2 leveranciers: SMA vs Solaredge

Hier kan men ontvangen offertes laten beoordelen.
Plaats reactie
chaspatat
junior lid
Installatie Land: België

2 leveranciers: SMA vs Solaredge

Bericht door chaspatat » 16 apr 2018, 18:09

Uit mijn offertelijst heb ik 2 leveranciers genomen waar ik momenteel tussen twijfel, de ene werkt preferentieel met solaredge, de andere met SMA (maar plaatsen wel beide systemen). Gaat telkens om mono-panelen, er was telkens een (goedkoper) voorstel met polypanelen maar met zicht op de lange termijn toekomst (elektrische wagen, batterijen,...) verkies ik panelen die iets meer opbrengst hebben = iets meer ruimte voor uitbreiding

Offerte 1 - SMA

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 21 x JASolar 300Wp mono Percium - 6300WP

- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1x SMA sunny boy 4.0
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = /
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = keuze tussen min 10° en 15°(standaard leggen ze op plat dak in hoek van 15°)
- type dak en dakbedekking. = plat dak met verlijmde epdm
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = flatfix fusion
- aangeboden garanties = zonnepanelen 12 jaar product, 25 jaar lineair op vermogen - 5 jaar op omvormer (uitbreidbaar mits meerprijs)
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = nieuwbouw met enkelvoudig tarief, nog geen verbruik gekend - verwarming via L/W WP
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = minder dan 5m of minder dan 10m (ofwel komt de omvormer net onder dak ofwel vlak naast de elektriciteitskast) - kabeldikte nog niet doorgegeven: ik verkies minimum in 6mm² uit te voeren
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = minder dan 5 of 1m (zie hier juist boven, ook voor kabeldikte)
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = /
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Heist-op-den-Berg, Antwerpen
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5625

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Eandis
- elektriciteit leverancier = (tijdelijk nog) Engie

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,11€ (omvat een korting voor gedeeltelijke zelfplaatsing zonder garantieverlies)

Offerte 2 - Solaredge

- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 21 x C-Sun 300 Wp (mono)
- 6300WP

- aantal, merk en juist type omvormer(s), = 1x olarEdge omvormer SE 5000 HD Wave + 21 x
Optimizers P300
- Als er meerdere omvormers zijn, verdeling van de panelen over de omvormers = /
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = keuze tussen min 10° en 15°(standaard leggen ze op plat dak in hoek van 15°)
- type dak en dakbedekking. = plat dak met verlijmde epdm
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = geen schaduw
- montagesysteem = flatfix fusion
- aangeboden garanties = zonnepanelen 15 jaar product, 25 jaar lineair op vermogen + 15jaar materiaal & werkuren - 20 jaar omvormer & materiaal + werkuren / 25 jaar optimizers & materiaal + werkuren
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = fabrieksgarantie
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = nieuwbouw met enkelvoudig tarief, nog geen verbruik gekend - verwarming via L/W WP
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 3F
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = Ja
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = minder dan 5m of minder dan 10m (ofwel komt de omvormer net onder dak ofwel vlak naast de elektriciteitskast) - kabeldikte nog niet doorgegeven: ik verkies minimum in 6mm² uit te voeren
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = minder dan 5 of 1m (zie hier juist boven, ook voor kabeldikte)
- Is de 253V test al gedaan? = nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet = /
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = Heist-op-den-Berg, Antwerpen
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 5803

Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Eandis
- elektriciteit leverancier = (tijdelijk nog) Engie

- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = 1,28€ (omvat een korting voor gedeeltelijke zelfplaatsing zonder garantieverlies)

Naast dat ik graag zou weten of dit goede offertes zijn, zou ik ook graag kunnen inschatten of de hogere investering in Solaredge het waard is (meerkost van +/- 1300€), maar wel meer garantie (ook op materiaal en werkuren).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 2 leveranciers: SMA vs Solaredge

Bericht door janus » 16 apr 2018, 18:26

Er is aan aanzienlijk verschil (1kW) in de aangeboden omvormers, om de juiste te kunnen bepalen hebben we de oriëntatie van de panelen nodig.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

chaspatat
junior lid

Bericht door chaspatat » 16 apr 2018, 19:48

Sorry vergeten... Gaat in 1e instantie om een zuidgerichte installatie: al stelde de leverancier van solaredge 1st oost-west opstelling voor, maar ik heb de voorkeur uitgedrukt om zuid te plaatsen. Op deze moment nog het grootste rendement + installatie kan geherpositioneerd worden indien de wetgever bepaalde beslissingen neemt.

