Offerte 14 x AEG AS-M1202B (M6-cellen)

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
WoutDC
Installatie Land: België

Offerte 14 x AEG AS-M1202B (M6-cellen)

Bericht door WoutDC »

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 14 x AEG AS-M1202B (M6-cellen), 370 Wp/per paneel, 5,18 kWp in totaal
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 HUAWEI SUN2000 5KTL M1 (driefase) - 5 kW capaciteit.
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = NVT
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = zie screenshot in bijlage, maar dan met 4 ipv 2 panelen op de dakkapel aan de voorkant (en 1 paneel minder op het plat dak achteraan). Twee oriëntaties: ZZO (134') en ZWW (224'). Hellingshoek van de panelen: 10° voor de panelen op plat dak die in landscape liggen. Voor de 4 panelen op het zadeldak vooraan is de hellingshoek 35°. Voor de 4 panelen op de dakkapel vooraan is de hellingshoek ongeveer 33°.
Screenshot_20210831-173432_Gmail.jpg
- type dak en dakbedekking. = Achteraan het huis en op dakkapellen: plat dak met roofing. Er komen slechts 4 panelen vooraan op het zadeldak te liggen, dit op een dak met gewone pottelberg dakpannen.
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = mogelijks schaduwvorming voor de 4 panelen die op het platte dak vanachter komen, schaduw vooral tot 12-13u
- montagesysteem en bevestiging aan dak (merk/type/geschroefd/gehaakt)= niet bekend
- aangeboden garanties = 20 jaar voor zonnepanelen, 10 jaar op de omvormer en 10 jaar op het smappee home management system, en ook 10 jaar dakwerkersgarantie
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie op het product (behalve dan de 10 jaar dakwerkersgarantie)
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = in 2020: 1.586,359/2.326,728 kwh --> totaal: 3.913,087 kwh
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie onze Wiki voor uitleg) = 3*400V + N, 30 ampère
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = ongeveer 20 meter, kabeldikte nog onbekend
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = ongeveer 4 meter, kabeldikte nog onbekend
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 3000 Leuven (centrum)
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 4400 kwh/jaar

Indien van toepassing
- merk en type batterij = NVT
- prijs batterij = NVT

- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW = in totaal is de prijs 5937,27 euro (inclusief 675 euro voor een smappee infinity home energy management system)

Het is niet de bedoeling om meer dan 2 offertes tegelijk te laten beoordelen.

Onvolledige offertes kunnen wij spijtig genoeg niet beoordelen.

Overweeg A.U.B om iets voor het forum te Afbeelding als je goed wordt geholpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Offerte 14 x AEG AS-M1202B (M6-cellen)

Bericht door janus »

- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW
Graag zelf even je rekenmachine pakken.

Waarom dat smappee infinity home energy management system? wat heeft dat voor meerwaarde?
Waarom een 3 fase omvormer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
WoutDC

Bericht door WoutDC »

Dag Janus,

Ik neem er graag mijn rekenmachine bij, ik had niet goed begrepen dat dit een ratio met Wp moest zijn, had er overgelezen. In mijn ogen is dit wel gewoon niet heel expliciet geformuleerd (zoals andere dingen in de template die wel iets duidelijker kunnen bv. "Net met N").
De kost in Euro/Wp bedraagt 1,15 €/Wp inclusief smappee infinity (5937,27/5180), ofwel 1,02 €/Wp exclusief smappee infinity ((5937,27- 675)/5180). Het gaat hier over de prijs exclusief de van toepassing zijnde premies.

Om terug te komen op je andere vragen:

1. Een energiemanagement systeem of EMS zoals dat van smappee (zie https://maakjemeterslim.be/ems/smappee- ... -solar-kit) is cruciaal om zoveel mogelijk van je eigen groene energie te kunnen genieten door apparaten zoals warmtepompboilers, (af)wasmachine, frigo's, diepvriezers,... automatisch aan te sturen en dus te activeren op die momenten wanneer de zon schijnt en je eigen consumptie laag is (en er dus overproductie is die anders op het elektriciteitsnet wordt gezet). Gezien de momenteel nog zeer lage terugleververgoedingen en onze drukke jobs lijkt dit systeem ons essentieel om op automatische wijze onze zelfconsumptie (en dus business case voor zonnepanelen) te optimaliseren. In ons huishouden zijn er heel wat apparaten (samen goed voor meer dan de helft van ons elektrisch verbruik) die via een systeem als dat van smappee kunnen worden gemanaged, we hebben reeds enige tijd oa een smart grid ready wasmachine + droogkast, een smart grid ready afwasmachine, meerdere laptops en andere apparatuur op batterijen en we plannen de aankoop van een warmtepompboiler en airconditioning. Enkele andere van onze apparaten zoals 2 frigo's en een diepvriezer kunnen automatisch worden geactiveerd enkel door de stroom aan te schakelen, en daarvoor is de smappee switch (als het ware een "kattekop" tussen stopcontact en het apparaat) zeer handig.
Daarnaast helpt de software van Smappee om de energie-efficiëntie in je huishouden te verbeteren. Tenslotte houdt Smappee ook rekening met de verschillende van toepassing zijnde elektriciteitstarieven: rekening houdende met het aankomende capaciteitstarief en dynamische tariefzettingen die meer en meer verspreid zullen worden, is een positieve business case voor een systeem als dat van Smappee dus snel gemaakt. Zeker aan de goede prijs die hier wordt voorgesteld en wetende dat er voor dergelijke energiebeheersystemen eveneens nog premies zijn voorzien.
Voor meer informatie over de voordelen van energiebeheersystemen, zie ondermeer https://maakjemeterslim.be/ --> Particulier en daaronder "Het slimme energiesysteem - voordelen".
2. Een 3 fase omvormer lijkt ons naar de toekomst toe opportuun, zeker indien er nog veel meer PV-installaties in onze straat zouden komen. Gezien de situatie in onze straat (3*400N en 30 ampère en driefasige aansluitingen) zou het risico kunnen bestaan dat een eenfasige omvormer dan soms niet meer zou werken en we dus niet steeds van onze groene energie zouden kunnen genieten (noch voor gebruik van onze eigen apparaten, noch voor injectie op het net). Een driefasige omvormer heeft hier naar verluidt het voordeel dat het risico op omvormeruitval dan kleiner wordt. We willen ook het risico verkleinen op clipping (verlies door verschil in paneelvermogen en omvormervermogen). We hebben ons door meerdere installateurs laten vertellen dat omwille van deze redenen voor installaties vanaf 4000Wp het opportuun is om toch voor een driefasige omvormer te kiezen - bij een kleinere installatie (bv om en bij de 3000Wp) was een eenfasige omvormer wel gelukt. Bovendien raadt Fluvius dit sowieso aan bij deze configuratie van het netwerk + aansluiting - ik heb zelf netbeheerders als klanten en begrijp ook de maatschappelijke problematiek hierrond, dus daarom vinden we het beiden beter om sowieso voor een driefasige omvormer te gaan.

