Offerte Sunpower panelen en Solaredge omvormer

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
gustemama
Installatie Land: België

Offerte Sunpower panelen en Solaredge omvormer

Bericht door gustemama » 16 jan 2018, 09:50

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 12x Sunpower E20-327WHT-I modules, 3924 WP
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = Solaredge SE 3000 + 12 powerboxen van 500W
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = -60° afwijking op het zuiden, hellingshoek 12°
- type dak en dakbedekking. = panelen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = montagemateriaal Schletter: steeldeck montage 2 rijen van 6 modules
- aangeboden garanties = 25 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 1300 dag/1000 nacht
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3fasig
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = 20A
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = voedingskabel 3Gx4mm2
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes =
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Baal (Tremelo) Vlaams-Brabant
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 3650KW/jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Infrax
- elektriciteit leverancier = Eneco

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,63€/wp

Ik heb ondertussen al meerdere installateurs gecontacteerd en ze zeggen allemaal wat anders, dus ik twijfel. Ik heb bij deze offerte het beste gevoel, aangezien er 25 jaar garantie op de panelen is en ik voor een kleine meerkost ik ook voor de omvormer 25 jaar garantie krijg. Zodat we voor 25 jaar gerust zijn.
De Solaredge werd aanbevelen owv mocht er een paneel stuk zijn, er onmiddellijk gezien wordt waar dit defect is en dit een kost bespaart, mocht er een installateur moeten komen en dit defect zoeken. Is dat zo? Ook kunnen er nadien nog panelen worden bijgeplaatst en zou er geen andere omvormer moeten komen, aangezien deze kan uitbreiden (oa op ander dak)

Ook zou volgens een andere installateur de omvormer van 3000 te weinig zijn om 3650kw te verwerken. Ik ken hier niets van, klopt dat?

We hebben een prijs laten maken voor 3500KW/jaar omdat ons verbruik vermoedelijk nog zal stijgen, aangezien er nu 2 kleine kindjes zijn die alleen maar groter worden.

Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Offerte Sunpower panelen en Solaredge omvormer

Bericht door janus » 16 jan 2018, 16:19

De omvormer is zelfs iets te zwaar met jouw oriëntatie en helling
Een 2500W zou beter zijn en goedkoper.
Zie PvCalc

De opbrengst is ook wel zeer optimistisch ingeschat, met een 3300kWh zal je beter in de richting zitten, zie ook Pvcalc

Verder is de prijs wel zeer hoog te noemen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 16 jan 2018, 16:51

een 3.0 is misschien wat groot, maar een SE 2.2 wat klein.

opbrengst iets te hoog ingeschat, prijs lijkt mij voor zo'n kleine installatie ok en zeker niet hoog of zeer hoog.

mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

gustemama

Bericht door gustemama » 16 jan 2018, 17:14

Ik heb ook een offerte met Bisolpanelen, 16x275WP voor 1,30EUR/WP.
Ik weet niet goed of deze even goed zijn als Sunpower, het is natuurlijk wel goedkoper en er is ook 20 jaar garantie op ...

Bedankt alvast voor de reacties.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 17:41

gustemama schreef:
16 jan 2018, 17:14
Ik heb ook een offerte met Bisolpanelen, 16x275WP voor 1,30EUR/WP.
Ik weet niet goed of deze even goed zijn als Sunpower, het is natuurlijk wel goedkoper en er is ook 20 jaar garantie op ...

Bedankt alvast voor de reacties.

En welke omvormer zit daar bij?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

gustemama

Bericht door gustemama » 16 jan 2018, 20:01

Dezelfde :-)
Ik weet niet of het zo belangrijk is om 25 jaar garantie te hebben op de panelen. Blijkbaar is het bij Bisol 20j productiegarantie en 25j 'omnium' bij Sunpower.
Met 25j zit je natuurlijk wel safe, anderzijds weet ik niet of je snel kosten hebt bij zonnepanelen...
Het is de eerste keer dat ik zo'n grote investering doe en wil hier dan ook geen miskoop in doen.
Ik heb trouwens net de installateur aan de lijn gehad ivm de bedenking die je maakte ivm de te zware omvormer, maar hij beweerde dat Solaredge net ervoor zorgt dat die 3650w behaald kan worden...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 jan 2018, 20:52

maar hij beweerde dat Solaredge net ervoor zorgt dat die 3650w behaald kan worden...
Daar zorgt de zon voor, niet de omvormer, er zal nooit 3650Watt uit de panelen komen met jouw helling en oriëntatie.
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 jan 2018, 06:20

gustemama schreef:
16 jan 2018, 20:01
Met 25j zit je natuurlijk wel safe,
Schijnveiligheid. Belangrijk is om tijdens de terugverdientijd niet teveel tegenslag te hebben en daarna kun je weer nieuwe beslissingen nemen mocht je pech hebben.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Caracalla

Bericht door Caracalla » 29 jan 2018, 11:49

De SolarEdge site designer komt met locatie Brussel, 120° oriëntatie en 12° dakhelling uit op 3777 kWh.

