corneel schreef: ↑10 apr 2017, 18:41
Winst ... daar heb ik nog niet aan gedacht, ik wil in de eerste plaats autonoom zijn
Als de prijzen zo blijven stijgen maak ik winst, dus, uit welke hoek kan ik raad krijgen?
Ik wou dat er veel waren met uw ingesteldheid
Er word altijd gesproken over TVT , maar dat hoor ik nooit over een nieuwe wagen van 25 D euro .
Een aardgas doorstromer heeft maar 40% à 55 % rendement of die autonoom staat of in combinatie met CV ketel maakt niet uit.
Een aardgas -of mazoutstroomgenerator heeft meer dan 60% thermische energie om te recupereren , maar heeft 25 % restenergie in stroom.
Besluit : doorstromer verwarmt 200 l water per dag naar 60° met +- 2 m3 aardgas
Dit gebeurd met evenveel aardgasverbruik via aardgasgenerator + warmtewisselaars + boiler
"MAAR "er is restenergie van 5 kwh stroom.
Stof om over na te denken?In winter kan je rechtstreeks via WP L/W een boiler verwarmen voor vloerverwarming.
U kunt zelf bepalen wat je nodig hebt door stroomgenerator 1 uur of 3 uur per dag te laten draaien.
bufferen kan in boilers en stroom kan naar kleine huis batterij.
In de Scandinavië landen is dit normale kost, en in vele landen vinden ze dit normaal.
Enkel hier op forum is dit voor sommigen trol en boerenkost.
Mini WKK kost stukken van mensen , maar er zijn er een pak die dit gewoon laten maken van een olie/water gekoelde stroomgenerator.(90% van binnenvaartuigen zijn daar mee uitgerust) en niet met dure mini WKK's.