hoeveel vermogen

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: hoeveel vermogen

Bericht door DaanW » 23 dec 2018, 20:14

Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 09:24

laghyelo schreef:
23 dec 2018, 20:07
Dat is zeer positief nieuws voor elke vijverliefhebber ! Dat wordt een serieuse besparing op de electriciteitsfactuur.
Het was uiteraard niet de bedoeling de elektriciteitsfactuur te verhogen maar constant te houden (ttz op nul) en de overproductie nuttig te
gebruiken zonder over de bestaande jaarlijkse productie te gaan. Dat was met de voorgestelde standaard pompen niet mogelijk (heb nu maar een overschot van 2500 kWh). We wachten nog op de offerte maar ben er toch al vrij zeker van dat er geen filterpompen zullen komen maar een dieptepomp die het vijverwater op niveau houdt en zuiver water aanvoert. Dat vraagt geen bijkomende investeringen en nauwelijks bijkomend elektriciteitsverbruik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 09:29

DaanW schreef:
23 dec 2018, 20:14
Hier nog enkele voorbeelden https://www.beslist.be/products/r/Auga_varioFlow/
Deze pompen halen ofwel het vereiste debiet niet of ze verbruiken bijna het dubbele.
Het gaat niet om een siervijvertje maar om een (zwem)vijver in een natuurlijke omgeving (met veel stof- en bladval) waarbij de pompen
gemiddeld 1000 m³ water moeten kunnen filteren.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 24 dec 2018, 09:35

Voor zover ik iets van vijvers weet is er geen enkele pomp die kan filteren. Dat is tot nader order nog steeds de job voor de filter.
En begin nu niet over een voorfilter (sponsje voor bepaalde pompen), want dit is bij geen enkele deftige pomp met een behoorlijk debiet aanwezig.
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 24 dec 2018, 11:06

ivob schreef:
24 dec 2018, 09:29
DaanW schreef:
23 dec 2018, 20:14
Hier nog enkele voorbeelden https://www.beslist.be/products/r/Auga_varioFlow/
Deze pompen halen ofwel het vereiste debiet niet of ze verbruiken bijna het dubbele.
Het gaat niet om een siervijvertje maar om een (zwem)vijver in een natuurlijke omgeving (met veel stof- en bladval) waarbij de pompen
gemiddeld 1000 m³ water moeten kunnen filteren.
Jij spreekt dan ook over een gewone vijver van pakweg 400 à 500 m² zonder waterdichte folie en zonder natuurlijke watertoevoer via een beek, bron...
Dat is totaal iets anders dan de vraag van de topicstarter
Jij hebt een vijver die de afmetingen van een olympisch zwembad benaderd ;-) tree*
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 16:31

Koidream schreef:
24 dec 2018, 09:35
Voor zover ik iets van vijvers weet is er geen enkele pomp die kan filteren. Dat is tot nader order nog steeds de job voor de filter.
En begin nu niet over een voorfilter (sponsje voor bepaalde pompen), want dit is bij geen enkele deftige pomp met een behoorlijk debiet aanwezig.
Excuseer. Het debiet van de pompen moet voldoende groot zijn om de benodigde m³ water te verplaatsen door het filtergedeelte.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 16:38

DaanW schreef:
24 dec 2018, 11:06
Jij spreekt dan ook over een gewone vijver van pakweg 400 à 500 m² zonder waterdichte folie en zonder natuurlijke watertoevoer via een beek, bron...
Dat is totaal iets anders dan de vraag van de topicstarter
Neen. Ik spreek wel degelijk over een zwemvijver (750 m² => 50m x 15m x 1,3/1,5m = +/- 1000 m³) met waterdichte folie en met een mechanische wateraanvoer via een grondpomp.
Het pompgedeelte dat moet zorgen voor de verplaatsing van het zwemwater doorheen het filtergedeelte is identiek hetzelfde als wat TS in gedachten heeft. Je plaats dan allen meerdere pompen in serie tot ze het beoogde debiet aankunnen. Het energetisch verbruik daalt uiteraard met het aantal benodigde pompen. Maar dat zal TS ook wel door gehad hebben. Trouwens, gezien zijn historisch verbruik voor zijn twee zwemvijverpompen zal het verschil niet eens zo groot zijn.

