomst een 2e omvormer te moeten bijplaatsen als we uitbreiden met enkele panelen..

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 okt 2018, 17:37

Het onderdak is beton dus dat moet lukken
Die brug in Genua was ook van beton.
Qua omvormer, je zegt dat we veel verlies gaan hebben, wat wil zoiets concreet zeggen? Dat we een zwaardere omvormer moeten hebben of nog overschot hebben op de 5000?
Als je 6840Wp op een omvormer van 5000W zetten heb je zeker geen overschot, alleen maar verlies op mooie dagen, zie PvCalc de gele lijn boven de 5000Watt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

senlis
junior lid

Bericht door senlis » 02 nov 2018, 17:56

Ondertussen weer enkele weken verder en in totaal 4 firma's gezien.

- Bovenstaande Offerte met Sunpower, ondertussen wel nog een beetje extra korting gekregen en 25 jaar garantie op alles. Komt nu op 1,47 euro / Wp.
Enige nadeel wat ik daarna pas te horen gekregen heb is dat de standaardplaatsing onder een hoek van 10° is. Heb de calculator gebruikt en is toch wel 7-8% minder opbrengst.. Dus heb gevraagd wat er mogelijk is..
Laatste prijs is voor 19 panelen met een Solaredge SE6K omvormer.

- Andere offerte met Sunpower panelen, veel te duur, komt op 1.62 euro / Wp.

- Offerte 25x Jinko panelen (290 Wp), komt op 1,34 euro / Wp. Is goedkoper maar dan ligt het dak volledig vol. Ook is de fabrieksgarantie maar 10 jaar. SMA omvormer ook 'maar' 5 jaar.
Iets wat mentaal ook meespeeld is dat deze firma 150 km verder ligt van onze woonplaats.. Dus indien problemen kan het langer duren om dit op te lossen.

- Nog een 4e met 25 LG panelen en SMA omvormer (275 Wp), komt op 1,55 euro /Wp.

Ik zou dus voor de eerste firma willen gaan, zijn uit de buurt en daarmee lijken we 25 jaar gerust te zitten. Nu juist nog de hoek van de panelen beter zien te krijgen..

Alvast bedankt voor de info die ik hier gelezen heb op het forum, heeft goed geholpen!

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 05 nov 2018, 09:22

Als je later wilt uitbreiden, zul je toch een zwaardere omvormer nodig hebben, zelfs 7 kW. En als je toch verwacht dat je verbruik zal stijgen, waarom niet alles in 1 keer leggen? Als je toch maar maximum 23 panelen kan leggen, doe je er beter nu al 4 extra. Anders gaat de uitbreiding in verhouding heel duur zijn. En je gaat nu al meer verbruik als opbrengst hebben.

Het kan zijn dat de lage hellingsgraad gekozen is zodat de panelen minder schaduw op elkaar geven en dichter bij elkaar gelegd kunnen worden.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 05 nov 2018, 16:12

De Solaredge SE5000 HD Wave is ook maar een single phase omvormer.
Ik raad toch aan om ook de SE5K te bekijken (3 fase aansluiting)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

WannesDem
junior lid

Bericht door WannesDem » 05 dec 2018, 13:04

Bas schreef:
05 nov 2018, 09:22
Als je later wilt uitbreiden, zul je toch een zwaardere omvormer nodig hebben, zelfs 7 kW. En als je toch verwacht dat je verbruik zal stijgen, waarom niet alles in 1 keer leggen? Als je toch maar maximum 23 panelen kan leggen, doe je er beter nu al 4 extra. Anders gaat de uitbreiding in verhouding heel duur zijn. En je gaat nu al meer verbruik als opbrengst hebben.

Het kan zijn dat de lage hellingsgraad gekozen is zodat de panelen minder schaduw op elkaar geven en dichter bij elkaar gelegd kunnen worden.
Kies gewoon voor je dak vol te leggen, en met omvormer met geintegreerde laadpaal voor elektrische autos. Dit is een nieuw product van SMA.
https://www.solaredge.com/nl/solaredge- ... -in-europe
https://www.solaredge.com/products/ev-charger#/

Je neemt waarschijnlijk van de DC-zijde stroom en spaar je prosumententarief uit of verhoog je later de gelijktijdige consumptie:

Ik had ook eens gezien dat je Solar Edge omvormers "in serie" kunt plaatsen. Je kunt dus nu beginnen met een kleinere omvormer en er later een bijhangen? Er moet dan wel aparte extra bekabeling zijn waarschijnlijk. Check het eens met je installateur, ik ben het niet zeker en vind het niet direct.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 dec 2018, 14:42

Dit is een nieuw product van SMA.
Je geeft een Link naar Solar edge?
Je neemt waarschijnlijk van de DC-zijde stroom en spaar je prosumententarief uit of verhoog je later de gelijktijdige consumptie:
Normaal heeft het SolarEdge systeem geen gelijkstroom zijde?
.

