15 x LG, SMA omvormer, 5.4 kWp te Brussel

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
brc
Installatie Land: België

15 x LG, SMA omvormer, 5.4 kWp te Brussel

Bericht door brc »

Vul de template aan met je gegevens achter het "=" teken

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 15 x LG Electronics LG360Q1C-V5, piekvermogen 5,40 kWp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1 x SMA SB4.0-1AV-41
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = enkele omvormer
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Azimut: -45 °, Helling: 35 °
- type dak en dakbedekking. = traditionele pannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = Mogelijk op enkele panelen wat slagschaduw van schouw of dichtbijzijnde boom afhankelijk van seizoen.
- montagesysteem en bevestiging aan dak (geschroefd / gehaakt)= Wagner Tric A
- aangeboden garanties = 25 jaar "volledige garantie" panelen, 5 jaar "mechanische garantie" omvormer, 2 jaar " op de goede werking van de installatie. Binnen deze termijn worden defecten gratis verholpen voor zover ze te wijten zijn aan een tekortkoming bij de opbouw van de installatie of bij een gebrek aan één van de geïnstalleerde materialen."
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = Fabrieksgarantie + installateur voor goede werking
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = Moeilijk in te schatten, op dit moment 1600kWh (enkelvoudige meter) in een appartement voor 2 volwassenen + baby, installatie komt op veel grotere (en oudere) woning en 2e kindje is onderweg.
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3 fazen
- Net met N? (zie onze Wiki voor uitleg) = Niet zeker, vindt ook direct de vernoemde wiki niet?
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = Vloer kelder (omvormer komt in kelder, niet op vloer uiteraard) tot nok van dak is +- 15m (oud herenhuis), enkele meters horizontale afstand ook vermoed ik om de kelder te overbruggen. Kabel dikte DC zijde : 4mm². Kable dikte AC zijde : 4mm² .
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = 1m +-
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = NVT
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Oudergem, Brussel
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 4800 kWh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Sibelga
- elektriciteit leverancier = Op dit moment Lampiris, maar te herbekijken of we niet naar Mega/elders overstappen

-gegarandeerde plaatsing 2020? = Normaal wel (zogezegd laatste installatie voor 2020 bij deze installateur), maar om het nu een harde garantie te noemen...
- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,38

Wou deze offerte graag eens laten beoordelen, alsook de keuze om 15 panelen te leggen. Andere installateur waar ik een minder goed gevoel bij had (en sowieso niet meer in 2020 kon komen) gaf de voorkeur voor 10 panelen met 3250 kWp om de schaduw te beperken en dat er toch niet veel verder voordeel in zat wegens bidirectionele meter in het Brussels gewest. Deze installateur verkoos meer panelen want groene stroom certificaten..
Ik vermoed dat ze in de layout in bijlage zouden komen te liggen, serie van 6 en serie van 9. In dat geval wel wat schrik voor het effect van schaduw, maar weet niet of deze helemaal terecht is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 15 x LG, SMA omvormer, 5.4 kWp te Brussel

Bericht door janus »

De N speelt voor deze omvormer geen rol maar kun je vragen bij je netbeheerder, zien op het keuringsverslag of meten.
-gegarandeerde plaatsing 2020? = Normaal wel (zogezegd laatste installatie voor 2020 bij deze installateur), maar om het nu een harde garantie te noemen...
Plaatsing en keuring in 2020 acht ik nu nog onmogelijk!
Deze installateur verkoos meer panelen want groene stroom certificaten..
Krijg je die nog in Brussel :eek:

Foto van je dak ivm de schaduw zou handig zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
brc

Bericht door brc »

In Brussel zijn er inderdaad nog GSC te verkrijgen, voor installaties voor het eind van het jaar nog 3 certificaten per MWh, na januari 2,4 certificaten per MWh. Certificaten zijn op dit moment rond de 93 euro waard geloof ik (marktprijs). "Gegarandeerd" (voor zover dat nog bestaat) voor de komende 10j.

Bijgevoegde foto genoeg qua dak? Heb niet direct een foto van de boom ernaast jammer genoeg, een paar waar je hem zo nog net op ziet maar niet enorm duidelijk. Kan ik wel eens proberen nemen de komende dagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Je tekening van de panelen, is die op schaal?
Best de linkse schouw vermeiden zou ik zeggen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Zijn er in Brussel geen firma's die uw installatie gratis leggen en onderhouden in ruil voor de GSC. Je hebt dan wel enkel het voordeel van de zelfconsumptie of de stroom die je niet moet betalen en na 10 jaar als de GSC afgelopen zijn wordt de installatie van u. Voordeel : lagere energierekening zonder investeringskost.
brc

Bericht door brc »

Die ben ik inderdaad al tegengekomen, maar gezien ik wel de mogelijkheid heb om de investering zelf te dragen lijkt mij dit de betere oplossing?
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Inderdaad als je dit jaar plaatst krijg je dus 3 x 93€ per 1000 kWh of gedurende 10 jaar met 4800 kWh opbrengst per jaar een som van 13392€.
Als je wacht tot 2021 krijg je 2,4 x 93€ per 1000 kWh of gedurende 10 jaar een totaalsom van 10713 €. Daarom alleen is het belangrijk om nog voor 1 jan 2021 uw panelen te leggen. Het is niet zoals in Vlaanderen dat de tarieven die gehanteerd zullen worden zullen verschillen voor iemand die voor 2021 of na 2021 zonnepanelen legt. De meerkost die men met de tarieven in Brussel zal hebben komt alleen door het wegvallen van de compensatie voor de energiekost voor iedereen die een PV installatie heeft. Deze energiekost wordt bij het wegvallen van de compensatie (afname-injectie :in Brussel sedert 2007 met bidirectionele meters) gedeeltelijk gecompenseerd door een terugleververgoeding voor geïnjecteerde stroom. De distributiekost wordt toch al lang op de werkelijke afname gerekend in Brussel.
Plaats reactie