Moeilijke keuze, graag meningen aub!

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Stievo
lid
Installatie Land: België

Re: Moeilijke keuze, graag meningen aub!

Bericht door Stievo » 14 aug 2019, 17:11

DaRkMaN_FX schreef:
14 aug 2019, 16:24
Voor uw LG offerte :
Als je voor een SE5000HD gaat haal je 67 kWh (7391 kWh vs 7324 kWh) meer opbrengst + toekomste DC batterij ondersteuning.
De SE5K heeft dan weer voordeel dat je mooi injectie doet over 3 fases.

Iets om over na te denken...
Klopt helemaal! Maar ik vrees dat we moeten rekening houden met het gegeven van de ‘terugdraaiende teller’ daarvoor, een item wat op dit moment nog steeds ietwat onzeker is. Mocht ik 100% zeker zijn dat ik van dat concept 15 jaar kan genieten, zoals men nu nog steeds belooft, dan is de enkelfasige idd voordeliger! Maar stel dat ze dit morgen zouden afschaffen, is de 3-fasige veel interessanter. En net daarom denk ik net voor de laatste te kiezen, om een bepaalde zekerheid in te bouwen over langere termijn.
Ik weet niet wat jouw mening daarover is, mocht je daar anders over denken, hoor ik graag jouw mening!

Groetjes Steve.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 14 aug 2019, 20:15

Persoonlijk denk ik dat een 3-fazenomvormer meer toekomstgericht is. Ook al is de 'voorgestelde' opbrengst bij een andere omvormer iets hoger, dit is niet te controleren.
Ik heb geen glazen bol maar maak gewoon enkele bedenkingen. Het is best mogelijk dat je op termijn meer financieel nadeel zal ondervinden bij een enkelfasige omvormer als je een 3-fasige aansluiting hebt.
De netbeheerders staan voor grote uitdagingen. De eisen die aan nieuwe omvormers gesteld worden, zijn steeds strenger.
Men zoekt naar oplossingen/mogelijkheden om injectiepieken te verminderen. Dit wordt steeds belangrijker.

Hoe willen de DNB hun doelstellingen bereiken. Door strengere voorwaarden, met aangepaste tarieven...? Wie zal het zeggen, maar we kunnen dit wel in ons achterhoofd meenemen.
Welke toekomstige tarieven er nog gaan komen kunnen we nu niet inschatten. Denk maar aan het capaciteitstarief, dit zit nog steeds in de pijplijn.
Met de digitalemeter kan men de onbalans tussen fazen meten, ook afname- en injectiepieken zijn meetbaar. En ook daar kunnen op termijn bepaalde tarieven of incentives aan verbonden worden.
Tarieven of incentives die ons gedrag kunnen sturen.

Daarom denk ik dat, voor gezinnen die nu een 3-fazen aansluiting hebben, een 3 fazen omvormer een wijze optie is. Maar anderen kunnen daar een heel andere mening over hebben.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Stievo
lid

Bericht door Stievo » 14 aug 2019, 20:48

Bedankt voor je duiding, Daan!

Plaats reactie