Installatie 7000Wp

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
thorgal73
junior lid
Installatie Land: België

Installatie 7000Wp

Bericht door thorgal73 » 20 nov 2017, 10:29

Allen,

Hieronder 2 offertes, eentje op basis van solar edge, eentje op basis van Maxim technologie. Vind het moeilijk om te kiezen, vandaar graag jullie advies.

Nr 1 : Solar Edge + IBC :

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 24 x IBC 295 Wp full black PERC = 7.080 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = solar edge 5000H
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = nvt
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = ZW 255-260gr.
- type dak en dakbedekking. = pannen 25 gr.
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = mogelijk stukje schouw in periode december-januari, vermoedelijk niets
- montagesysteem = schletter
- aangeboden garanties = omvormer : 12 jaar standaard, meerprijs voor 25 jaar = € 371 incl. Btw ; zonnepanelen : 15j ; optimizers : 25j.
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = ca. 7500 kwh
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1 F.
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 13m
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 0,5m
- Is de 253V test al gedaan? = neen
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = regio Leuven
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 6400 kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Iverlek
- elektriciteit leverancier = octa+ (momenteel - nog te wijzigen indien nuttig)

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1,179 - 1,228 (25j garantie) /Wp

2e offerte : Jinko MX + SMA (enkel de gewijzigde zaken herhaald) :

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 24 x Jinko 285 Wp black PERC = 6.840 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA SB5000
- montagesysteem = nb
- aangeboden garanties = omvormer : 5 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5990 kwh

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = € 1,251 /Wp

Graag jullie bevindingen (alvast bedankt :tu: )

Ik weet dat er reeds een thread/discussie bestaat over wat nu het beste is : Solar Edge of Maxim. Volgens verkoper zal Jinko MX wel degelijk correct omgaan met panel mismatch, beter zelfs dan Solar Edge en dus globaal beter presteren. Bovendien lijkt het zo te zijn dat Jinko aanzienlijk minder degradatie heeft op zijn panelen, maar dan baseer ik mij enkel op http://www.zonnepaneelwijzer.com/test-l ... nepanelen/. 0,1%/j vs 0,7%/j maakt op het einde van de rit een aanzienlijk verschil - voor zover dit geloofwaardig is natuurlijk.

Nog enkele nota’s: plaatsing solar edge kan nog voor einde van het jaar (andere pas 2e helft februari), geen voorschot op installatie SE (andere wel), uitbreiding garantie SE lijkt me goedkoop (maar misschien niet veel waard ?).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Installatie 7000Wp

Bericht door janus » 20 nov 2017, 10:58

De prijzen zijn wel erg laag :eek:
Als dat klopt zou ik niet twijfelen en voor de solar edge gaan.
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = ZW 255-260gr.
Dat is bijna W (ZW = 225º)

Wat de degradatie betreft, daar is hier op het forum bij de meeste leden niets van terug te vinden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

thorgal73
junior lid
Installatie Land: België

Re: Installatie 7000Wp

Bericht door thorgal73 » 20 nov 2017, 11:46

Bedankt voor je snelle reactie.

Ja klopt, dak ligt iets meer dan 10 gr uit het westen. Hebben ook opbrengst op oostelijk deel bekeken maar komt net iets negatiever uit.

Prijzen zijn inderdaad lager dan verwacht voor de solar edge.

Is de garantieuitbreiding te overwegen ?

Die degradatie vind ik zelf ook een moeilijk verhaal, maar je zou denken dat als het van photon komt ? Vraag is natuurlijk over welk paneel het dan gaat en of dit zomaar mag doorgetrokken worden over andere of nieuwere modellen ? Die glazen bol toch, waar heb ik die gelaten ;-)

Iemand nog een mening over het MX verhaal vs solar edge ? Ik lees hier en daar dat het integreren van optimizers in de panelen de weg van de toekomst zou zijn (fijnere opdeling van het geleverde vermogen, geen hotspots, in het algemeen minder te plaatsen componenten)

Plaats reactie