Sunpower + solaredge vs Luxor + goodwe

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
sharky
lid
Installatie Land: België

Sunpower + solaredge vs Luxor + goodwe

Bericht door sharky » 09 sep 2017, 20:35

Hallo allemaal,

Graag even jullie deskundige advies nadat ik al een hele week aan het vergelijken ben. Jullie website heeft me alvast veel tips gegeven waarvoor dank

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp =
15pcs - SUNPOWER type: E20 327NE - 327 Wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1x SolarEdge SE4000 HD WAVE
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = slechts 1
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = zuid oost - 45 graden
- type dak en dakbedekking. = schuin dak - zwart blinkende stormpannen pottelberg
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = inox (RVS) verstelbare dakhaken in combinatie met aluminium draagrails. De dakpannen worden onderaan uitgeslepen om een waterdichte verbinding te garanderen. 0,00
- aangeboden garanties = 10 jaar garantie op uw dakdichtheid, fabrieksgarantie panelen 25 jaar, vermogensgarantie 25 jaar (87% - zou worden aangepast naar 92%) incl. verzekering 25 jaar op werkuren en transport door TOTAL.
Interventie bij storing binnen de 2 werkdagen zonder transportkosten zonder administratiekosten.
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie + verzekering TOTAL
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = momenteel dag en nachtmeter. 2093 DAG en 2277 NACHT
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = met N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = ongeveer 10 - 12 meter - dikte geen idee
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = MAX 3 meter - dikte geen idee
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki:
https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet
= geen test gedaan
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 2800 Mechelen
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 4905 is PIEK - 4415 is geschat

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = EANDIS
- elektriciteit leverancier = ESSENT

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW 1,65

Als alternatief heb ik van een ander bedrijf zonnepanelen van Luxor aangeboden gekregen met een GOODWE omvormer
16 panelen (1 paneel meer dan sunpower dus) Luxor Secure line_Full black_280W/M60
omvormer Goodwe GW3600-NS
(Meerprijs indien SMA omvormer in plaats van Goodwe omvormer = 291,50 euro incl. btw, Meerprijs indien SolarEdge omvormer met 16X optimizer P300, in plaats van Goodwe omvormer = 769,98 euro incl. btw)
Wp prijs Exclusief BTW: 1,41 €/Wp
Totaal vermogen in Wp: 4480 Wp
Garantie op de Luxor secure line GLAS-GLAS PV-panelen
Schriftelijke productgarantie (fabrieksgarantie voor mogelijke fabricagefouten) van 35 jaar.
35 jaar opbrengsgarantie ( 88,5% restvermogen in jaar 35 )
norm iec 61215.
Garantie op de omvormers : 10 jaar bij Goodwe 5 jaar bij SMA
12 jaar bij Solaredge 25 jaar op de optimizers
Garantie op de montage en de montagematerialen: Op de volledige installatie geldt een garantie van 10 jaar
Al het overige 100% identiek aan de sunpower.

Wat denken jullie de experts hiervan? Mijn eerste idee was om voor de sunpower te gaan. Maar ik zit dan met de volgende vragen
- sunpower wordt overal aanzien als de de beste panelen maar Luxor heeft glas/glas panelen welke recenter zijn en beter zouden zijn dan glas/dubbele folie.
- is de omvormer solaredge een must aangezien ik geen schaduw heb. Volgens de eerste verkoper wel omdat geen enkel paneel even krachtig is. Dankzij die aparte sensoren benut je elk paneel voor 100%. Als 1 paneel zwakker zou worden, blijft de rest maximaal renderen. De solaredge heeft het meeste garantie.
De andere verkoper raadt goodwe aan die 10 jaar garantie heeft tov de SMA 5 jaar en een pak goedkoper is. Na 10 jaar zijn ze toch versleten zei hij. Werken op elk zonnepaneel met aparte sensoren is niet ideaal. Beter met 2 lussen werken zei hij.

Waar zouden jullie voor gaan? Ik geraak er maar niet uit... Als ik dan verder lees dan hoor ik dat garantie ook niet alles is omdat veel bedrijven in deze sector komen en gaan...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Sunpower + solaredge vs Luxor + goodwe

Bericht door janus » 09 sep 2017, 23:40

Het blijft ook een persoonlijke keuze, kies je voor een kwaliteitsmerk of hoop je dat een onbekender merk het ook wel 25jaar volhoudt.

Over het algemeen wordt hier geadviseerd om alleen voor sunpowers te kiezen als je plaats gebrek hebt, wat bij jouw niet het geval is.
Voor SolarEdge als je schaduw hebt, wat bij jouw ook niet het geval is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 09:03

Jij zou eerder voor de Luxor met goodwe omvormer gaan? Of is jouw mening ook dat een goodwe omvormer kwalitatief niet goed is en dat ik beter upgrade naar een SMA? Blijft de Sunpower de absolute top of is het concept voorbij gestreefd en is glas-glas de juiste optie. Over Luxor kan ik niet veel terugvinden online. Is het een gok? Wat denk je van de prijzen? Ik weet niet of ik hier bedrijven mag vermelden maar het gaat tussen waassolar en suneco.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 sep 2017, 09:23

Waassolar = sunpower :-)
Ik zou ook eens horen bij nog andere installateurs, vb: wasezon

Die heeft bij mij Chinese en LG panelen gelegd. Geen klagen over ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 09:42

Ik heb net deze site gevonden https://www.groenopgewekt.nl/nieuws/faillissement/

Dit geeft me weinig vertrouwen om met Luxor of Bauer samen te werken. Welk merk is dan wel top voor glas - glas?
Sunpower is ideaal hoor ik behalve dan dat ze geen glas glas hebben wat een verouderd systeem dan is?
Dat de Luxor glas-glas panelen worden geproduceerd bij een klein (assemblage) fabriekje in Duitsland wat nauwelijks kredietwaardig is.
Dat de Luxor glas-glas panelen geen dubbelglas paneel is op basis van EVA maar op basis van PVB. EVA wordt al 30 jaar gebruikt en is als beste getest, daarentegen gebruikt Luxor de goedkope PVB. Op goedkope en niet verweven PVB ‎is dus geen 30 jaar garantie op het product mogelijk! Weliswaar heb je een lagere degradatie dan glas-folie zonnepanelen, maar nog steeds hoger dan onze Glas-Glas panelen en ook nog steeds kans op vochtinslag.
Dat de Luxor glas-glas panelen in het verleden 12 jaar product garantie hadden, maar vanwege de marketing hebben ze hier nu maar 30 jaar van gemaakt!
Dat de Bauer glas-glas panelen niet van Bauer zijn, zij zijn handelaar en geen fabrikant! De glas-glas panelen worden bij een fabriek in Duitsland gemaakt op verouderde machines. Deze fabriek geeft slechts 20 jaar productgarantie en de 30 jaar die Bauer dus geeft zijn niet van deze fabriek, maar van de handelsmaatschappij en vertegenwoordigen hiermee geen enkele waarde voor u als eindgebruiker.
Dat de Bauer glas-glas panelen zijn voorzien van floatglas om de prijs te drukken, echter flatglas reflecteert veel meer licht en schittert enigszins, waardoor de opbrengst ook veel lager is.
Dat je zonnepanelen nooit met een zuignap mag optillen, dit veroorzaakt ook weer microcracks en gaat ten koste van je kWh opbrengst…..enzovoort.

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 09:45

DaRkMaN_FX schreef:
10 sep 2017, 09:23

Welke Chinese panelen heb je? Waarom de keuze voor deze panelen en voor de LG panelen? Heb je meer info? Eventueel een linkje naar uw topic?

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 10 sep 2017, 10:32

Sunpower draait met flinke verliezen, dit zegt echter niets over de kwaliteit van de panelen.
De innovatie van LG is uitzonderlijk daar waar andere producenten blijven steken op 265 tot 295Wp en alleen nog op prijs kunnen concurreren daar begint LG, iets meer betalen om innovatie op gang te houden daar heb ik geen probleem mee.
Betreft groenopgewekt één opmerking; een bedrijf wat de zwaktes van anderen moet benadrukken om de eigen handel aan de man te brengen is niet meer in staat om naar eigen zwaktes te kijken.

PVB folie kan aan de rand verkleuren, maar niet liever een hoog kwaliteit PVB dan een ongecontroleerde Chinese EVA?

Ik zou alles uitkiezen op een terugverdientijd van 8-10 jaar en bedenk daarbij dat een besparing van €500,-- over die periode uitgesmeerd niet bepaald een struikelblok is.
SolarEdge gecertificeerd dealer

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 10:38

Als Sunpower flinke verliezen draait is het nadelig voor de garantie. De technologie die zij gebruiken lijkt me ook verouderd glas - folie. Jij zou eerder voor LG gaan? Is dat de betere keuze denk je? LG in combinatie met SMA dan? Je hebt toevallig geen aanbeveling met wie ik het best kan samenwerken? Wase zon?