laghyelo
lid

Bericht door laghyelo » 24 dec 2018, 16:48

Volgens mijn zwemvijverbouwer zijn er nog geen zuiniger alternatieven voor mijn huidige pompen, die 6 jaar geleden werden geplaatst.
Ik heb hem de info doorgestuurd die ik hier op het forum vernam betreffende de Messnerpompen die volgend jaar op de markt zullen komen, en hij ging dit voor mij opvolgen.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 24 dec 2018, 16:49

1.000.000 (1 miljoen) liter water rondpompen en ook nog gefilterd krijgen met slechts 800kW energieverbruik op jaarbasis?
En dat met een pomp waarvan het ideale debiet 23.000l/u bedraagt?
Zonder verliezen te tellen ga je dus je vijver om de 43 uur eens door de filter pompen.
Waarschijnlijk gebruik je ook hier weer één of andere truk die een nobelprijs voor fysica en/ of biologie verdient...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 17:34

Ik deel uw twijfels.
Niemand spreekt dat dit met één pomp moet gebeuren.
En ik moet niets bewijzen noch aantonen. Dat moet mijn aannemer mij op papier aantonen.
Dat is zijn probleem, niet het mijne. Ik ben tevreden met de huidige situatie. Als de tuinaannemer beweert dat het beter kan krijgt hij
van mij de kans. Onder mijn voorwaarden en vervolgens te staven op een officieel document.
Zijn aankondiging over de nieuwe pompen klopt in elk geval al met de beschikbare openbare info.
Wij zijn trouwens geen koi's. Het water is nu al biologisch zuiver (als zwemwater en fauna en flora gedijd er al jaren zonder probleem).
De filtering moet in hoofdzaak alleen bladbezinksel tegengaan. De ligging van de zwemvijver is nu al zo dat dit hoofdzakelijk gebeurt via
de hoofdzakelijke windrichting richting riet- en waterplantenveld. Maar visueel onvoldoende voor het vrouwelijk gezelschap.
Laatst gewijzigd door ivob op 24 dec 2018, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 dec 2018, 17:38

laghyelo schreef:
24 dec 2018, 16:48
Volgens mijn zwemvijverbouwer zijn er nog geen zuiniger alternatieven voor mijn huidige pompen, die 6 jaar geleden werden geplaatst.
Dat klopt. Ze zijn ook pas leverbaar vanaf volgend voorjaar.

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream » 24 dec 2018, 18:47

@laghyelo
Met welke pompen (merk/ type/ vermogen/ debiet) werk je nu. Ik kan moeilijk geloven dat er op die 6 jaar niets beter op de markt verschenen is.
Of het economisch verantwoord is om je huidige pompen in te ruilen voor een paar W winst is natuurlijk een andere vraag.

laghyelo
lid

Bericht door laghyelo » 24 dec 2018, 23:42

Heb het opgezocht Koidream … het betreft 2 pompen Uni Tech Perfect Pro 24000 / 440 W / 24.000 l/h.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 dec 2018, 11:06

Dan kan je toch je jaarverbruik al meer dan halveren. En dit blijvend zonder er verder naar te moeten omkijken of afhankelijk te zijn van externe factoren zoals het weer en uren zonneschijn. Je PV installatie zal dan ook maar half zo groot moeten zijn om eenzelfde resultaat te behalen.
De prijsfactor van de nieuwe pompen speelt natuurlijk ook mee. Maar PV panelen komen ook niet gratis (reken tegenwoordig op een 140-150 € voor een 330Wp paneel incl. 21% BTW). Maar energie die je niet meer moet aanmaken is een constante en bekende factor niet meer gebonden aan onbekende variabelen.
Bij een huidig regime van 5454 draaiuren leveren 2 nieuwe pompen een jaarbesparing van 2836 KWh op.
Daar moet je al (gerekend aan een PV rendement van 90%, zonder rekening te houden met tariferende digimeter) 10 panelen extra voor leggen.
Of minimaal een extra uitgave van 1400 € (niet geplaatst).
Ik vermoed dat nieuwe pompen zich in no time hebben terugverdiend en blijvend winst (of verminderde uitgaven) genereren.

laghyelo
lid

Bericht door laghyelo » 25 dec 2018, 12:36

U heeft 100 % gelijk : ik ga mijn pompen vervangen door de energiezuinige messners wanneer deze op de markt zijn, en mijn overig totaalverbruik dekken met zonnepanelen. Zo zit ik safe als binnenkort het loonbriefje wordt vervangen door een pensioentje. ;-)
Voor mij is dit forum alvast een bron van gedegen info!

Plaats reactie