Glas/Glas of niet

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Syrinx
Installatie Land: België

Glas/Glas of niet

Bericht door Syrinx » 15 jan 2019, 12:13

Hallo,

Na wat onderzoek heb ik besloten om een installatie van 20 panelen te plaatsen op het dak van onze woning. We hebben een (vrij groot) plat dak zonder obstakels, dus dat maakt het interessant om dit volledig zelf te doen.

Ik heb nu twee offertes:
- Met 20 traditionele glas/folie panelen van Sunrise Solartech (mono 300Wp) voor om en bij 5000 euro incl BTW.
- Met 20 glas/glas panelen van Soluxtec (eveneens mono 300Wp) voor om en bij 6000 euro incl BTW.

Het verschil in prijs is vrij groot, hoewel het wel snel terugverdiend zal zijn. De vraag is natuurlijk of het de moeite waard is. Ik ben voornamelijk op zoek naar mensen die wat meer ervaring hebben naar de verschillen tussen beiden. Is het de moeite waard om dit op te leggen of zal ik op het einde van de rit hier eigenlijk niets aan hebben. Moesten er mensen zijn op dit forum met een glas glas installatie van enkele jaren oud kan dit misschien wat licht schijnen op de zaak.

Alvast bedankt!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Glas/Glas of niet

Bericht door janus » 15 jan 2019, 15:21

Het verschil in prijs is vrij groot, hoewel het wel snel terugverdiend zal zijn.
Waarom zou het snel terugverdiend zijn?

Beide panelen zijn 300Wp dus brengen ze hetzelfde op.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Syrinx

Bericht door Syrinx » 15 jan 2019, 15:27

janus schreef:
15 jan 2019, 15:21
Het verschil in prijs is vrij groot, hoewel het wel snel terugverdiend zal zijn.
Waarom zou het snel terugverdiend zijn?

Beide panelen zijn 300Wp dus brengen ze hetzelfde op.
OK slecht punt, ik stel eigenlijk gewoon dat het in beide gevallen niet lang duurt om de investering terug te verdienen. Het verschil tussen beide panelen zal uiteraard pas terugverdiend zijn als de glas glas panelen effectief jaren langer meegaan dan de traditionele folie.

Ik vergat ook mee te geven dat de garantie op de folie panelen 12 jaar is, terwijl die op glas glas 30 jaar bedraagt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 jan 2019, 15:49

Glas/glas is nog maar enkele jaren op de markt dus je gaat geen ervaringen vinden van leden die dat al langer dan 15 jaar hebben.

Je vind wel ervaringen van leden die "gewone" panelen al 10 jaar op hun dak hebben zonder enig merkbaar rendementsverlies.

Welke garantie sommige leveranciers geven en hoe je dat moet bewijzen dat een paneel minder opbrengt is hier al veel over geschreven, denk dat het gemakkelijker is om een paneel te vervangen dan je garantie te claimen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Syrinx

Bericht door Syrinx » 15 jan 2019, 15:59

janus schreef:
15 jan 2019, 15:49
Glas/glas is nog maar enkele jaren op de markt dus je gaat geen ervaringen vinden van leden die dat al langer dan 15 jaar hebben.
OK, dus het is inderdaad een kwestie van vertrouwen in deze technologie...
janus schreef:
Je vind wel ervaringen van leden die "gewone" panelen al 10 jaar op hun dak hebben zonder enig merkbaar rendementsverlies.
Dat was me al opgevallen, verlies aan rendement lijkt bijzonder laag als ik de cijfers bekijk.
janus schreef:
Welke garantie sommige leveranciers geven en hoe je dat moet bewijzen dat een paneel minder opbrengt is hier al veel over geschreven, denk dat het gemakkelijker is om een paneel te vervangen dan je garantie te claimen.
Ik had het wel over productgarantie, opbrengstgarantie is 25 jaar 80% voor folie, 30 jaar 80% voor glas/glas

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 15 jan 2019, 19:13

Syrinx schreef:
15 jan 2019, 15:59
janus schreef:
OK, dus het is inderdaad een kwestie van vertrouwen in deze technologie...
janus schreef:
Dat was me al opgevallen, verlies aan rendement lijkt bijzonder laag als ik de cijfers bekijk.
janus schreef:
Ik had het wel over productgarantie, opbrengstgarantie is 25 jaar 80% voor folie, 30 jaar 80% voor glas/glas
Van zodra er schadeclaims komen, gaat de fabrikant gegarandeerd failliet en kan je fluiten naar je garantie. Voorbeelden legio: scheuten, solyndra, solar fabrik, ...

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 jan 2019, 13:25

SolarFabrik is failliet gegaan (even later ook collega Solarworld) doordat zij premium materialen leverden voor een dito prijs, ze konden helaas niet opboxen tegen de Chinese dump waarbij de nadruk op prijs werd gelegd in plaats van op kwaliteit.
Centrosolar idem, 'grondlegger' van de glas/glas en ook zij zijn onderuit gegaan omdat de energiewende een kleine zeepbel had gecreerd.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 16 jan 2019, 18:09

japio schreef:
16 jan 2019, 13:25
SolarFabrik is failliet gegaan (even later ook collega Solarworld) doordat zij premium materialen leverden voor een dito prijs, ze konden helaas niet opboxen tegen de Chinese dump waarbij de nadruk op prijs werd gelegd in plaats van op kwaliteit.
Centrosolar idem, 'grondlegger' van de glas/glas en ook zij zijn onderuit gegaan omdat de energiewende een kleine zeepbel had gecreerd.
Dat dacht je maar, ze hebben al hun panelen gemaakt tussen april 2011 en november 2012 uitgerust met slechte junction boxes en toen de schadeclaims kwamen waren ze plots failliet... Zie onderaan link naar hun website: melding op 8 april dat een groot stuk van hun panelen slechte junction boxen hebben die vuur kunnen vatten, en een maand later: insolvabel.
https://www.solar-fabrik.de/category/so ... en?lang=en
Hier meer info (in't Duits):
https://www.photovoltaikforum.com/threa ... 2&start=60
Er zijn heel wat foto's te vinden van doorgebrande junction boxen.
Afbeelding

Scheuten: idem dito.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 16 jan 2019, 21:53

Dat laatste had ik alweer weggestopt :oops:

De financiele positie was al niet te best, de omzet was in 3 jaar tijd met meer dan 80% gedaald en de verliezen liepen stevig op. De junction boxen waren de druppel.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie