Orientatie panelen

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
mathske1
junior lid
Installatie Land: België

Orientatie panelen

Bericht door mathske1 » 21 okt 2018, 11:37

Beste allen

Momenteel zijn we in de afwerkingsfase van onze nieuwbouwwoning & ben ik me reeds aan het verdiepen/inlezen over zonnepanelen. Technische kennis heb ik nauwelijks, maar heb hier toch al menige uurtjes op het forum doorgebracht om diverse topics te lezen om mijn kennisniveau wat te verhogen :-)

Echter zit ik nu met een vraagje omtrent de orientatie van onze panelen. Ons nieuwbouwproject is eentje met 1 woning (ons) & 2 appartementen (schoonouders). Achteraan het perceel gaat er een carport komen (appartementen) met aangrenzend tuinhuis voor de woning. Ik heb dit (amateuristisch knip & plakwerk) proberen voor te stellen op een afbeelding van Google Maps:

Afbeelding

De zonnepanelen mogen op de carport + tuinhuis komen, maar zullen enkel dienen voor het verbruik van de woning (warmtepomp (lucht-water) & verbruik gezin van 3 a 4 personen. In totaliteit is het geschatte verbruik voorzien op 8.500 kWh. Nu krijg ik van diverse aanbieders verschillende mogelijkheden te horen: alles in oost-west combinatie (10° helling), combinatie zuiden / oost-west, ... (zie ook hieronder)

Afbeelding

Afbeelding

Wat is jullie advies hierover? Voor de oost-west opstelling vind ik het moeilijk gezien de woning van de buren (rechts op de foto) ongeveer ter hoogte staat van de carports. En is het mogelijk om een bepaalde opstelling achteraf te wijzigen (als het op het dak past natuurlijk) indien blijkt dat het anders interessanter zou zijn (bvb. door nieuwe wetgeving oid..)

Het is voor mij allemaal nieuw & veel, maar als ik dergelijke investering doe, wil ik natuurlijk wel graag het beste advies & dat mis ik precies bij sommige aanbieders wel :vraag: Moest er info ontbreken, vul ik graag aan na de opmerkingen.

Alvast bij voorbaat dank!

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Orientatie panelen

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 okt 2018, 14:19

De oost-west orientatie is toekomst gerichter.
Je krijgt een spreiding van de opbrengst meer uitgevlakt over de dag ipv een piek op de middag.

Omtrent schaduw, dit kan je laten simuleren, maar dit zou minimaal zijn op het eerste zicht.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 21 okt 2018, 15:09

alles in oost-west combinatie (10° helling), combinatie zuiden / oost-west, ... (zie ook hieronder)
Met maar 10º? helling maakt het mijn inziens niet veel uit hoe ze geplaatst worden.

Speel maar eens in PvCalc met helling en orientatie
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mathske1
junior lid

Bericht door mathske1 » 21 okt 2018, 18:35

janus schreef:
21 okt 2018, 15:09
alles in oost-west combinatie (10° helling), combinatie zuiden / oost-west, ... (zie ook hieronder)
Met maar 10º? helling maakt het mijn inziens niet veel uit hoe ze geplaatst worden.

Speel maar eens in PvCalc met helling en orientatie
Ja de 10% helling werd aangegeven door diegene wat de eerste offerte/berekening gemaakt had, maar die meende ook dat er nog meer panelen op moesten omdat er ook voor de appartementen voorzien zou moeten worden, wat dus niet het geval is. Inderdaad eens spelen met PvCalc vanavond :-)

En zou ik ze dan effectief perfect oost-west laten leggen (maw schuin op het dak) of gaat dat niet zoveel maken?

Alvast bedankt voor de info!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 21 okt 2018, 20:08

En zou ik ze dan effectief perfect oost-west laten leggen (maw schuin op het dak) of gaat dat niet zoveel maken?
Dat zie je snel genoeg in PvCalc.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

mathske1
junior lid

Bericht door mathske1 » 22 okt 2018, 00:48

janus schreef:
21 okt 2018, 20:08
Dat zie je snel genoeg in PvCalc.

wanneer ik dit omzet in graden waarop de panelen 'recht' op het plat dak komen te liggen kom ik uit op +/- 279° & 99°. Net even wat berekeningen gemaakt in PvCalc

Naar opbrengst toe geeft dit in PvCalc weinig verschil, zie ook onderstaande tabel:

Afbeelding

Wanneer ik zelfs simuleer om de panelen zonder hellingshoek (0°) te leggen, kom ik op het hoogste totaal kWh uit. Is de helling hierbij dan voornamelijk belangrijk naar het vuil worden (& dus bijkomend rendementsverlies) van de zonnepanelen?

De O-Z-W combinatie heeft in verhouding een hoger rendement, echter krijg ik er in de benodigde kWh niet meer op het dak, tenzij bij gebruik van HR (360Wp) panelen, maar dan zal vermoedelijk de prijs hoger liggen dan bij de volledige O-W combinatie.

En nog iets wat ik niet onmiddellijk begrijp uit andere topics, hoe kan ik in PvCalc kijken of een voorgestelde omvormer al dan niet te zwaar is?

Ik moet zeggen dat ik het wel enorm interessant vind om me in deze materie te verdiepen, excuses moesten deze vragen overkomen als dom zijnde :mrgreen: Alvast heel erg bedankt voor de reacties & hulp!

Matthias

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 okt 2018, 08:35

Wanneer ik zelfs simuleer om de panelen zonder hellingshoek (0°) te leggen, kom ik op het hoogste totaal kWh uit. Is de helling hierbij dan voornamelijk belangrijk naar het vuil worden (& dus bijkomend rendementsverlies) van de zonnepanelen?
Dat lijkt mij onmogelijk, heb je wel goed gekeken?
Ik zal er ook even naar kijken.

Edit: je hebt gelijk ook met JRC krijg je dat in mijn ogen wat vreemde resultaat :shock:
En nog iets wat ik niet onmiddellijk begrijp uit andere topics, hoe kan ik in PvCalc kijken of een voorgestelde omvormer al dan niet te zwaar is?
Kijk naar de gele lijn hoeveel Watt je panelen geven.
.

mathske1
junior lid

Bericht door mathske1 » 23 okt 2018, 21:10

Edit: je hebt gelijk ook met JRC krijg je dat in mijn ogen wat vreemde resultaat :shock:

vreemd, maar ik las toch ergens dat het ook belangrijk was naar vuilafstoot toe om ze alleszinds met helling te leggen, dat dan toch maar doen dan :-) Kan het ook dat PvGIS een hoger resultaat uitkomt dan PvCalc? Ik heb namelijk een offerte binnen, waarin het volgende staat:

Voor deze installatie van 10.800 Wp geldt een verwachtte opbrengst van 9.259 kWh/jaar volgens PVGIS
database. Deze opbrengst is berekend aan de hand van de hellingshoek en de oriëntatie van uw panelen,
waarbij we geen rekening gehouden hebben met eventuele schaduwvorming op uw panelen. Gelieve deze
gegevens te controleren en indien ze foutief zijn ons dit te laten weten zodat we deze kunnen aanpassen.

Kijk naar de gele lijn hoeveel Watt je panelen geven.

En doe ik dit best op een zomerdag om het maximale rendement te zien? En is het dan het clear-sky vermogen waarnaar ik moet kijken of? (sorry moest dit ergens in een topic staan, maar ik heb het niet onmiddelijk gevonden met de zoek functie..)

Alvast bedankt!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 okt 2018, 21:32

En doe ik dit best op een zomerdag om het maximale rendement te zien?
Ik neem altijd 21juni
En is het dan het clear-sky vermogen waarnaar ik moet kijken
Best wel.

En PvGIS geeft inderdaad een wat hogere opbrengst.
.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 23 okt 2018, 21:34

Langste dag van het jaar is 21 juni, het kortste 21 december
De gele lijn bekijken om het maximum wattage zien voor de omvormer, hier 8000 Watts of 8 kW
.
2018-10-23 (2).png
2018-10-23 (3).png
2018-10-23 (4).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 23 okt 2018, 21:40

janus schreef:
22 okt 2018, 08:35

Zo vreemd is dat ook niet, wanneer de panelen plat liggen krijgen ze zon de hele dag, eens ze een zekere helling hebben krijgen ze minder op de middag
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

mathske1
junior lid

Bericht door mathske1 » 23 okt 2018, 22:00

YveST3 schreef:
23 okt 2018, 21:40
janus schreef:
22 okt 2018, 08:35

Zo vreemd is dat ook niet, wanneer de panelen plat liggen krijgen ze zon de hele dag, eens ze een zekere helling hebben krijgen ze minder op de middag
En wat zou je hier dan adviseren? Toch helling kiezen ivm vuil op de panelen of gaan voor een platte installatie (met mogelijks lagere installatiekost?)

Bedankt alvast!

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 23 okt 2018, 22:21

Zeker met een zekere helling laten plaatsen, zelfs 15° als je niet iedere maand op uw dak wilt gaan om uw panelen een afwasbeurt te geven :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 23 okt 2018, 23:27

Normaal brengt een paneel toch het meeste op als het naar de zon is gericht, als het plat ligt is dat niet het geval volgens mij.
Daarom volgt een tracker ook de zon ;-)
.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 24 okt 2018, 19:50

Panelen A en B liggen plat, A en B krijgen evenveel zon s'morgens, s'middags en in de namiddag om van de avond te zwijgen
Panelen liggen rug aan rug (O-W) A krijgt meer zon s'morgens, B niet veel, A en b krijgen schuin zon s'middags, in de namiddag krijgt B veel zon en A minder en s'avonds krijgt B zon en A bijna niets meer

Plaats reactie