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 10 sep 2017, 10:59

Zolang Sunpower aan haar verplichtingen kan voldoen is ook daar helemaal niets aan de hand. (idem voor alle andere producenten)
Ik plaats zelf alleen nog LG en SolarEdge, maar dat zijn mijn keuzes.

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 11:08

japio schreef:
10 sep 2017, 10:59
Zolang Sunpower aan haar verplichtingen kan voldoen is ook daar helemaal niets aan de hand. (idem voor alle andere producenten)
Ik plaats zelf alleen nog LG en SolarEdge, maar dat zijn mijn keuzes.
Zijn de prijzen gelijkaardig tussen BE en NED voor zonnepanelen? Waardoor het mogelijks interessanter is om een installatie te laten uitvoeren door iemand die op de grens met BE woont? Of is het allemaal niet te vergelijken? Mijn schoonbroer heeft panelen van BenQ laten plaatsen: BenQ Sun Vivo PM060MB2 290 Wp full black.

Mijn gevoel zegt me dat ik voor glas - glas moet gaan voor de levensduur. Is het terecht of niet natuurlijk. Ben nu volop aan het bijlezen over LG. Een aantal installateurs monteerde ook LG maar elke installateur had me deze afgeraden omwille van produktgarantie die niet opkan tov de concurentie.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 10 sep 2017, 11:22

sharky schreef:
10 sep 2017, 11:08
Een aantal installateurs monteerde ook LG maar elke installateur had me deze afgeraden omwille van produktgarantie die niet opkan tov de concurentie.
Laat het ze opschrijven in plaats van alleen te zeggen.

sharky
lid

Bericht door sharky » 10 sep 2017, 11:41

Ondertussen mailtje gekregen van de installateur dat hij ook BenQ kan plaatsen die evengoed is dan de Sunpower. Zou gaan over de BenQ sunforte panelen 327W. Alleen weet ik daar niet van of het glas glas is of niet. Dat moet ik nog even uitzoeken. Wel super een installateur die zelfs op een zondag tijd vrijmaakt! Zonnepanelen zijn toch maar heavy stuff als je er niet thuis in bent :geek:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 sep 2017, 12:02

sharky schreef:
10 sep 2017, 09:45
DaRkMaN_FX schreef:
10 sep 2017, 09:23

Welke Chinese panelen heb je? Waarom de keuze voor deze panelen en voor de LG panelen? Heb je meer info? Eventueel een linkje naar uw topic?
Zie signature.
Zijn Xinjiang ERA panelen. In 2012 tijdens nieuwbouw had ik geen budget voor Panasonic panelen met Danfoss omvormer te hangen. Heb toen Kostal omvormer en Chinese panelen gekozen.

Geen enkele opmerking tot op heden en ook geen degradatie te merken.

Met uitbereiding van gezin en WP verbruik heb ik gekozen om panelen bij te plaatsen in 2016.
Zo kom ik op een nul verbruik. Heb toch 3 fase 32A aansluiting.

Door "slechtere" ligging / beschikbare dakoppervlakte / gewenst kWh opbrengst toen voor LG 300wp gekozen.

Uitbreiding (LG panelen) :
3000Wp op een SMA1.5 met 5 panelen Oost en 5 panelen West

4800Wp op een SMA3000 met 16 panelen West erop.
Geeft een beetje aftopping maar haal 4400kWh eruit.

Wou ook terug zwarte panelen met zwarte kader. En dan kwam LG het beste eruit ;-)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 sep 2017, 12:36

Wasezon had ook Kiven (Chinese) / Eurener (Spaanse) / Bauer panelen als keuze.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 11 sep 2017, 12:05

sharky schreef:
10 sep 2017, 11:41
Ondertussen mailtje gekregen van de installateur dat hij ook BenQ kan plaatsen die evengoed is dan de Sunpower. Zou gaan over de BenQ sunforte panelen 327W. Alleen weet ik daar niet van of het glas glas is of niet. Dat moet ik nog even uitzoeken. Wel super een installateur die zelfs op een zondag tijd vrijmaakt! Zonnepanelen zijn toch maar heavy stuff als je er niet thuis in bent :geek:

Geen glas glas, maar ik zie dat niet als een probleem.
Deze BenQ zijn panelen met 96 cellen wat resulteert in kortere stringlengtes tov 60 cels panelen. Niet per sé slecht, maar wel iets om rekening mee te houden.

Plaats reactie