WannesDem
junior lid

Bericht door WannesDem » 05 dec 2018, 15:31

Janus, Ik bedoel inderdaad SolarEdge.

Er gaat wel degelijk DC naar de omvormer, in tegenstelling tot micro-omvormers, waar de omzetting naar AC al op het dak gebeurt. Hier gaat het over optimisers.

http://siliconwadi.fr/files/2015/11/Sol ... Israel.jpg

Zie ook de datasheet: https://www.solaredge.com/sites/default ... asheet.pdf

Een DC-batterij kan je ook plaatsen aan de solarEdge DC zijde ipv een tweede solaredge in slave te zetten.

Maar ikzelf zou altijd voor een SolarEdge systeem gaan als ik nu PV zou installaren: voor die flexibiliteit die dit naar de toekomst biedt als het prijskader verandert.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 dec 2018, 16:17

Er gaat wel degelijk DC naar de omvormer,
Inderdaad nu was ik even in de war.
.

senlis
junior lid

Bericht door senlis » 06 dec 2018, 12:52

Bedankt voor de reacties!

We zouden voor 21 panelen gaan met de SE 6K omvormer en 25 jaar garantie op alle onderdelen, dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de komende jaren.
We wonen er nu wat langer en met de winterperiode verbruikt de elektrische wagen meer, totaal zou rond de 7000 kWh moeten uitkomen.
Eventueel nog elektrische handdoekradiator in de badkamer toevoegen volgend jaar, dus dan zouden we met deze setup zeker voldoende moeten hebben naar de toekomst toe.

Enige wat me 'dwars' zit is dat de panelen enkel op 10° geplaatst kunnen worden.. Maar dat zal toch de beste optie zijn om 3 rijen te kunnen leggen op 7 meter met een deftige tussenafstand.

Die omvormer met geïntegreerde laadpaal is leuk, maar enkel met 1 fase te verkrijgen?
Zo zie ik maar weinig voordeel buiten het feit dat je geen aparte laadpaal moet plaatsen.
Ook laad de wagen meestal 's nachts op, dus dat is even goed van het stroomnet dan. Niet rechtstreeks van de installatie waardoor de meter 'minder snel' terug draait, dat fenomeen zou je overdag hebben? Dit voor zo ver ik het snap natuurlijk.. :?:

Momenteel laden we aan het gewone stopcontact, is tot nu toe voldoende.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 dec 2018, 13:22

senlis schreef:
06 dec 2018, 12:52
Enige wat me 'dwars' zit is dat de panelen enkel op 10° geplaatst kunnen worden.. Maar dat zal toch de beste optie zijn om 3 rijen te kunnen leggen op 7 meter met een deftige tussenafstand.
Nadeel van een plat dak.
Je zou ze mogelijks op 12 of 13 graden kunnen leggen, maar hogere helling gaat schaduw geven op de panelen op de andere rijen.

Reinig je panelen regelmatig, voorjaar & zomer want 10 graden helling kan wat vervuiling blijven liggen op de panelen zelf.

Als uw wagen niet veel overdag thuis staat, lijkt mij een omvormer met ingebouwd laadpunt niet interessant.
Je moet immers laden als de zon schijnt / stroom gemaakt wordt.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

WannesDem
junior lid

Bericht door WannesDem » 06 dec 2018, 13:51

senlis schreef:
We zouden voor 21 panelen gaan met de SE 6K omvormer en 25 jaar garantie op alle onderdelen, dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de komende jaren.
Ik las elders dat je 25 panelen kon plaatsen? Nu zou het dan 3 rijen van 7 zijn? Er zijn ook andere panelen met andere afmetingen trouwens, maar bon.
Als dat visueel ok is, dan zou ik gewoon toch het maximum plaatsen, zonder de omvormer te vergroten. Dat zou niet maar 200€/paneel extra mogen zijn, terwijl je een dergelijke uitbreiding later waarschijnlijk nooit meer zult doen :)

Men gaat nu voor 10kVA installaties vaak tot 15.000 Wattpiek tot zelfs 20.000 Wattpiek om het rendement tegenover prosumententarief te optimaliseren. Zeker met een elektrisch voertuig kan dit interessant zijn.