Dus tenzij er bepaalde argumenten zijn die ik nog niet ken zal het zuid zijn.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 16 apr 2018, 20:19

Verschil tussen de 2 installaties is 178 kWh op 1 jaar in voordeel van Solaredge installatie, misschien ietsje meer
Verschil in prijs in 1300 € in nadeel voor Solaredge
1300 € is de waarde van 4814 kWh (0.27 €/kWh)
4814 kWh gedeeld door 178 kWh/jaar = 27 jaar voor je het verschil terug verdiend hebt
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 apr 2018, 21:32

YveST3 schreef:
16 apr 2018, 20:19
27 jaar voor je het verschil terug verdiend hebt
Ik heb geen glazen bol waarin ik kan zien of er tussentijds 'iets' passeert wat roet in dat rekensommetje gooit.

De P300 zou ik niet meer aaanraden; een P370 kost 1 cent per Wp meer.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 17 apr 2018, 09:30

japio schreef:
16 apr 2018, 21:32
YveST3 schreef:
Ik heb geen glazen bol waarin ik kan zien of er tussentijds 'iets' passeert wat roet in dat rekensommetje gooit.
Dat kan bij elke installatie en berekening gezegd worden...

chaspatat
junior lid

Bericht door chaspatat » 17 apr 2018, 10:48

Bas schreef:
17 apr 2018, 09:30
japio schreef:
16 apr 2018, 21:32
YveST3 schreef:
Dat kan bij elke installatie en berekening gezegd worden...
Met gewoon 1300€ mag je m.i. niet rekenen, aangezien er bij de solaredge-installatie een langere garantie is inclusief materiaal en werkuren. Terwijl ze toch altijd zeggen dat een omvormer gemiddeld 12 jaar meegaat, na 12 jaar zit je dus met het vervangen van die omvormer bij die SMA-installatie waarvan de kosten volledig op de eigenaar vallen. Bij de solaredge ben je op dat moment dan nog 8 jaar gedekt voor de omvormer en nog 13 jaar voor de optimizers. +/- 100€ netvergoeding meer per jaar telt natuurlijk ook door.
Ik ben er trouwens van overtuigd dat de Solaredge-installatie over de ganse levensduur duurder zal zijn dan diegene van SMA, alleen inschatten hoeveel is niet zo eenvoudig als zeggen, het zal die 1300€ zijn.

Ik ben er zelf nog altijd niet uit wat ik zou kiezen. Biedt de ene installatie meer voordelen naar de toekomst toe dan de andere? En los daarvan hoe zitten ze qua prijs in de markt gezien wat ze aanbieden?

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 17 apr 2018, 12:15

Langere garantie, ja maar voor die 1300€ kan je een nieuwe SMA omvormer kopen als hij het begeeft na x aantal jaren en ben je ook terug gerust voor 12-15 jaar
Enige voordeel van die Solaredge, volgens mij, is het uw produktie kunnen volgen per panneel en optimizer en vlugger uitmaken wat er in panne gevallen is.
Aan u om uw rekening te maken, succes ermee ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 17 apr 2018, 13:55

Een auto met veiligheidsgordels is duurder dan eentje zonder en of ze een meerwaarde hebben weet je vooraf niet.
Safe DC is zo'n veiligheidsgordel en er kan zelfs nog een dag komen dat deze veiligheden van overheidswege verlicht worden gesteld.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 17 apr 2018, 14:13

japio schreef:
17 apr 2018, 13:55
Een auto met veiligheidsgordels is duurder dan eentje zonder en of ze een meerwaarde hebben weet je vooraf niet.
Safe DC is zo'n veiligheidsgordel en er kan zelfs nog een dag komen dat deze veiligheden van overheidswege verlicht worden gesteld.
Maar dan zeer waarschijnlijk niet met terugwerkende kracht... nu iets kopen in de veronderstelling dat er misschien ooit een verplichting komt, vind ik een beetje voorbarig. zo kun je ook veronderstellen dat alle optimizers na 15 jaar uitvallen, of verboden worden, of dat auto's met automatisch remmen ooit verplicht worden, of ....
We kunnen hier enkel oordelen op de huidige situatie. Veronderstellingen zijn we niets mee.

