vraag bij orientatie en omvormer

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
mario_b
Installatie Land: België

vraag bij orientatie en omvormer

Bericht door mario_b » 25 mar 2019, 15:50

Beste,

ik zou graag zonnepannelen laten installeren en heb hierbij reeds een eerste offerte binnengekregen met drie opties.

optie A: 21 panelen 320wp ZW en helling 45graden - omvormer SMA SB5.0 - te verwachten opbrengst 6240KWu
optie B: 21 panelen 320wp ZW en helling 45graden
+ 6 panelen 320wp ZO en helling 45graden - omvormer SMA STP8.0 - te verwachten opbrengst 8023KWu
optie C: 21 panelen 320wp ZW en helling 45graden
+ 6 panelen 320wp NO en helling 45graden - omvormer SMA STP6.0 - te verwachten opbrengst 6756KWu

Maar vind enkele zaken niet zo duidelijk, daarom heb ik volgende vragen/opmerking naar de installateur gestuurd.

Optie A: lijkt me heel correct;
Optie B: er worden 6panelen extra gelegd (1920Wp) en de omvormer gaat van een 5.0 naar 8.0; klopt dit? opbrengst lijkt me ok
Optie C: volgens de berekening zouden de 6 extra panelen NO slechts een opbrengst hebben van 516KWu; dus ongeveer 25%; klopt dit? En indien dit klopt; moet de omvormer dan van 5.0 naar 6.0 gaan aangezien de opstelling ZW/NO is?

Daar de antwoorden niet in lijn liggen met wat ik in gedachte had, wil ik zijn uitleg graag eens aftoetsen met jullie meningen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

alvast bedankt.

ps: er is geen schaduw op het dak en er is 3x380V+N aanwezig

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: vraag bij orientatie en omvormer

Bericht door janus » 25 mar 2019, 16:44

Optie A is in orde.
Optie B klopt niet daar zou een 6kW omvormer nodig zijn. en heb je een opbrengst van +/- 7775kWh
Optie C op NO zou ik nooit panelen plaatsen.

Zie PvCalc voor de berekeningen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie