Hoog % eigen verbruik - impact op basic PV installatie

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
KenVandeput
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door KenVandeput » 12 apr 2019, 14:33

Hallo!

Om te beginnen bedankt aan iedereen die wil meedenken/helpen!

Context
Onze nieuwbouw zit er bijna op. Tegen begin zomer zouden we een duidelijk EPB rapport moeten hebben.
Het doel is om te kijken of we dan met PV panelen toch nog iets kunnen "optimaliseren".
Eventjes voor de duidelijkheid: ik MOET geen PV leggen om te voldoen aan de norm maar ik verwacht zonder enige PV boven de E30 uit te komen.
Met een bouwaanvraag in November 2016 kunnen we met E30 50% korting op KI krijgen en met E20 100% korting op KI + een premie van 1800EUR geloof ik.

Verwarmen doen we met gas + vvw dus we verwachten momenteel het "standaard modaal gezin" elektriciteitsverbruik van 3500 kWh/jaar.

Elektriciteitsaansluiting is een monofase 40A met enkel dagteller.

Ons zadeldak (zwarte leien) heeft een 30°helling met oriëntatie pal op het oosten en op het westen. Ruimte op het dak is geen beperking. Spijtig genoeg is er kans op schaduw uit het westen (door 2 grote bomen in de verkaveling die laaghangende zon later op de dag kunnen blokkeren + nog verder in het westen een appartementsblok maar dan zit je echt met de laatste minuten zon in de zomer denk ik). Alle huizen met dezelfde oriëntatie in de wijk zijn gezet door een Sleutel-op-de-Deur en moeten volgens mij PV installatie hebben om EPB norm te halen: al deze huizen hebben hun zonnepanelen enkel op het oosten liggen.

Extra: Op mijn werk verplichten ze vanaf nu ook 100% elektrische bedrijfsauto's. Aangezien ik 8u tot 18u werk verwacht ik daar niet veel voordeel van door de week. Met wat geluk misschien dus wel in het weekend maar het is nog onduidelijk hoe ze "zelf aangemaakte PV elektriciteit" zouden vergoeden. Ze voorzien op het werk voldoende laadpalen dus qua gebruiksgemak verwacht ik dat "opladen op het werk" veruit het makkelijkst zal zijn.

Eigen verbruik
Met de nieuwe regels en de duidelijke trend voor eigen verbruik te maximaliseren vraag ik me af wat nu een goede aanpak is als je eigen verbruik wil maximaliseren:

Ik weet dat:
- Je eigen verbruik kan verhogen door overdag tijdens zonnige periodes verbruikers aan te zetten (hier hebben we "beperkt" mogelijkheid toe aangezien mijn vrouw in het onderwijs staat en dus ook overdag vaak van thuis werkt... ik werk zelf ook 1 dag per week van thuis)
- Je eigen verbruik kunt verhogen door simpelweg te besparen op sluipverbruik gedurende de nacht etc..
- Er is domotica voorzien om in de toekomst toestellen eventueel slim aan te sturen maar momenteel zijn al mijn toestellen nog best "lomp" te noemen
- Thuisbatterij eigen verbruik serieus kan verhogen
- Spreiding oriëntaties om minder "piek" te hebben maar meer constante elektriciteit gedurende de dag
- Daar bovenop denk ik dat hoeveel te minder zonnepanelen je hebt hoeveel te hoger je eigen verbruik ook gaat zijn (door het afdekken sluipverbruik en "basis toestellen"). Klopt dit?

Ik wil ook eventjes vermelden dat ik ZEKER NIET ambitie heb om off-grid te gaan of dergelijke.

Wat ik zou willen weten is wat ik nu best kan doen om het % eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen met enkel de "basis PV installatie" dus zonder batterijen, zonder slimmere toestellen... Bv. een standaard % eigen verbruik van 40% ipv 20% dankzij...

