off grid installatie

Vraag hier uw offerte aan
Plaats reactie
corneel
junior lid
Installatie Land: België

off grid installatie

Bericht door corneel » 09 apr 2017, 21:06

Beste,

Ik had graag offertes van een autonoom pv sisteem 8000 W piek
multi kristallijne pannelen van =/- 350 W
regel-electronica van SMA
VRLA batterij van 48 V 1000 Ah
Plaatsing deels op het dak-tien pannelen, de overige in de tuin
Ik krijg wel bezoek om een offerte , maar zodra men autonoom hoort vallen is het heel wat minder ?
Waarom is men zo terughoudend bij een off grid installatie ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: off grid installatie

Bericht door janus » 09 apr 2017, 21:40

Omdat het in Vlaanderen niet rendabel is?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 10 apr 2017, 08:46

De eerste pv-installaties waren ook niet rendabel zonder subsidies :mrgreen:
Wij hebben al jaren geleden een zonneboiler geplaatst ook zonder subsidies, maar we verminderden wel met meer dan 700l mazout/jaar ons verbruik.

Vraag en aanbod doen de prijzen dalen, meer is dat niet.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 09:04

stegero schreef:
10 apr 2017, 08:46
De eerste pv-installaties waren ook niet rendabel zonder subsidies :mrgreen:
Wij hebben al jaren geleden een zonneboiler geplaatst ook zonder subsidies, maar we verminderden wel met meer dan 700l mazout/jaar ons verbruik.

Vraag en aanbod doen de prijzen dalen, meer is dat niet.
In kort:
700 L mazout via een mazoutgenerator(à 2 uur/dag) en je hebt voor elke dag huishoudelijk stroom en SWW (huisbatterij en boiler)
ben je echt off gri. en in zomer heb je nog uw bestaande PV installatie en zonneboiler kan het verbruik nog met 30% verminderd worden.(en weg netmeter)
Wat houdt u nu tegen ? GSC

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 10 apr 2017, 09:13

Alfa, en wat is de prijs van de mazoutgenerator, huisbatterij?

Als ik een installatie kan aanschaffen die mij in de winter 75kWh kan leveren en afgeschreven kan worden aan 1100€/jaar (prosumentenvergoeding en turteltaks) gedurende 10 jaar, ben ik direct bereid om de investering te doen.

Hoofdverwarming is nu elektrisch, zolang de slimme bandiet (digitale meter) zijn intrede niet doet, anders sponseren wij terug de Arabieren.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 09:57

stegero schreef:
10 apr 2017, 09:13
Alfa, en wat is de prijs van de mazoutgenerator, huisbatterij?

Als ik een installatie kan aanschaffen die mij in de winter 75kWh kan leveren en afgeschreven kan worden aan 1100€/jaar (prosumentenvergoeding en turteltaks) gedurende 10 jaar, ben ik direct bereid om de investering te doen.

Hoofdverwarming is nu elektrisch, zolang de slimme bandiet (digitale meter) zijn intrede niet doet, anders sponseren wij terug de Arabieren.
Wat houdt die 75 kwh in? stroom? thermisch?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 10 apr 2017, 10:59

700L :shock:
Dat is snel uitgerekend 70000kWh waar je dan 130.000L water mee kan opwarmen van 14 tot 60º
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 11:14

janus schreef:
10 apr 2017, 10:59
700L :shock:
Dat is snel uitgerekend 70000kWh waar je dan 130.000L water mee kan opwarmen van 14 tot 60º
Dat is een thermisch uitgespaard rendement :idea: , maar wat wil je bereiken uit 75kwh dagdagelijks X kwh stroom of X kwh thermisch.
Hoe is het samengesteld?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 12:38

Goede modulerende dieselgenerator met uitlaatwarmtewisselaar in boiler + WP L/W (COP 4)met zelfde nominaal verbruik als het nominaal vermogen van generator .
Olie- waterwarmtewisselaar staat op retour van Cv water ( vb. vloerverwarming)
Maak je meer dan 150 % energie "met" één liter mazout of 15 kwh thermisch energie.
werking van OTO WKK
Haalt meer rendement dan beste en duurste condensatieketels

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 10 apr 2017, 13:09

corneel schreef:
09 apr 2017, 21:06
Beste,

Ik had graag offertes van een autonoom pv sisteem 8000 W piek
multi kristallijne pannelen van =/- 350 W
regel-electronica van SMA
VRLA batterij van 48 V 1000 Ah
Plaatsing deels op het dak-tien pannelen, de overige in de tuin
Ik krijg wel bezoek om een offerte , maar zodra men autonoom hoort vallen is het heel wat minder ?
Waarom is men zo terughoudend bij een off grid installatie ?
on topic
Wat wil je bereiken en hoeveel geld heb je daar voor over? En hoeveel comfort wil je inboeten om de prijs te drukken?
Hoeveel kWh heb je elke dag nodig in de winter? Zeker ook de dagen/weken dat er geen of onvoldoende zon is!
Technisch is alles mogelijk maar bufferen in batterijen is economisch niet verantwoord.
Daarom haken de installateurs af. De kostprijs valt altijd tegen en daarom steken ze geen energie in een 'verloren offerte'.

Een gebalanceerde combinatie van PV, baterijen en een microWKK die ook voor verwarming en warm water zorgt is technisch haalbaar.
Maar off-grid heeft toch zijn beperkingen.
Vraag is of je fors wilt investeren terwijl je toch aan comfort gaat inboeten.
Ik vrees dat je snel ergens in de buurt van 30.000 tot 50.000 € moet investeren.
En na 10-12 jaar zit je terug met kosten als de batterijen en omvormers al zolang meegaan.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

corneel
junior lid

Bericht door corneel » 10 apr 2017, 18:41

Winst ... daar heb ik nog niet aan gedacht, ik wil in de eerste plaats autonoom zijn
Als de prijzen zo blijven stijgen maak ik winst, dus, uit welke hoek kan ik raad krijgen?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 19:18

corneel schreef:
10 apr 2017, 18:41
Winst ... daar heb ik nog niet aan gedacht, ik wil in de eerste plaats autonoom zijn
Als de prijzen zo blijven stijgen maak ik winst, dus, uit welke hoek kan ik raad krijgen?
Ik wou dat er veel waren met uw ingesteldheid :tu:

Er word altijd gesproken over TVT , maar dat hoor ik nooit over een nieuwe wagen van 25 D euro .
Een aardgas doorstromer heeft maar 40% à 55 % rendement of die autonoom staat of in combinatie met CV ketel maakt niet uit.
Een aardgas -of mazoutstroomgenerator heeft meer dan 60% thermische energie om te recupereren , maar heeft 25 % restenergie in stroom.
Besluit : doorstromer verwarmt 200 l water per dag naar 60° met +- 2 m3 aardgas
Dit gebeurd met evenveel aardgasverbruik via aardgasgenerator + warmtewisselaars + boiler
"MAAR "er is restenergie van 5 kwh stroom.
Stof om over na te denken?In winter kan je rechtstreeks via WP L/W een boiler verwarmen voor vloerverwarming.
U kunt zelf bepalen wat je nodig hebt door stroomgenerator 1 uur of 3 uur per dag te laten draaien.
bufferen kan in boilers en stroom kan naar kleine huis batterij.
In de Scandinavië landen is dit normale kost, en in vele landen vinden ze dit normaal.
Enkel hier op forum is dit voor sommigen trol en boerenkost.
Mini WKK kost stukken van mensen , maar er zijn er een pak die dit gewoon laten maken van een olie/water gekoelde stroomgenerator.(90% van binnenvaartuigen zijn daar mee uitgerust) en niet met dure mini WKK's.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 10 apr 2017, 19:53

corneel schreef:
Informeer hier eens. http://www.alrasol.be/deploy/systemen/h ... ps-systeem
Dit bedrijf is al meer dan 15 jaar actief op de PV en zonneboilermarkt. http://www.alrasol.be/deploy/alrasol
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 apr 2017, 20:19

DaanW schreef:
10 apr 2017, 19:53
corneel schreef:
Dit bedrijf is al meer dan 15 jaar actief op de PV en zonneboilermarkt. http://www.alrasol.be/deploy/alrasol
Ben je niet veel mee in wintermaanden.(een combinatie van kleine PV en zonneboiler met een kleine aardgasgenerator WKK en kleine huisbatterij.)= een investering zo duur als PV installatie van 10KWp + Wp bpiler of zonneboiler.
Dan ben je van vele "sub belastingen" ontdaan via netmeter (1200 euro jaarlijks)
Met de warmtevraag en huishoudelijk verbruik elI. kan dit duidelijker.

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 11 apr 2017, 10:37

DaanW schreef:
10 apr 2017, 19:53
corneel schreef:
opgericht in 2008... Aantal werknemers: 1 (2016). informatie op de website is zeer gedateerd. --> er lijken mij veel betere partijen om bij te informeren. natuurlijk ook afhankelijk van je woonplaats, want dat lees ik nergens.

trouwens geen fan van zonneboiler, tenzij je zeer veel water verbruikt. in de winter brengt het zeer weinig op, in de zomer warm op enkele uren en dan ligt het daar voor de rest van de dag. ik zie dan liever wat meer PV en een warmtepompboiler. dan heb je tenminste nog het voordeel van de terugdraaiende teller als je meer opwekt dan je verbruikt.
met de huidige gasprijzen ook zeer lange terugverdientijd, zelfs met zoveel subsidies. die ik eigenlijk niet snap want voor België zijn er meer efficiënte systemen op de markt die geen subsidies krijgen.

Plaats reactie