offertes Sunpower/Ex/Bisol

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
dy4
junior lid
Installatie Land: België

offertes Sunpower/Ex/Bisol

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 18:07

Dag allemaal,

Het bos door de bomen zoeken in het zonnepanelen wereldje is geen makkelijke. Hopelijk hebben jullie wat advies op de gekregen offertes.

Persoonlijk was ik onder de indruk van de sunpower panelen ondanks de hogere prijs. Ik weet dat dit langer duurt om terug te verdienen etc, maar wie weet heeft dit op lange termijn wel zijn meerprijs waargemaakt (had ik maar een glazen bol).

Ik heb 3 offertes die ik graag beoordeeld had (tussen nog meer), hopelijk is het ok als ik er dus 3 laat zien. Anders splits ik het op.

Groeten
David

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 15 SunPower SPR - X22-360 - WHT panelen van 360 Wp met positieve vermogenstolerantie tot +5%
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA SB4.0-1AV-40
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = /
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 25° en helling 10°
- type dak en dakbedekking. = Plat dak, roofing met kiezel op
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen
- montagesysteem = Verisol "Flat roof system" (Low Ballast) 10°
- aangeboden garanties = fabrieksgaranties
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgaranties
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 2350 dag / 2650 nacht
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = AC-kabel voor mono-fase omvormer, Ø 6 mm² - 5 meter
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = Zal direct naast de kast komen
- Is de 253V test al gedaan? = Neen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Hasselt
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 4.916

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Infrax
- elektriciteit leverancier = Luminus

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.499 - prijs: 8581,76 incl btw

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 18 SoluxTec DM FR60 Full Black panelen van 300 Wp met positieve vermogenstolerantie tot +3%
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA SB4.0-1AV-40
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = /
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = 25° en helling 10°
- montagesysteem = Verisol "Flat roof system" (Low Ballast) 10°
- aangeboden garanties = fabrieksgaranties
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgaranties
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = AC-kabel voor mono-fase omvormer, Ø 6 mm² - 5 meter
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = Zal direct naast de kast komen
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 4.802

- netbeheerder = Infrax

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.156 - prijs: 6620,76 incl btw

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 19 Bisol zonnepanelen mono/alu 300wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA Sunny Boy met display (1 x SB 5.0-1AV-40)
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuid en helling 15° (geen concrete informatie)
- montagesysteem = driehoekprofielen 15° - consoles (plat dak) t.b.v. de plaatsing.
- aangeboden garanties = 15 jaar fabrieksgarantie op de SMA, voor de rest standaard fabrieksgaranties
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen (maar dit is door deze man niet bekeken)
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = Bekabeling (solar 6 mm²) en connectoren (IP 65). Lengte staat hier niet bij want hij is niet gaan kijken naar dak of meter, maar ik gok ook op 5 meter. Het is het plat dak vd garage en daar hangt de kast en komt de omvormer.
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5.244

- netbeheerder = Infrax

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.2 - prijs: 7250 incl btw
(zolang de actie geldig is, anders wordt dit 1,35 euro)

Deze komt uit kop 5700Wp, waar de vorige minder uitkwam en dat begrijp ik niet goed.

Het is niet de bedoeling om meer dan 2 offertes tegelijk te laten beoordelen. Excuses hiervoor!

Ik ben benieuwd.

dy4
junior lid

Re: offertes Sunpower/Ex/Bisol

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 18:53

Ik zie niet dadelijk hoe ik mijn eigen bericht kan editeren, dus misschien kan het niet.

De titel is niet compleet, daar moet niet Ex, maar SoluxTec staan.

En de regel van de Wp is natuurlijk dom, aantal panelen x Wp, daar kwam ik toen achter :-). Excuses.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 18:55

Bij de laatste offerte zal het extra paneel niets opleveren omdat je sowieso 100€ p/j meer kwijt bent aan prosumenten vergoeding.
(Zolang als je dat nog moet betalen)

Als je zelf liever de Sunpowers ziet dan is de keuze gemakkelijk ;-)
Aan de offertes zie ik niets verkeerd.

Ps.Je kan berichten aanpassen tot een half uur na plaatsing
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 28 mei 2018, 19:34

Losse consoles = veel ballast en is het minste bestand tegen extreme windbelasting.
SolarEdge gecertificeerd dealer

dy4
junior lid

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 19:41

De offertes zijn dan alle 3 meest optimaal geconfigureerd voor mijn verbruik en ligging?

Klopt het dat je zoveel meeropbrengst hebt op sunpower? Want het voorstel dekt het verbruik niet nu.

Ik dacht zeker dat er voor het bisol voorstel een lagere SMA kon gebruikt worden, namelijk een 4000 ipv 5000. Ik begrijp nog niet echt wanneer je voor een hoger model zou gaan als je die kan stretchen tot 150 of 200%.

Wat bedoel je met de reactie: losse consoles = veel ballast en minst bestand tegen extreme windbelasting? We hebben hier extreem veel wind, dat heb ik ook meegegeven. Maar die kon onder de panelen door zeiden ze en was geen probleem met kleine hellingen. Klopt dit dan niet? Ik zou niet willen dat de installatie gaat waaien want dat zou rampzalig zijn.

Bye
David

dy4
junior lid

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 19:43

De twee eerste offertes komen in het voorstel uit met een lagere opbrengst dan het huidige verbruik. Klopt het dan dat er altijd een meer opbrengst is met panelen dan ze uitrekenen? Of kan dat ook negatief uitdraaien dat je lager uitkomt?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 20:59

Er bestaan een aantal tools om de opbrengst uit te rekenen, die kloppen redelijk, al kun je de zon niet voorspellen natuurlijk.

De tool van SMA zelf.
PvCalc
JRC
Zie viewforum.php?f=18

Hier een voorbeeld van PvCalc met 5400Wp
Ze geven dus een opbrengst van +/- 4654kWh
Aan de gele lijn kun je zien wat het vermogen is dat de omvormer aan moet kunnen. (4312W) bij een omvormer van 4000W komt er nooit meer dan 4000W uit.

Sunpowers geven geen noemenswaardige meeropbrengst, ze geven alleen meer opbrengst per m2
Je hoeft er dus minder te plaatsen maar zijn zijn wel duurder.
Normaal zeggen we hier dat ze alleen hun geld waard zijn als je plaatsgebrek hebt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

dy4
junior lid

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 21:35

Dag Janus,

Die SMA tool is aangehaald in de offerte zag ik. De andere had ik ook al bekeken, maar het blijft allemaal redelijk moeilijke materie.

Dat aftoppen is me gezegd bij het bezoek, maar dat zou niet erg zijn. Het voordeel zou zijn dat de omvormer bij het begin en einde vd dag hoger start ofzoiets werd me gezegd. Maar opnieuw, het lijkt me allemaal zo een hypothetische materie omdat er veel factoren zijn die je nooit met zekerheid kent.

Als ik het goed begrijp zou de goedkoopste offerte ook prima zijn en de beste oplossing zijn prijs/kwaliteit.

Dat van die losse componenten ivm gewicht en wind begreep ik niet als reactie. Kon dat gehaald worden uit mijn omschrijving?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 21:46

Je hebt systemen die aan elkaar zijn gekoppeld en zo minder gevoelig zijn voor wind en dus minder ballast nodig hebben.

Andere (losse consoles) zijn gevoeliger voor wind en hebben dus meer ballast nodig.
Als je dak stevig genoeg is maakt het net uit welke je kiest.

Ik spreek verder liever over prijs/opbrengst en dan is de goedkoopste offerte het beste.

Kwaliteit is zeer moeilijk te bepalen voor zonnepanelen, er zijn al zeer slechte Europese merken geweest en goede Chinese, ik durf geen uitspraak te doen hoe een paneel over 20 jaar zal presteren.
Er zijn zelfs installateurs hier die schrijven dat dat niet belangrijk is omdat de huidige techniek over 10 jaar zo voorbij gestreefd is dat je ze toch zal vervangen :roll:
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een ze kort mogelijke terugverdien tijd.
Maar anderen geven dan weer de voorkeur aan lange garantie termijnen.
.

dy4
junior lid

Bericht door dy4 » 28 mei 2018, 21:52

Zo een uitspraak had ik ook van iemand die prijs kwam maken, ik vond dat niet echt veel vertrouwen geven om eerlijk te zijn, maar het is waar. Technologie gaat vreselijk snel en er zullen wel veel kinderziektes opgelost zijn, maar het blijft vooruitgaan.

En prijs/opbrengst is idd een betere verhouding. Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ben alleen benieuwd of ik met de goedkoopste oplossing aan mijn huidig verbruik kom.

Als ik de pvcalc ingaf begrijp ik niet waarom die plaatser niet op 15° zet ipv 10°, want dat geeft meer opbrengst. Zo heeft ieder zijn factoren en berekeningen.

Bedankt voor je input en tijd alleszins, zeer gewaardeerd!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 mei 2018, 23:17

Ik ben alleen benieuwd of ik met de goedkoopste oplossing aan mijn huidig verbruik kom.
Zie de tools.
Als ik de pvcalc ingaf begrijp ik niet waarom die plaatser niet op 15° zet ipv 10°, want dat geeft meer opbrengst. Zo heeft ieder zijn factoren en berekeningen.
Niet elk systeem kan je aanpassen en hoe rechter hoe meer plaats je nodig hebt ivm schaduw
.

Plaats reactie