Q-cells vs LG Neon

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
Bobke90
Installatie Land: België

Q-cells vs LG Neon

Bericht door Bobke90 » 29 sep 2018, 17:31

Offerte 1

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 11 Q-cells Q Peak duo -G5 ; 325 wp per paneel; totaal vermogen 3575wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = Solax 3.00 kw
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = +- 150°ZO , 35 graden helling
- type dak en dakbedekking. = Noordboomkap, dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = ?? Op wat moet ik letten?
- aangeboden garanties = 12 jaar garantie panelen, 10 jaar garantie omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 1200kwh dag & 1800kwh nacht, maar met gezinsuitbreiding op komst graag voorzien voor wat meer
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1faze
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = geen idee
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = +- 10m, van kabeldikte heeft geen enkele installateur iets over gezegd
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = +-0.5m, ook hier heeft geen enkele installateur iets over vermeld. Hoe moet ik dit precies vragen? Gewoon wat zijn de dikte van de kabels of zijn er technische termen ...
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Ramskapelle (Knokke-Heist)
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =3504kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder =eandis
- elektriciteit leverancier =Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.05/wp

Offerte 2
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 12 LG Neon 2; 335 wp per paneel; totaal vermogen 4020wp
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA Sunny boy 2.50 (is dit wel voldoende?)
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = +- 150°ZO , 35 graden helling
- type dak en dakbedekking. = Noordboomkap, dakpannen
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = ?? Leveranciers heeft hier niets van verteld. Op wat moet ik letten?
- aangeboden garanties = 25 jaar garantie panelen, 10 jaar garantie omvormer
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = 1200kwh dag & 1800kwh nacht, maar met gezinsuitbreiding op komst graag voorzien voor wat meer
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1faze
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = geen idee
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = +- 10m, van kabeldikte heeft geen enkele installateur iets over gezegd
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = +-0.5m, ook hier heeft geen enkele installateur iets over vermeld. Hoe moet ik dit precies vragen? Gewoon wat zijn de dikte van de kabels of zijn er technische termen ...
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Ramskapelle (Knokke-Heist)
- geschatte opbrengst in kWh/jaar =4011kwh

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder =eandis
- elektriciteit leverancier =Lampiris

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1.27/wp

Graag advies over deze offertes. Q-cells (nieuwe techniek: 120 halve cellen) is de goedkoopste offerte dat ik heb. Zou een opkomende speler zijn. Vroeger blijkbaar failliet gegaan in Duitsland en nu overgenomen door het Koreaanse Hanwha. Is het betrouwbaar? LG (Cello techniek) is een gekend en super groot merk van elektroproducten.
Een derde offerte (de duursten) is van Sunpower met sma sunnyboy 3.00: prijs 1.55/wp voor 10 x 360wp
Laatst gewijzigd door Bobke90 op 29 sep 2018, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Q-cells vs LG Neon

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 sep 2018, 17:37

Ik zou voor de LG offerte gaan.
De eerste offerte is ook een onbekende omvormer.

SB3.6 + 12 LG panelen = 3967 kWh
SB3.0 + 12 LG panelen = 3915 kWh
SB2.5 + 12 LG panelen = 3793 kWh

Dus economisch gezien is deze offerte OK.
Je zou kunnen kiezen voor de SB3.0 maar heeft weinig meerwaarden tenzij je later nog wil uitbreiden.
Vraag ook even naar de 5+5 garantie => zie net dat deze OK is, 10 jaar op de omvormer.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 29 sep 2018, 18:19

- montagesysteem = ?? Op wat moet ik letten?
Je hebt goedkopere klik systemen en de duurdere schroefbeugels.
Op die korte afstanden is het al snel goed, normaal is de dikte van de aders bepalend en wordt opgegeven in mm²
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = SMA Sunny boy 2.50 (is dit wel voldoende?)
Die is prima, de 3kW is zelfs iets te zwaar.
Zie PvCalc (gele lijn)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bobke90

Bericht door Bobke90 » 11 okt 2018, 20:41

één van de firma's veranderd zijn aanbod van omvormer van SMA Sunnyboy naar de Huawei Fusion Home.

Iemand ervaring mee? Is dit een betere omvormer dan Sunnyboy? De garantie is maar liefst 20 jaar terwijl bij Sunnyboy maar 5, tenzij je extra verzekeringspakketten neemt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 11 okt 2018, 22:18

Huawei Fusion Home.
Dat is in België geen bekent merk van omvormers, je zal dus proefkonijn zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 13 okt 2018, 18:02

Staat deze omvormer al op de synergrid lijst?

Welk model nummer heeft die omvormer?
Ik zie enkel Huawei Sun2000L-xxxx in de lijst staan.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie