ZO + ZW winter schaduw

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
m545i
Installatie Land: België

ZO + ZW winter schaduw

Bericht door m545i » 20 dec 2018, 13:35

Hallo

Na enige zoektocht kom ik er nog niet uit. Mijn situatie is een twee-daken opstelling elks 45° ZO en ZW. Jaarlijks verbruik 9500Kwh (waarvan 3000 zwembad). In de zomerperiode geen schaduw maar winter periode naar het eind van de dag toe wel een stuk.

er zijn mij 2 systemen voorgesteld: 32 panelen Jinko Maxim 300WP + SMA 3-fase of 32 panelen Longi Solar 300Wp met Solaredge omvormer.

Aangezien de zwembad warmtepomp s'nachts voornamelijk verbruikt denk ik op termijn ook aan opslag mogelijkheid.
De SMA omvormers hebben dan blijkbaar een extra (dure) module nodig om een opslag batterij aan te sluiten maar zou met een Huawei omvormer kunnen omzeild worden (uitsluitend LG batterijen) . Maar kan die Huawei omvormer wel zorgen voor optimaal rendement in combinatie met JinkoMaxim?

De Solaredge zou geen extra module nodig hebben (is dat waar?). De Solaredge houdt mij nog een beetje tegen ivm falen van de optimisers (weliswaar onder garantie).

Mijn excuses voor de vele vragen, ben nieuw in dit verhaal
Mischa

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: ZO + ZW winter schaduw

Bericht door janus » 20 dec 2018, 13:51

Als je geld op overschot hebt kun je aan opslag gaan denken, anders zou ik de warmtepomp overdag laten draaien.
Wat is de reden dat die 'nachts draait?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

m545i

Bericht door m545i » 20 dec 2018, 14:00

om te voorkomen dat het water 2-3 grad afkoelt s'nachts en je dan de hele voormiddag moet pompen en dus ook verwarmen om terug bij te warmen.

Ik ben ook van mening dat het nu nog voordeliger is om de wp ook s'nachts te laten draaien (weliswaar in 2 blokken van 2u) en nog geen batterij te plaatsen. Maar naar de toekomst toe denk ik hier wel aan omdat ik ook graag mijn stookolie verwarming/warm water wil vervangen door elektrische toestellen op zonne-energie.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 dec 2018, 14:05

Kun je dan niet beter investeren in een goede zwembad afdekking?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

m545i

Bericht door m545i » 20 dec 2018, 15:25

die heb ik, solar rolluik. in de zomer is er niet veel opwarming nodig maar tussen maart-mei en sep-oct koelt het 'snacht al vrij veel wat de rolluik niet allemaal kan opvangen.

Heeft iemand ervaring met Huawei omvormers?

m545i

Bericht door m545i » 17 feb 2019, 12:30

is uiteindelijk volgende zelfbouw installatie geworden: 6000W TL tripower SMA omvormer met 40 x Jinko maxim 300W waarvan 24 panelen NW 6° helling en 16 panelen ZO 22°helling.
Vandaag 17/02/2019 opgestart bij een zonnige dag om 12u30 4600W. Dit komt vrij goed overeen met PVcalc dus ben tevreden ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 feb 2019, 13:43

:tu:
.

Plaats reactie