zonnepanelen plaatsen 2019

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Natasha
junior lid
Installatie Land: België

zonnepanelen plaatsen 2019

Bericht door Natasha » 11 feb 2019, 11:07

Wij hebben een nieuwbouw woning met momenteel een e-peil van 39, we kunnen dit e-peil naar 29 krijgen door minimum 1600 Wp aan zonnepanelen te plaatsen en naar 20 door minimum 3000 Wp aan zonnepanelen te plaatsen. (berekening van de EPB-verslaggever)

Dit leek ons op het eerste zicht heel interessant omdat we in het eerste geval dan 50% vermindering krijgen gedurende 5 jaar op ons onroerende voorheffing en in het tweede geval 100% vermindering. (KI moet nog bepaald worden, maar zou normaal klein beschrijf moeten zijn)

Wij kennen ons jaarlijks verbruik nog niet daar we nog maar een half jaartje in onze woning wonen. We zijn een jong gezin van 3 en overdag zijn we gaan werken, maar het lijkt me dat we qua jaarverbruik wel onder het gemiddelde uitkomen.

Wij hebben een asymmetrisch zadeldak, de kortste kant is gelegen aan het oosten, de langste kant gelegen aan het westen, geen schaduw. Volgens wat ik al gelezen heb op dit forum mogen we de installatie zeker niet overdimensioneren en is een Oost-West combinatie rendabeler.

Is het voor ons nog interessant om dit jaar zonnepanelen te plaatsen, gezien de grote onzekerheid rond de slimme meters, maar wel rekening houden dat de investering zich (groten)deels terugverdient door de OV-korting van +-1800 euro of +-3000 euro over 5 jaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zonnepanelen plaatsen 2019

Bericht door janus » 11 feb 2019, 11:26

Niemand hier heeft een kristallenbol maar als je de installatie gratis krijgt zou ik niet lang twijfelen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 11 feb 2019, 11:32

Ideaal dak
Oost weinig panelen, enkel in t weekend zal de zon al schijnen als je aan t ontbijten bent (verbruik)
West veel panelen, elke kalender dag zal je kunnen profiteren van de opbrengst als de zon schijnt, na t werk of in t weekend.

Profiteren = opgewekte stroom meteen verbruiken.

stegero
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België

Bericht door stegero » 12 feb 2019, 09:53

Doen, zonder twijfel.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Plaats reactie