Ervaring leert dat deze zéér accuraat is. En in combinatie met Sunpowers eerder pessimistisch is.
Vergeet niet dat Sunpowers steeds positieve toleranties hebben, dus dat scheelt.
Daarnaast halen Sunpowercellen ook een hoger voltage per cel, waardoor de omvormer sneller opstart en later afsluit. Op donkere dagen haal je hierdoor ook altijd nét wat meer dan met traditionele celbouw.

SolarEdge verzamelt ALLE informatie van ALLE installaties die ter wereld liggen én gaat die software maandelijks aanpassen.
Sorry, maar ik twijfel veel sterker aan die PV calc dan aan die SolarEdge software.
janus schreef:
16 jan 2018, 20:52
maar hij beweerde dat Solaredge net ervoor zorgt dat die 3650w behaald kan worden...
Daar zorgt de zon voor, niet de omvormer, er zal nooit 3650Watt uit de panelen komen met jouw helling en oriëntatie.
Deze stelling is dus ronduit fout.

Een SolarEdge omvormer mag je (momenteel) maximaal 155% overdimensioneren, dus vooralleer je zegt dat die SE 3.0 te zwaar is, moet je weten waarover je spreekt. Een 2.2 kun je maximaal 3410 Wp op leggen.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 jan 2018, 12:59

En een SMA mag je in Benelux 200% belasten zonder schade of nadelige gevolgen (buiten clipping / aftopping)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Caracalla

Bericht door Caracalla » 29 jan 2018, 16:20

Die SolarEdge kan ook meer aan.
We hebben hier ook één situatie waar er 185% overgedimensioneerd is op een SolarEdge 3.0 en dat rendeert als een zot.

Echter dien je wel te weten dat je van SolarEdge geen garanties hebt dan.
Zelfde met SMA. Die grenzen staan heel duidelijk op de technische fiches.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 30 jan 2018, 09:25

In de normale wereld heeft het maar weinig zin om zover over te dimensioneren want de zwaardere omvormer kost maar een paar tientjes meer in aanschaf.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 30 jan 2018, 11:28

japio schreef:
30 jan 2018, 09:25
In de normale wereld heeft het maar weinig zin om zover over te dimensioneren want de zwaardere omvormer kost maar een paar tientjes meer in aanschaf.
maar door het prosumententarief in België zal de lichtere omvormer in de meeste gevallen financieel meer rendabel zijn..

hoe zit het eigenlijk met werkuren bij deze lange garanties? wat als er een paneel kapot gaat na 15 jaar, wordt dit dan gratis volledig vervangen? En bij optimizers?
ik kan me voorstellen dat als er in een rij van 10 panelen het middelste kapot gaat, zo een vervanging even kan duren.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jan 2018, 13:16

Caracalla schreef:
29 jan 2018, 11:49
De SolarEdge site designer komt met locatie Brussel, 120° oriëntatie en 12° dakhelling uit op 3777 kWh.

Ervaring leert dat deze zéér accuraat is. En in combinatie met Sunpowers eerder pessimistisch is.
Vergeet niet dat Sunpowers steeds positieve toleranties hebben, dus dat scheelt.
Daarnaast halen Sunpowercellen ook een hoger voltage per cel, waardoor de omvormer sneller opstart en later afsluit. Op donkere dagen haal je hierdoor ook altijd nét wat meer dan met traditionele celbouw.

SolarEdge verzamelt ALLE informatie van ALLE installaties die ter wereld liggen én gaat die software maandelijks aanpassen.
Sorry, maar ik twijfel veel sterker aan die PV calc dan aan die SolarEdge software.
janus schreef:
16 jan 2018, 20:52
Deze stelling is dus ronduit fout.

Een SolarEdge omvormer mag je (momenteel) maximaal 155% overdimensioneren, dus vooralleer je zegt dat die SE 3.0 te zwaar is, moet je weten waarover je spreekt. Een 2.2 kun je maximaal 3410 Wp op leggen.
Je haalt kWh en Watt door elkaar om je gelijk te halen ;-)
.

Caracalla

Bericht door Caracalla » 30 jan 2018, 15:59

Excuseer, ik heb inderdaad mislezen!

Klinkt wel veel logischer nu :lol:

Plaats reactie