chaspatat
junior lid

Bericht door chaspatat » 17 mei 2018, 16:01

Nog even dit topic terug naar boven halen. Beslissing ligt ondertussen vast om voor de installatie te gaan met SMA-omvormer in combinatie met 22 JASolar (JAM6(k)-60/300-FR35-35) panelen, dus 6600WP in een zuidgerichte opstelling met hellingshoek van 15°

Nu ben ik nog zelf even aan het afwegen welke omvormer ik zou nemen en had hier graag nog wat onafhankelijk advies in. Daarom ben ik zelf 1st wat aan de slag gegaan met de Sunny design tool en de JRC calculatie om de maximum opbrengst te bepalen.

Via JRC kwam ik uit op een opbrengst van 6.430kWh, via Sunny design heb ik 3 opties gekozen: SB 5.0 = 6.319kWh (-2% rendementsverlies) - SB4.0 = 6.053 (-6%) - SB3.6 = 5.910 (-8%)

Als ik dan verder reken en de verliezen bereken door het rendementsverlies (met een prijs van 0.27€/kWh) af te zetten tegen het prosumententarief (99.16€ in mijn regio) bespaar ik jaarlijks 97€ met een SB3.6, 96€ met een SB4.0 en 69€ met een SB5.0 ten aanzien van de optimale opbrengst uit de JRC calculatie.

Op basis van deze cijfers is de SB3.6 dus het meest interessante (weliswaar wel maar met 1€ verschil ten opzichte van de SB4.0) in het huidige Vlaamse energielandschap.

Maar:
a) zitten er geen redeneringsfouten in mijn berekeningen en zijn de opbrengsten die SMA projecteert realistisch?
b) welke van deze 3 omvormers zouden jullie kiezen in deze opzet? Er zou tot 200% ondergedimensioneerd mogen worden volgens SMA met hun omvormers, maar is dat wel zo ideaal?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 mei 2018, 18:15

Ik zou de SB5.0 kiezen, want je gaat anders wel erg veel verlies hebben.
Verder zal het prosumententarief vermoedelijk afgeschaft worden in de toekomst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

chaspatat
junior lid

Bericht door chaspatat » 18 mei 2018, 11:15

janus schreef:
17 mei 2018, 18:15
Verder zal het prosumententarief vermoedelijk afgeschaft worden in de toekomst.
Vermoedelijk is helaas een woord dat wel meer valt als het aankomt op Belgische regels en beslissingen.. Kernuitstap anyone?

Maar ik begrijp je standpunt wel om voor de SB5.0 te kiezen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 19 mei 2018, 12:57

Bas schreef:
17 apr 2018, 14:13
We kunnen hier enkel oordelen op de huidige situatie. Veronderstellingen zijn we niets mee.
Nogmaals, regeren is vooruitzien en eigenlijk zou iedereen onderstaande folder eens moeten doornemen voor iedere bijdrage blijft hangen in 'SE is te duur'

https://estg-zonnepanelen.nl/media/down ... _nld_1.pdf

Mode 3 laden vanuit PV, DC opslag, optimalisatie van het eigen verbruik... we staan nog maar aan het begin.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 21 mei 2018, 08:09

Met alle veranderingen die nog op til zijn, zeker de komst van de digitale meter, lijkt het mij zeer zinvol om voor een 3-fazenomvormer te kiezen als je een 3-fazen aansluiting hebt.
Dit zorgt onmiddellijk voor een betere verdeling tussen afname en injectie. En volgens mij ook voor een hoger aandeel directe zelfconsumptie, wat in de toekomst het grootste tariefvoordeel zal geven.
Ik weet niet wat anderen daarvan denken. Maar de netbeheerders gaan in de toekomst, noodgedwongen, meer en meer belang hechten aan afname- en injectiepieken.
Wie bij een drie-fazen aansluiting voor een goede balans kan zorgen zal daar IMHO baat bij hebben.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie