30 stuks LG 330 N1C-A5 NeOn2, SolarEdge 7k

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
heymajo
lid
Installatie Land: België

30 stuks LG 330 N1C-A5 NeOn2, SolarEdge 7k

Bericht door heymajo » 16 sep 2017, 11:57

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =30 stuks LG 330 N1C-A5 NeOn2, 330 Wp -0 / +3%
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 x Solar Edge 7K E-Series
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers =30 x P370 optimizers
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = West, 16 panelen aan 25graden, 14 panelen aan 45graden
- type dak en dakbedekking. = zadeldak met normale dakpannen (45graden helling), bijbouw (25 graden)
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = Montagehaken pannendak
- aangeboden garanties =12 productgarantie op panelen, 84,8% vermogensgarantie 25j
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = staat niet vermeld
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = geschat 8000 dit jaar, wegens nieuwe jacuzzi
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) =
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 15m schat ik, Solarkabel >10m 6mm2
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = omvormer wordt vlak naast verdeelkast gezet,
AC kabel >2m XVB 3G6
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Erpe Mere
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 7930 kWh/jaar

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Intergem
- elektriciteit leverancier = Engie

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.5

Het is niet de bedoeling om meer dan 2 offertes tegelijk te laten beoordelen.

Onvolledige offertes kunnen wij spijtig genoeg niet beoordelen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 30 stuks LG 330 N1C-A5 NeOn2, SolarEdge 7k

Bericht door janus » 16 sep 2017, 12:08

Het is van groot belang om te weten of je over een N beschikt, want anders werkt de omvormer niet.
Solar Edge heeft wen een ander type beschikbaar voor de Belgische markt!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 16 sep 2017, 12:16

Bedankt voor je reactie Janus, kan ik ervan uitgaan dat de firma's die zijn langsgeweest dit correct beoordeeld hebben als ze de omvormer gekozen hebben ? Ik weet niet veel van electriciteit, kan eens rondvragen of er iemand zo'n multimeter heeft om dit na te gaan.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 sep 2017, 12:34

Ben je bij het opnemen van de offerte geweest?
Hebben die firma's een multimeter gebruikt?

Indien beide vragen met ja beantwoord kunnen worden en alle firma's 1 omvormer aanbieden dan kun je er vanuitgaan dat je een net met N hebt.

Maar even meten of goed in de zekeringskast kijken kan nooit geen kwaad.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 16 sep 2017, 12:55

Tegenwoordig zie ik in veel offertes zonder schaduw optimizers opduiken.
Is dit om de winstmarges op te krikken?, want optimizers zijn totaal niet nodig wanneer er geen schaduw is.
Dit vertaalt zich dan ook in de prijs:1,5€/Wp is veel voor zo'n grote installatie.
Ook het feit dat optimizers zich op het dak bevinden in weer en wind maakt de installatie "defectgevoeliger¨.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 sep 2017, 13:21

Sommige mensen volgen graag per paneel de opbrengst en hebben daar (veel) geld voor over ;-)
.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 16 sep 2017, 13:58

Waarom zegt iedereen altijd dat SE zo duur is? Als je een 3 fase aansluiting hebt en vergelijkt met een SMA (waarbij je de garantie laat verlengen) omvormer is de prijs bijna gelijk.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 sep 2017, 14:17

Kijk als je opmerkingen over de prijs hebt toch ook even welke panelen TS wil laten plaatsen. Dit zijn géén Chinese 'wij kunnen alleen maar op de prijs concurreren' panelen.

viewtopic.php?f=24&t=20635

Dit probleem is bij een SolarEdge systeen binnen 3 minuten te localiseren, reken eens hoeveel tijd het kost als je 30 panelen los moet halen om daar middels trail and error achter te komen.
SolarEdge gecertificeerd dealer

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 16 sep 2017, 15:15

Betekent dit dan dat ik kan vragen om die optimisers eruit te laten? Er werd me gezegd dat ze het rendement verhogen. Ook werd me aangeraden geen panelen in serie te laten zetten want als er 1 panel niet goed functioneert gaat het vermogen van de ganse installatie naar beneden. Dus beter een omvormer per paneel. Maar in het algemeen vind ik de prijs redelijk hoog, soit hoog genoeg om eens rond beginnen te kijken of dit gangbare prijzen zijn, en wat ik ik zou kunnen veranderen om de prijs te drukken zonder al te veel aan rendement in te boeten.

Jorg

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 sep 2017, 15:33

De optimisers zijn alleen nuttig bij schaduw of als je per paneel wilt monitoren.
Ook werd me aangeraden geen panelen in serie te laten zetten want als er 1 panel niet goed functioneert gaat het vermogen van de ganse installatie naar beneden
Dat is verkooppraat, het grootste gedeelte van de pv installaties staat in serie.
Uiteraard moet je de opbrengsten monitoren maar dat is bij Solar Egde ook.

Het rendement gat niet naar beneden als de prijs zakt, hoogstens de levensduur van de installatie maar "of en hoeveel" is zeer moeilijk of niet in te schatten.
.

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 16 sep 2017, 16:41

Bon, een andere reden om niet in serie te zetten was dat je omvormer veel langer meegaat, aangezien er veel minder stroom doorgaat dat is logisch. Er werd ook gespeeld op het feit dat er geen hoge voltage door uw dak loopt, dus veel veiliger. Onafgezien daarvan zit ik wel met het feit dat de panelen gespreid zijn over twee verschillende hellingsgraden, dus heb je zowiezo twee omvormers nodig bij installatie in serie. Op zich komt dat misschien duurder uit dan.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 sep 2017, 17:04

Bon, een andere reden om niet in serie te zetten was dat je omvormer veel langer meegaat, aangezien er veel minder stroom doorgaat dat is logisch
De stroom blijft gelijk of er nu 1 of 100 panelen in serie staan.
Er werd ook gespeeld op het feit dat er geen hoge voltage door uw dak loopt, dus veel veiliger
Het is waar dat de spanning minder hoog is maar of dat nu veiliger is?
Onafgezien daarvan zit ik wel met het feit dat de panelen gespreid zijn over twee verschillende hellingsgraden, dus heb je zowiezo twee omvormers nodig bij installatie in serie. Op zich komt dat misschien duurder uit dan.
Niet waar, de meeste omvormers hebben 2 mpp trackers en kunnen zo perfect werken met 2 verschillende dakvlakken.
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 sep 2017, 20:44

@Heymajo, heb jij meer ruimte op het dak of is dit het maximale wat jij kwijt kunt?
Betreft het type stroomnet moet je toch eerst uitsluiting krijgen want de opties waar je uit kunt kiezen die zijn volkomen verschillend.
SolarEdge heeft safe DC, bij een onderbreking van de stroomkring schakelen alle optimizers onmiddellijk terug naar een veilige spanning van 1Volt.
SolarEdge gecertificeerd dealer

heymajo
lid

Bericht door heymajo » 17 sep 2017, 08:52

heb jij meer ruimte op het dak of is dit het maximale wat jij kwijt kunt?
nog ruimte voor misschien 6 panelen maar dan ligt het volledig vol
Betreft het type stroomnet moet je toch eerst uitsluiting krijgen want de opties waar je uit kunt kiezen die zijn volkomen verschillend.
wat me verwonderd is dat geen van de firma's die komen kijken zijn hier een woord over gerept heeft, dus ik neem aan dat ofwel de situatie duidelijk was voor hun door naar de schakelkast te kijken, ofwel vonden ze dit niet belangrijk voor hun offerte... in elk geval ga ik dit vandaag eens meten, heb iemand gevonden met zo'n meter apparaatje.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 sep 2017, 08:55

Door alleen te kijken kun je dat nooit zien.
Wat wel kan, is dat ze ervaring in jouw straat hebben met het stroomnet.
Maar dan nog, "meten is weten, gissen is missen"
.

Plaats reactie