21x SunPower Maxeon 3 375 + SolarEdge of SMA

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
jodon
junior lid
Installatie Land: België

Re: 21x SunPower Maxeon 3 375 + SolarEdge of SMA

Bericht door jodon »

Snel even een rekensom gemaakt op basis van PvCalc gegevens. Voor de maanden maart tot en met oktober verlies ik volgens de tool met een omvormer van 5 kW een gemiddelde van 29 kWh per dag in geval van ideale omstandigheden (= productie boven de 5 kW clear sky vermogen). Laten we even een veronderstelling maken dat er gemiddeld 4 dagen per maand ideale omstandigheden zijn en de productie dan maximaal is. In dat geval zouden we 29 kWh * 4 dagen * 8 maanden = 928 kWh mislopen t.o.v. een omvormer die de volledige productie kan dekken (piekvermogen van 6.9 kW). Aan een elektriciteitsprijs van € 0.25 / kWh loop je dan € 232 mis.

Het prosumententarief bedraagt voor ons € 87,42. In het geval van een 5 kW t.o.v. 7.2 kW omvormer zouden we dus € 192 meer aan prosumententarief betalen, maar dan betalen we wel € 232 minder aan elektriciteit. Dus € 40 winst wanneer we kiezen voor een 7.2 kW omvormer.

Hoewel de PvCalc geen garanties geeft op de opbrengst, mag er zelfs nog voor 160 kWh (= € 40 euro) speling op zitten om break even te zijn t.o.v. prosumententarief en 5 kW omvormer. De variabelen in het rekenvoorbeeld lijken me ook niet zo onrealistisch.

In deze optiek zijn we dus beter af met een 7.2 kW omvormer. Maak ik ergens een foute veronderstelling in dit rekenvoorbeeld?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Met een 7.2kW omvormer ben je niets, dat haal je nooit, neem dan een 6kW omvormer.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jodon
junior lid

Bericht door jodon »

Het leek me inderdaad ook een groot verschil. Waar baseer je je dan precies op? Als ik me baseer op PvCalc, dan zijn dat de cijfers. Hoe weerleg je die dan? Of wijkt PvCalc teveel af?

Ik probeer er een goed beeld van te krijgen, maar veel zaken blijven nogal vaag. Iedereen zegt ook iets anders, en iedereen heeft wel een of andere berekening klaar om hun standpunt te onderbouwen. Op de duur zie je door de bomen het bos niet meer.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Max Clear sky is 6770 in PvCalc, dat is 400Watt onder de 7200Watt.
De eerste omvormer daaronder is een 6kW
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jodon
junior lid

Bericht door jodon »

Ik heb even de berekeningen gemaakt via de SolarEdge en SMA planner tools voor onze situatie.

SolarEdge
SE5000H (5 kW) - 7670 kWh - 3.07% clipping - 154% overgedimensioneerd
SE8K (4.6 kW) - 7380 kWh - 3.95% clipping - 167% overgedimensioneerd
SE9K (5.2 kW) - 7540 kWh - 1.77% clipping - 148% overgedimensioneerd
SE10K (5.8 kW)- 7630 kWh - 0.65% clipping - 133% overgedimensioneerd
SE12.5K (7.2 kW) - 7680 kWh - 0.01% clipping - 107% overgedimensioneerd

SMA
SMA SB5.0-1AV-41 (5 kW) - 7207 kWh - 3.07% clipping - 158% overgedimensioneerd
2x SMA SB3.0-1AV-41 (6 kW) - 7362 kWh - 1% clipping - 125% overgedimensioneerd
SMA SB3.0-1AV-41 (3 kW) en SMA SB3.6-1AV-41 (3.6 kW) - 7413 kWh - 0.3% clipping - 125% en 112% overgedimensioneerd

Als ik het op deze manier bekijk, dan zijn de SE5000H (5 kW) en SMA SB5.0-1AV-41 (5 kW) voor onze situatie de beste keuze. Komt inderdaad overeen met wat jij zei, janus.

Nog enkele vragen:
- Zijn deze tools representatief genoeg om op basis daarvan een beslissing te nemen?
- Bij een keuze voor een 5 kW omvormer is deze in ons geval minstens 150% overgedimensioneerd. Een installateur zei me dat dit de omvormer te zwaar belast en deze dan te vaak tegen zijn maximaal rendement draait. Volgens de productfiches is dit binnen de te verwachten marges, maar is hier dan een nadeel aan verbonden?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

- Zijn deze tools representatief genoeg om op basis daarvan een beslissing te nemen?
Zeker.
- Bij een keuze voor een 5 kW omvormer is deze in ons geval minstens 150% overgedimensioneerd. Een installateur zei me dat dit de omvormer te zwaar belast en deze dan te vaak tegen zijn maximaal rendement draait. Volgens de productfiches is dit binnen de te verwachten marges, maar is hier dan een nadeel aan verbonden?
Theoretisch gezien gaat een omvormer langer mee als hij minder belast wordt en dus koeler blijft maar volgens de fabrikanten is dat zeer beperkt, vandaar ook dat ze garantie blijven geven.
.

jodon
junior lid

Bericht door jodon »

De knoop is doorgehakt, het is 21x SunPower Maxeon 3 375 + SolarEdge SE5000H geworden. Prijs is gestrand op € 1,288 / Wp excl. BTW.

Hartelijk dank voor het advies en de informatie, janus!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu: succes ermee.
.

Plaats reactie