Extra opmerkingen
Ik geloof best hard in het optimaliseren van het eigen verbruik: ik vind dat dit "logisch is" om na te streven aangezien je zo een match hebt tussen opwekking en verbruik. Het feit dat de "financiële realiteit" hier dichter in de buurt komt vind ik persoonlijk dus zo nog geen slechte zaak voor nieuwe installaties.

Ik zou graag niet te hard willen speculeren op regelgeving en de huidige "beloftes".
Dus de beloftes zoals nog 15 jaar terugdraaiende teller etc... Ik ga er liever niet te hard van uit. Regels veranderen elke paar jaar...

Opties
Ik zie een paar opties:

Optie 1
Ik leg echt maar een paar (bv. 2-4 panelen) om aan E30 te komen.

Voordelen:
- 50% KI (= 5 * gok 500EUR/jaar) = 2500EUR extra voordeel voor terug verdien tijd
- ik DENK dat weinig PV dan beter de "constante stroom" (constant sluipverbruik, ventilatieunit, diepvries, frigo...) gaat afdekken dus hoger % eigen verbruik

Nadelen:
- Ik neem aan een zeer hoge installatie kost per Wp
- Naar de toekomst toe blijvend zwaar afhankelijk van het net
- Meest afhankelijk van stijgende elektriciteitsprijzen...

Optie 2
Er is ergens een "sweet spot"?
Bv: als je 3500 kWh / jaar verbruik hebt is een "sweet spot" voor hoog % eigen verbruik X% (bv. opwekken van ongeveer 1500 kWh / jaar = ongeveer X Wp, of misschien 2500 kWh of...)

Iemand hier een idee/schatting/ervaring mee?
- Hoe zou je dit best berekenen?
- Maak je een overzicht van je toestellen, hoeveel en wanneer die aanstaan?
- Probeer je voornamelijk je "sluipverbruik" in kaart te brengen?
- ...?

Optie 3
Ik leg het dak gewoon voor de volledige 3500 kWh (dus X Wp) vol.

Voordelen:
- 50% KI, met wat geluk 100% KI + bonus
- Minst afhankelijk van stijgende elektriciteitsprijzen
- Mogelijkheid tot optimalisatie in de toekomst met thuisbatterij...

Nadelen:
- Ik verwacht een laag % eigen verbruik en een hogere nood om extra te investeren in thuisbatterij etc...

Specifiek voor mijn geval
Schaduwprobleem
Ik denk aan het spreiden op oost en west maar dit door risico op schaduw te combineren met optimizers of micro-omvormer?
Jullie mening?

Terugverdientijd
Moest ik E20 kunnen halen (niet zeker van) schat ik dat het een "financiële no-brainer" gaat zijn (terug verdien tijd < 5 jaar).
In dit geval lijkt echter het maximaliseren van eigen verbruik enkel haalbaar mits thuisbatterij.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Hoog % eigen verbruik - impact op basic PV installatie

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 apr 2019, 14:54

Ik zou voor een minimale installatie gaan met oost-west ligging.
Daarop 10 paneeltjes van 300wp (5 oost / 5 west) met een 1500W omvormer.
Dan ga je mogelijsk aan een 2400kWh geraken op jaarbasis en aan uwe E30 of lager.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 12 apr 2019, 15:16

Ik zou voor een oost-west gaan met als doel de e20 te halen. De installatie zal op een korte periode terugverdiend worden, hetgeen dat daarna komt is dan puur genot.
Gezien je 1d per week thuis werkt en de zon ook in t weekend schijnt zal wel een vergoeding van je werkgever aan de orde zijn om thuis op te laden. Een collega van mij, in een ander bedrijf, met een i3 krijgt 25ct/kWh.
Én je installatie is future proof. Ofwel krijg je centen voor je stroom ofwel kan je tegen dan een goedkopere thuisbatterij aanschaffen zodat je de lompe, domme maar goedkopere huistoestellen verder kan gebruiken.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 12 apr 2019, 19:52

Absoluut akkoord met Bruma. Alles vol leggen op oost en west, west meer indien mogelijk.

