op zoek naar de beste installatie

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
zonzoeker
Installatie Land: België

op zoek naar de beste installatie

Bericht door zonzoeker » 20 dec 2018, 12:18

Wij overwegen een PV installatie (eerder ecologisch want financieel is het amper de moeite door prosumententaks en wie weet wat er nog komt binnen dit en 20 jaar),
A-merken,
voor eigen verbruik,
regio kempen.

1) Wat vermijden we best, wat kan je aanraden uit eigen ervaring (praktisch zie onderaan) ?

2) wanneer zijn recente 2de-hands panelen/omvormer van degelijk merk een goede/slechte keuze ?

Zelf installeren kan wel als het een interessante optie is.
Graag jullie advies (advies van verkopers/installateurs ben ik altijd vrij voorzichtig mee wegens commerciële argumenten waarop wij geen zicht hebben).

praktisch:

* plat dak (garage achteraan op 30m van het woonhuis)
zonnepanelen kunnen in alle oriëntaties liggen van oost over zuid tot west.
wel schaduw op het zuiden

* gewenst vermogen 4500 kW

* beste helling ?

* beste oriëntatie (kan gemengd: deel oost, deel zuid (schaduw), deel west) ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: op zoek naar de beste installatie

Bericht door janus » 20 dec 2018, 14:01

Welkom.
* gewenst vermogen 4500 kW
Bedoel je het vermogen van de omvormer of van de panelen (kWp) of de opbrengst in kWh?

Beste helling in BE is 36º

Beste orientatie is wat moeilijker omdat we nog steeds niet weten hoe de toekomst er uit ziet wat pv betreft.
Alles los op dak laten staan zodat je later kan schuiven is ook een oplossing misschien, je kan ze ook in verschillende richtingen zetten.

1) alles wat nu op de markt is kun je wel vertrouwen maar misschien merkloze Chinese panelen vermijden.

2) als je pech hebt dan was het een slechte keuze, als je geluk hebt is alles goed.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

zonzoeker

Bericht door zonzoeker » 20 dec 2018, 19:23

sorry, juist ik bedoel opbrengst in kWh
bedankt vd reactie op de andere vragen

ik begrijp dat alles te vertrouwen is, dat is ook zo met automerken, maar er zit toch degelijk verschil tussen de merken
en dat wil ik leren kennen zodat ik een bewuste aankoop kan doen.

wybob
junior lid

Bericht door wybob » 20 dec 2018, 20:42

SMA & SolarEdge zijn de bekendere merken qua omvomers, SMA 5 jaar garantie maar we uit te bereiden of soms gratis tot 10 jaar (extra betalen langer dan 10 weinig zin), SolarEdge 12 jaar garantie, dit systeem werkt wel met omtimizers (25jaar garantie) een meerkost in je installatie en in principe niet nodig als je geen of beperkte shaduw hebt. Ook met een beperkte shaduw op je panelen kan SMA "softwarematig" een oplossing bieden (OptiTrack)

Indien je SMA omvormer stuk gaat (binnen x aantal jaar) kan je altijd een ander merk string omvormer zetten, SolarEdge niet.

Panelen best kiezen voor een tier -1 leverancier, LG, Panasonic, Ja solar, Sunpower enz...
Product garantie is daar meestal 25 jaar, al moet de fabrikant dan nog wel bestaan.
Uitval op deze panelen is wel zeer miniem.

best laten installeren, bevestiging op je dak is belangrijk (toch voor 20 jaar op je dak), en case study voor installatie.

Oost / West opstelling kan interessant zijn voor de toekomst, en voorlopig kan je genieten van een kleinere omvormer (overdimensioneren).

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 20 dec 2018, 20:48

maar er zit toch degelijk verschil tussen de merken
Uiteraard is er verschil maar geen enkel merk kan jouw garanderen dat het huidige type van hun zonder problemen is.
En dan heb ik het nog niet over een maandagmorgen wagen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 20 dec 2018, 23:49

36 graden is de beste hoek voor belgie. Hoezo? Als je graag opbrengst in de winter wil dan zou je eerder een helling van 60 graden kunnen gebruiken toch?

Dirk van Hever
lid

Bericht door Dirk van Hever » 21 dec 2018, 07:22

bartgo schreef:
20 dec 2018, 23:49
Als je graag opbrengst in de winter wil dan zou je eerder een helling van 60 graden kunnen gebruiken toch?
Misschien moet je dan beginnen met te zeggen dat 'opbrengst in de winter' hééééél belangrijk voor je is...

De helling kiezen in functie voor een opbrengst-situatie die - over een jaar bekeken - eerder marginaal is, lijkt me persoonlijk wat onzinnig .
Het merendeel van je beoogde 4500 kWh zal niet van de wintermaanden komen, hoor...

Dirk

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 21 dec 2018, 08:22

De speelkaarten worden door de steeds wijzigende regelgeving telkens opnieuw geschud.

Was een installatie pal zuid enkele jaren geleden het meest interessant dan werd het nog recenter interessanter om oost-west te plaatsen.
Met de toekomstig te verwachten regelgeving moet je op zoek naar een configuratie die het meest opbrengt op de ogenblikken dat je het meeste stroom verbruikt. En dat kan voor iedereen anders zijn...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 21 dec 2018, 09:27

lennie schreef:
21 dec 2018, 08:22
De speelkaarten worden door de steeds wijzigende regelgeving telkens opnieuw geschud.

Was een installatie pal zuid enkele jaren geleden het meest interessant dan werd het nog recenter interessanter om oost-west te plaatsen.
Met de toekomstig te verwachten regelgeving moet je op zoek naar een configuratie die het meest opbrengt op de ogenblikken dat je het meeste stroom verbruikt. En dat kan voor iedereen anders zijn...
klopt volledig. Batterijen zullen hierbij een must worden. Al denk ik dat het punt dat ze kwa prijs goed zijn om in te investeren onder de 5000 euro moet liggen ( voor 14 kwh, tesla). Nog een jaar of 5 dus... ( 2025 wordt hierbij het omslagpunt, net zoals elektrische wagens)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 21 dec 2018, 14:54

Door de prijs van de panelen was vroeger het rendement(kWh/kWp) en de opbrengst per m² dakoppervlakte heel belangrijk. Daarom kozen de meesten ook voor een ideale helling (30 à 40°) en oriëntatie (pal zuid).
Door de komst van het prosumententarief werd een oost-west combinatie met een groter Wp vermogen en een relatief kleine omvormer een goede keuze.
Naar de toekomst toe blijft een gespreide opbrengst met zo weinig mogelijk pieken de beste keuze. Dus een oost-west combinatie is op dat vlak de beste optie.
Bij een plat dak kan je beter voor een kleinere paneelhelling (10 à 20°) kiezen omdat je dan veel meer panelen en dus ook meer Wp op je dak kan leggen.
Een steilere helling zorgt wel voor een beter rendement (kWh/kWp) zeker in de winter, maar doordat de panelen dan ook een schaduw werpen op achterliggende panelen moeten de rijen veel verder uit elkaar staan, waardoor je veel minder Wp op een dak kan plaatsen en dat is een groot nadeel.
In de nabije toekomst wordt het mogelijk om je (teveel) geproduceerde stroom te verkopen. Verwacht daarvan echter geen wonderen. Voor overschotten in de zomer zal je maar een kleine vergoeding krijgen wegens het grote aanbod aan zonnestroom op die momenten. In de winter zal je al heel blij zijn als je panelen genoeg stroom leveren om 50% van je dagbehoefte te dekken.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-plat-dak/
https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

zonzoeker

Bericht door zonzoeker » 28 dec 2018, 15:53

Bedankt allemaal, het is een hele boterham en ik heb begrepen dat er geen "eenvoudig" antwoord mogelijk is...
Er is een technisch en een fiscaal aspect dat invloed heeft op de installatie.
En dan nog de evolutie afwachten (2025 betaalbare accu's ??) en je maakt altijd de verkeerde keuze... :roll:
Ik vrees dat het voor ons een te ingewikkeld verhaal wordt met twijfelachtige opbrengsten naar de toekomst toe.
Misschien moet ik het idee loslaten.
Nog even afwachten.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 28 dec 2018, 17:25

Als je het perfecte moment afwacht dan krijg je nooit iets gedaan.
Mijn eigen panelen waren achteraf bezien te duur, maar in 4 zomers hebben ze zichzelf alweer terugverdiend :idea:
SolarEdge gecertificeerd dealer

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 28 dec 2018, 17:37

Mijn eigen panelen waren achteraf bezien te duur, maar in 4 zomers hebben ze zichzelf alweer terugverdiend :idea:
SolarEdge gecertificeerd dealer

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Benny » 28 dec 2018, 20:47

japio schreef:
28 dec 2018, 17:37
+1
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

Plaats reactie