Wat is voor het overige jullie feedback op deze offerte? Zouden jullie ons kunnen zeggen of deze PV-installatie correct is uitgewerkt, en of de omvormer goed gedimensioneerd is?

Bedankt alvast!

Beste groeten,

Wout
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik neem er graag mijn rekenmachine bij, ik had niet goed begrepen dat dit een ratio met Wp moest zijn, had er overgelezen. In mijn ogen is dit wel gewoon niet heel expliciet geformuleerd (zoals andere dingen in de template die wel iets duidelijker kunnen bv. "Net met N").
- Prijs pv installatie in Euro/Wp en excl. BTW
:vraag: Veel duidelijker kan het toch niet denk ik ;-)
2. Een 3 fase omvormer lijkt ons naar de toekomst toe opportuun, zeker indien er nog veel meer PV-installaties in onze straat zouden komen. Gezien de situatie in onze straat (3*400N en 30 ampère en driefasige aansluitingen) zou het risico kunnen bestaan dat een eenfasige omvormer dan soms niet meer zou werken en we dus niet steeds van onze groene energie zouden kunnen genieten (noch voor gebruik van onze eigen apparaten, noch voor injectie op het net).
Bedenk wel dat als er 3 fase gebruikt worden je 3x zoveel kans hebt op uitval door te hoge spanning.
We willen ook het risico verkleinen op clipping (verlies door verschil in paneelvermogen en omvormervermogen). We hebben ons door meerdere installateurs laten vertellen dat omwille van deze redenen voor installaties vanaf 4000Wp het opportuun is om toch voor een driefasige omvormer te kiezen - bij een kleinere installatie (bv om en bij de 3000Wp) was een eenfasige omvormer wel gelukt.
Wat heeft de clipping te maken met al of niet een 3 fase omvormer te nemen?
Er zijn duizenden goedwerkende monofase 5kW omvormers in BE, voordeel is het hogere rendement van deze omvormers.
Bovendien raadt Fluvius dit sowieso aan bij deze configuratie van het netwerk + aansluiting - ik heb zelf netbeheerders als klanten en begrijp ook de maatschappelijke problematiek hierrond, dus daarom vinden we het beiden beter om sowieso voor een driefasige omvormer te gaan.
Heb ik altijd onzin gevonden, zolang de meeste woningen monofasig worden aangesloten hoef jij je voor die paar A niet druk te maken over een goede verdeling.

Maar als jij alle nadelen van de 3 fase omvormer er bij wilt nemen is het voor mij goed hoor :D

Over de offerte zelf.
De omvormer is zeer ruim bemeten een 4kW zou hier ook ruim voldoende zijn (mits ik alles juist heb ingevuld)
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... eff2=-0.48

Voor de achterste panelen met zoveel schaduw kun je beter optimizers voor overwegen.

Als je apparatuur al voorzien is voor smart grid kun je er maar beter gebruik van maken en de Smappee oplossing erbij nemen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

WoutDC

Bericht door WoutDC »

Dag Janus,

Dank voor je feedback. Dat was ik initieel ook vergeten te vermelden, deze offerte bevatte ook nog 4 optimizers voor de achterste panelen die met schaduw zullen worden geconfronteerd. Het gaat hier om optimizers van het type HoneyBee 400.

Hoe zouden jullie deze offerte in het algemeen evalueren? Is deze deskundig of niet? Wat denken jullie van de prijs?

Indien je nog meer feedback hierover hebt, altijd welkom! Alvast heel erg bedankt, en wij overwegen zeker een donatie voor deze geleverde diensten.

Beste groeten,

Wout
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

De prijs is zeer redelijk, zeker als de optimizers er bij in zitten.
Persoonlijk zou ik voor een 4kW omvormer gaan en monofasig maar dat wil niet zeggen dat de offerte slecht is, alleen is het rendement juist wat beter met mijn keuze.
.

Plaats reactie

Terug naar “Offertes PV panelen beoordelen”