Want het gaat idd om eigen verbruik maar ik begrijp dat anders dan velen hier: eigen verbruik is wat je niet moet bijkopen per dag. Eigen verbruik percentage is dus het gedeelte van wat je huis verbruikt heeft dat je zelf instant hebt kunnen opwekken.

Velen denken dat eigen verbruik is: zo veel mogelijk van wat je die dag opgewekt hebt meteen ook weer opstoken. Maar dat is niet belangrijk. Integendeel: je zal er geld voor krijgen om terug te leveren.

Als er geen terugdraaiende teller meer is zal je echter betalen voor alle kWh die je nodig hebt maar die je pv niet instant kon leveren.

Vooral snachts en in de winter dus. Snachts: oplossen door sluipverbruik te verminderen zoals je zelf zegt, en het kleine eigen verbruik in de winter kun je verhogen door zo veel mogelijk pv te leggen. In de zomer ga je dan veel te veel hebben maar dat is op zich geen probleem. Als je dan nog een werkgever hebt die je eigen stroom voor de auto betaalt dan helemaal niet.

Dus: zo veel als je kan!

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 apr 2019, 23:50

Aanvullend: momenteel is PV véél goedkoper dan batterijstockage. Hoe meer stroom je hebt tijdens de winter hoe beter en O-W is daar ideaal voor gezien de spreiding over de dag

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 13 apr 2019, 00:44

Om je een idee te geven: ik heb 15,34 kwp op O-W 10 graden hellingshoek. Omvormer van 10kva. Op een mooie winterdag al snel 7-9 kWh opbrengst, wat genoeg kan zijn om later batterijen te vullen. Vorig jaar hadden we minder: 13 kwp ongeveer.

Daarnaast zijn we All in (inductiekoken, sanitair warm water en verwarming) van 10400 naar 9600kwh op jaarbasis gegaan door sluip verbruik eruit te halen snachts en de warmtepomp te gebruiken voor sanitair warm water tijdens het middaguur ipv ochtend en avond.

In maart 2019 moest ik 389 kWh aankopen. Het jaar voordien was dat nog 759. Om maar te zeggen hoe snel je kunt besparen. Op dit moment met terugdraaiende teller niet echt nodig, maar ik ben er klaar voor.

Ik zou nog meer willen bijleggen op de omvormer maar er is geen plaats meer op het dak.

KenVandeput
junior lid

Bericht door KenVandeput » 16 apr 2019, 15:48

Bedankt voor de reacties!

Dus 2 voorstellen/opties:
- een beperkte installatie (2 * 5 panelen)
- volledige installatie (3500kWh/jaar): hoeveel te meer PV je hebt hoeveel te meer kans je hebt dat je "eigen vraag" (verbruik) kan beantwoord worden door je "eigen aanbod" (PV installatie).

En hoe zit het nu met dat risico op schaduw in het "westen"? Jullie lijken allemaal toch oost-west ligging aan te raden in deze situatie (en dat heeft ook wel mijn voorkeur)? Optimizers of micro-omvormer?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 16 apr 2019, 17:07

Schaduw probleem:
Dit hangt af van de grote van de installatie.
8 a 10 panelen kan goedkoper zijn met Enphase micro-omvormers dan een SolarEdge omvormer.
Als je veel schaduw problemen verwacht, dan zeker Enphase / SolarEdge bekijken.

