Mening 2 offertes zonnepanelen met omvormer

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Mening 2 offertes zonnepanelen met omvormer

Bericht door YveST3 » 10 nov 2018, 17:57

Klopt !
Optimizers zijn goed als er maar enkele panelen in de schaduw zitten en de anderen niet, dan verliezen die anderen panelen hun opbrengst niet maar in uw geval is heel het dak in de schaduw en dan kunnen die optimizers niets doen
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 06 dec 2018, 19:19

Ik heb de PVCalc eens geprobeerd.
Klopt het dat, als ik een offerte heb waarop het "totaal geïnstalleerd vermogen" 5400WP is, dat ik dit als "piekwatt" moet ingeven in de PVCALC?
Dan kom ik op een jaarlijkse opbrengst van 4731 kwh.
Onze tuin is Z-ZW geörienteerd en ik heb dan maar een orientatie als 232 gezet - hellingsgraad 13% vh dak.
klopt dit zowat?
Dus om een opbrengst v 4731 te hebben, moet ik 5400WP installeren?
Screenshot onder

https://www.dropbox.com/s/tl826d3tx4via ... 8.png?dl=0

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 20:50

Je hebt het goed ingevuld, alleen de datum even op de langste dag zetten 21-06
Er is ook een link om te delen, dat hoef je er geen foto van te nemen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 06 dec 2018, 22:35

Dag Janus,
Bedankt voor de tip

Hierbij de link met de updated datum

http://users.skynet.be/betberge/pvdiary ... p_coeff2=0

Hoe interpreteer ik dit best?
Met zonnepanelen dien een 5400 wat "vermogen" hebben, zou ik ongeveer een 4731 kwh per jaar opwekken?
(dus indien ik meer zou verbruiken, moet ik meer vermogen leggen. Indien minder, moet ik minder leggen)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 06 dec 2018, 23:17

Met zonnepanelen dien een 5400 wat "vermogen" hebben, zou ik ongeveer een 4731 kwh per jaar opwekken?
(dus indien ik meer zou verbruiken, moet ik meer vermogen leggen. Indien minder, moet ik minder leggen)
Klopt.
of een andere orientatie en helling kiezen maar dat is wat lastiger te verwezenlijken. ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 07 dec 2018, 10:08

Mijn verbruik dit jaar is 4888.
Dus dan zit ik goed met 5400 (indien mijn verbruik niet stijgt)
Of zou ik dan toch beter enkele panelen meer leggen (dit kan) - om wat voorbereid te zijn op "de toekomst"
(kinderen die ouder worden)

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 07 dec 2018, 10:23

Hoe meer je er nu kan leggen, hoe meer je ook in de winter enigszins het verbruik kan coveren. Eigenlijk zou je het aantal panelen moeten afstemmen op de opbrengst/verbruik in de winter. Alleszins, dat zal in de toekomst belangrijker worden als de terugdraaiende teller (deels) wegvalt.

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 07 dec 2018, 10:29

Dat begrijp ik.

De terugdraaiende teller blijft toch nog minstens 15 jaar behouden dacht ik?
Als ik er meer leg zal ik ook een zwaardere omvormer moeten kopen (dewelke toch na een jaar of 10-15 vervangen dient te worden).
Dan loont het de moeite niet om heel mijn dak vol te leggen toch?
Een elec auto zit er ook niet in de komende jaren.

Die PVCALC - zit daar marge op?
Ik bedoel maar: gaan zij uit van het "slechts mogelijke" en kan ik er eigenlijk een x-aantal % opbrengst bijtellen?
Indien ja, dan zit ik wel goed denk ik.

Indien niet, kan ik er mss best enkele bijleggen (rekening houdend met de omvormer)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 dec 2018, 11:04

bartgo schreef:
07 dec 2018, 10:23
Hoe meer je er nu kan leggen, hoe meer je ook in de winter enigszins het verbruik kan coveren. Eigenlijk zou je het aantal panelen moeten afstemmen op de opbrengst/verbruik in de winter. Alleszins, dat zal in de toekomst belangrijker worden als de terugdraaiende teller (deels) wegvalt.
Hij heeft een zuidinstallatie (of zijn dak O-W toelaat is mij niet duidelijk, ik veronderstel van niet want anders was dat wel voorgesteld) en monofase.
Zijn max. omvormer vermogen beperkt dus ook enigszins zijn max. piekvermogen van de panelen.
Als hij het aantal panelen wil afstemmen op zijn winterverbruik zou hij zijn installatie al moeten verdubbelen maar met een omvormer van 5kVp. Met een zuidinstallatie geeft dat in de zomer problemen.
Eigenlijk zou men iedereen met plannen voor PV moeten aanraden te wachten met installeren tot de nieuwe regeling gekend is. En dan hopen dat er ook een minimale garantietermijn -minimaal termijnbehoud van de regeling- in de nieuwe regeling is opgenomen.
Anders blijft de installatie een wilde gok.
Als voorlopig niemand nog panelen zou installeren en daarbij duidelijk zou communiceren dat de reden is dat men een duidelijk bindende regeling afwacht, zou dat een beter signaal zijn en vooral praktisch meer uitvoerbaar dan dat prosumenten op een bepaald uur met hun aansluiting gaan spelen.
Anderzijds is een PV installatie zo goedkoop geworden dat het eigenlijk niet veel meer uitmaakt.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 07 dec 2018, 11:44

ivob schreef:
07 dec 2018, 11:04
bartgo schreef:
07 dec 2018, 10:23
Hij heeft een zuidinstallatie (of zijn dak O-W toelaat is mij niet duidelijk, ik veronderstel van niet want anders was dat wel voorgesteld) en monofase.
Zijn max. omvormer vermogen beperkt dus ook enigszins zijn max. piekvermogen van de panelen.
Als hij het aantal panelen wil afstemmen op zijn winterverbruik zou hij zijn installatie al moeten verdubbelen maar met een omvormer van 5kVp. Met een zuidinstallatie geeft dat in de zomer problemen.
Eigenlijk zou men iedereen met plannen voor PV moeten aanraden te wachten met installeren tot de nieuwe regeling gekend is. En dan hopen dat er ook een minimale garantietermijn -minimaal termijnbehoud van de regeling- in de nieuwe regeling is opgenomen.
Anders blijft de installatie een wilde gok.
Als voorlopig niemand nog panelen zou installeren en daarbij duidelijk zou communiceren dat de reden is dat men een duidelijk bindende regeling afwacht, zou dat een beter signaal zijn en vooral praktisch meer uitvoerbaar dan dat prosumenten op een bepaald uur met hun aansluiting gaan spelen.
Anderzijds is een PV installatie zo goedkoop geworden dat het eigenlijk niet veel meer uitmaakt.
idd zonnepanelen zijn toch wel een pak goedkoper geworden dan x aantal jaar geleden. Met deze reden ga ik er deze maand toch leggen. Ik ga er kunnen leggen voor minder dan 1 euro per kwpiek. Merk omvormer sma 4.0 en bisol panelen ( 300watt).
Mijn redenering is dat je kan blijven wachten. Ik ben al tevreden met een terugverdientijd van rond de 10 jaar...

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 07 dec 2018, 12:31

Zit ik nog met de twijfel of ik voor een Solaredge met optimizers (meerprijs is €495 incl BTW) zou gaan of niet.
Volgens de "berekeningen" heb ik wel meer rendement dan met de SMA.
(in hoeverre dit correct is, daar heb ik dus het raden naar)
Zoals eerder gezegd: schaduw is er niet (tenzij in de "mindere maanden" - door de bomen van mijn achterbuur).

SE geeft 2 jaar meer standaard garantie (12 tov SMA 10 jaar indien ik voor eind dec bestelling plaats)

enig advies?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 dec 2018, 14:34

Die PVCALC - zit daar marge op?
Ik bedoel maar: gaan zij uit van het "slechts mogelijke" en kan ik er eigenlijk een x-aantal % opbrengst bijtellen?
Indien ja, dan zit ik wel goed denk ik.
PvCalc heeft zich gebaseerd op de JRC opbrengsten, al hebben die nu een nieuwe berekening, hierdaar zou je in een gemiddels jaar iets meer opwekken dan PvCalc je voor rekend.
De JRC berekening vind je hier;
viewtopic.php?f=18&t=171
.

Tomek
lid

Bericht door Tomek » 07 dec 2018, 16:06

Die had ik deze middag eens bekeken.
Ik zou dan voor 5.4KWP een 5210kwh opwekken.
dat lijkt me dan ook weer bijzonder optimistisch?

Heb ook eens gekeken naar het energiesparen.be en nu merk ik dat een van de installateurs die ik in overweging nam niet op deze site staan:
https://rescert.be/nl/list?res_category=2

Dwz dat ik deze dan al beter niet in overweging neem?
(het gaat om SUN ECO) - www.suneco.be

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 dec 2018, 17:58

Tomek schreef:
07 dec 2018, 16:06
Ik zou dan voor 5.4KWP een 5210kwh opwekken.
dat lijkt me dan ook weer bijzonder optimistisch?
Lijkt me niet zo onrealistisch.
Zelf heb ik een installatie van 5.6 kWp op een omvormer van 5.0 kWp.
De jaaropbrengst bedraagt tot op heden 5350 kWh (historisch top 5370/low 4922).
Dit in vergelijkbare (minder gunstige) omstandigheden: ZZW - 35° helling en 360° omringt door bomen.
In dit jaargetijde maakt het niet uit dat de zon (als ze er is) nauwelijks boven de bomen uitkomt (10:00-14:00 uur).
De lopende maand schommelde de dagopbrengsten rond de 1 kWh (met slechts één uitschieter van 5.5 kWh).
Zelfs als je door schaduw 50% verlies gaat doen in deze periode spreken we nog maar over enkele tientallen kWh of de dagopbrengsten van
1-2 lentedagen. Enkele duistere lente/zomerdagen hebben meer negatief effect dan gebrek aan instraling tijdens de winter.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 07 dec 2018, 18:41

Bij onze partner site krijgt Sun Eco wel goede recensies.
https://zonnepanelenenergie.be/zonnepan ... en/sun-eco
.

Plaats reactie