Je kan eens de analyse laten doen of je op die 6900 Watt niet beter 5kVA omvormer plaatst en zo 100€/jaar minder prosumententarief betaalt. Het aantal kWh per jaar zal niet zo substantieel verschillen waarschijnlijk.

Als je 4kVA kiest ipv 5kVA spaar je 100€/jaar extra uit, en kan je na het afschaffen van het prosumententarief en 2,2 kVA SolarEdge omvormer als "Slave" secundaire omvormer eraan hangen om het aftoppen ongedaan te maken. Maar misschien top je er hier dan teveel vanaf, eens te berekenen. SolarEdge heeft immers niets kleiners dan 2.2kVA dacht ik.

Een aparte extra solarkabel op je dak leggen al voor een deel van de panelen, 4 panelen - 1200W, zodat je later gewoon de fiches kunt versteken. Je kan dan een 1.1kVA Solax omvormer (235€) aan te hangen als je nu voor de 5kVA zou gaan. Kost materiaal nu 5€/meter pakweg dus echt niet veel, technisch zal je installateur het wel even moeten uitzoeken dus je moet er een vinden die dit wilt doen.
senlis schreef:
Die omvormer met geïntegreerde laadpaal is leuk, maar enkel met 1 fase te verkrijgen?
Ook laad de wagen meestal 's nachts op, dus dat is even goed van het stroomnet dan. Niet rechtstreeks van de installatie waardoor de meter 'minder snel' terug draait, dat fenomeen zou je overdag hebben?
Inderdaad, de SolarEdge laadpaal is enkel eenfasig blijkbaar.

De meest recente SolarEdge omvormers hebben de SESTI4 interface standaard, best even checken met je installateur of het het geval is.
https://www.solaredge.com/sites/default ... kup-na.pdf

Ik weet niet of je een DC-stopcontact kan plaatsen aan de batterij-zijde zonder te investeren in een kleine batterij (een peak-shaving batterij) en hiermee kunt je auto opladen. Je kan dit laten navragen via je installateur ook.

En je moet rekenen dat je auto in het weekend wel overdag zou kunnen opladen. Alles hangt af van de meerkost uiteraard.

Je zou kunnen uitrekenen dat je per extra kWh zelfconsumptie 0,20€/kWh zult uitsparen na de digitale meter om een terugverdientijd te berekenen.

Als je voor batterij zou willen gaan om extra aan vraagverschuiving te doen:
Een Varta-batterij, AGM 12V 260 Ah, wordt al voor 500€ verkocht, weet niet of ze compatibel is met StorEdge en hoeveel LG Chem kost.
De zelfconsumptie-simulator van SolarEdge vind je hier: https://itunes.apple.com/be/app/solared ... ?l=nl&mt=8

Uw installateur kan dit bij een van deze partijen navragen:
https://www.solaredge.com/nl/to-order

senlis
junior lid

Bericht door senlis » 06 dec 2018, 15:11

Mooie uitgebreide reactie, maar ik denk niet dat we batterijen gaan koppelen. Ook is de wagen 1 op 2 weekends hele dag in gebruik (thuisverpleging).
Dus op termijn misschien een laadpaal om sneller te kunnen laden als we een wagen met grotere batterijcapaciteit gaan hebben, maar voorlopig is het nog oké.

Voor de aankoop van batterijen vind ik de opties allemaal nog wat te duur / staat nog in zijn kinderschoenen. Ook is daar de komende jaren zeker nog geen budget voor / andere prioriteiten.

25 panelen zou inderdaad lukken, maar ik heb besloten dat ik overal nog goed rond wil kunnen stappen. Dus wat meer tussenafstand genomen.
Met die SE6k omvormer kunnen we tot 8100W aan vermogen gaan, bij 21 panelen zitten we aan 7560 Wp en bij 23 panelen aan 8280 Wp. Dus als we echt tot aan de limiet willen gaan kunnen we voor de 23 panelen gaan. Heb gevraagd wat het prijsverschil gaat zijn, 21 wordt dus zeker de minimum. Daarmee hebben we de eerste jaren overschot.. Wat op dit moment ook nog niet echt nuttig is / hebben we niets aan.

Ik wil het ook allemaal niet meer te ver gaan drijven van extra's of speciale constructies :) Het hoofddoel is gewoon om de elektriciteitskost van € 180 - 200 per maand terug te dringen, dat gaat zeker lukken. Terugverdientijd zit nu rond de 8-9 jaar, met garantie van 25 jaar op alles zie ik dit wel zitten.

Plaats reactie