Installatie groter maken:
Je zal in de winter een hoger direct verbruik hebben, maar in de zomer zal je veel injectie doen.
Of hier een hoge prijs tegenoverstaat in de toekomst (lees: vergoeding) is afwachten.
Je kan ook eens rekenen of het je een voordeel kan opleveren in E-peil / KI korting en daar naar handelen ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 16 apr 2019, 18:07

Ik denk dat je het minste risico loopt als je je installatie aanpast aan je verbruik, zeker als je het E20 peil bereikt. De kans dat de vergoeding die je zou krijgen om overschot aan stroom op het net te zetten de meerkost doet terugverdienen van een grotere installatie is klein.
De kans dat je de meerkost van batterijen gaat terugverdienen is miniem.
Als je de batterij van je EV zou kunnen gebruiken als opslag zou dat wel interessant kunnen zijn.
De kans dat je 15 jaar een terugdraaiende teller kunt gebruiken is nu wel groot en met een digitale meter heb je na een paar jaar al heel wat ervaring hoe groot je direct verbruik is en hoe je dat kan bijsturen.
O-W opstelling lijkt mij een goede keuze. Afhankelijk van de grootte van het schaduwprobleem (bomen kunnen nog groeien) zal je moeten inschatten of een micro-omvormer systeem de meerkost waard is (met O-W opstelling heb je alleszins een omvormer met 2 MPP trackers nodig)
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 17 apr 2019, 16:19

Let op met dat gemiddelde gezinsverbruik. Daar zit alles tussen singels in een appartement, alleenstaande bejaarden in oudere woningen die amper stroom verbruiken.
Een gezin met opgroeiende kinderen met eigen PC/laptop, ipad, TV, playstation.... ;-) extra wasbeurten voor de wasmachine en vaatwasser...
Een verbruik tussen de 4000 en de 6000 kWh is dan zeker niet abnormaal en zoals overal zijn er uitzonderingen naar boven en beneden. ;-)

Je haalt zelf aan dat je jou verbruik wil optimaliseren en rationaliseren.
Elke kWh die je NIET nodig hebt zorgt voor de grootste besparing.
Elke kWh die je zelf opwekt en DIRECT NUTTIG kan inzetten geeft het grootste financieel voordeel.
Maar zolang je gebruik kan maken van het principe 'terugdraaiende teller' is dit direct verbruik nog niet belangrijk. Het geeft ons nu een bepaalde zekerheid en gebruiksgemak.
Op termijn kunnen andere tariefformules wel een financieel voordeel opleveren als je jou (directe) zelfconsumptie kan verbeteren
Ik ben ervan overtuigd dat PV steeds voldoende interessant blijft, ook bij de toekomstige tariefformules. We moeten nog zeer veel PV bijplaatsen om de doelstellingen 2020-2030 te halen ;-)
Persoonlijk denk ik dat je nu best maximaal gebruik maakt van de mogelijkheden.
Probeer zo goed mogelijk in te schatten hoeveel stroom je jaarlijks nodig denkt te hebben. Denk ook enkele jaren vooruit. Kinderen, nieuwe toestellen, warmtepomp/airco...
Leg nu direct voldoende vermogen (Wp) Oost-West met een relatief kleine omvormer voor een zo laag mogelijk prosumententarief.
Je kan nu een omvormer van maximaal 5 kW plaatsen met daarop tot pakweg 8 à 9 kWp aan panelen. Die zorgen dan voor een jaaropbrengst van 7 à 8000 kWh.
Met PVcalc kan dit perfect berekend worden.
Over pakweg 4-5 jaar kan je beslissen om te optimaliseren met slimme toestellen, een huisbatterij of je schakelt de batterij van je EV in.
Op vlak van technologie, slimme toestellen en toepassingen zal er de komende jaren nog zeer veel veranderen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 25 apr 2019, 07:17

Veel meer plaatsen dan nodig, inderdaad goedkoper dan thuis batterij...

Heel waarschijnlijk krijg je een thuislader en wordt je verbruik terugbetaald door werkgever.

EN je haalt met gemak de E20😎

Oost west plaatsen bv. 8kwpiek met 4kva omvormer.

Plaatsen dit vaak met zeer goede resultaten

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie