noob zoekt raad

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Forssux
Installatie Land: België

noob zoekt raad

Bericht door Forssux » 28 sep 2018, 15:32

Hoi Allen,

Ons gezin vroeg enkele offertes aan bij verschillende installateurs hier in de omgeving. De meesten offertes ontlopen elkaar niet zoveel op prijs. Qua installatie zijn er wel verschillen.
We hebben een zaak die 5200kWh verbruikt op jaarbasis en 3200kWh verbruiken we zelf. Er staan dus in de kelder 2 enkel fasige meters.

Ons dak is bijna pal zuiden gericht, ik schat een tiental graden verschil. Omdat we echter voornamelijk in de dag verbruiken dachten we ook aan een Oost-West legging van de panelen. Sommigen stellen voor 30 panelen zuid te plaatsen op 1 grote schans (hoe de panelen te reinigingen) en dekken zo ons verbruik af, andere leggen slechts 20 panelen oost-west en dekken dan weer niet alles af.

De gewone serie aansluiting zou ik willen uitsluiten, maar de oplossing met enphase is dan weer lastig met wat betreft de integratie met een eventuele batterij in de toekomst doordat ze een wisselspanning aflevert, klopt dit?

Velen stelden LG 335 of 365 Wp voor, er zou echter ook een groot verschil zijn tussen glas/glas voor bescherming tegen hagel. Een vriend van mij werkt bij een grote verzekeraar en meld dat ze dikwijls vragen krijgen om tussen te komen bij schade door hagel waarbij er echter geen zichtbare schade is, de micro barsten zijn er wel maar omdat de klant niets visueel kan bewijzen wijzen ze bijna altijd af. Hebben jullie hier ervaring mee?

Zelfs diegene die op het dak kwamen kijken maken soms vreemde keuzes qua ligging. Als je een vrijstaande woning hebt kan je toch best de schaduw van het dak af laten vallen en de oost panelen aan de Westen kant leggen?
Waarom leggen ze bijvoorbeeld geen panelen onder een hoek tegen de randen en de middelste naar het zuiden?
Wat mij vooral interesseert is zoveel mogelijk zelf op te wekken tijden het verbruik. Maar als ik er over nadenk dan zullen we vooral veel verbruiken tijdens de wintermaanden wanneer er bijna geen opbrengst van de panelen is. Dit zie je nooit terug in de offertes, hooguit de geschatte opbrengst per maand.
Dimensioneren we best over en leggen we toch naar het zuiden op 1 grote schans of hebben jullie andere tips?
Ik vond zo niet direct terug waar ik deze vragen moest stellen vandaar in dit gedeelte en anders verplaats het maar.

mvg,
Guy

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: noob zoekt raad

Bericht door janus » 28 sep 2018, 16:12

We hebben een zaak die 5200kWh verbruikt op jaarbasis en 3200kWh verbruiken we zelf. Er staan dus in de kelder 2 enkel fasige meters.
Dus ook 2 installaties?
De gewone serie aansluiting zou ik willen uitsluiten
waarom?
De gewone serie aansluiting zou ik willen uitsluiten, maar de oplossing met enphase is dan weer lastig met wat betreft de integratie met een eventuele batterij in de toekomst doordat ze een wisselspanning aflevert, klopt dit?
Persoonlijk geloof ik niet zo in het batterij verhaal maar je kan ook perfect met een stringomvormer werken in samenwerking met batterijen.
SMA heeft daar in Duitsland al veel ervaring mee.
Velen stelden LG 335 of 365 Wp voor, er zou echter ook een groot verschil zijn tussen glas/glas voor bescherming tegen hagel.
Vergeet dat grote verschil maar, en waarom zou een paneel vervangen moeten worden als er geen zichtbare schade is?

Panelen brengen in de winter niet veel op, dus opwekken wanneer je verbruikt is dan niet mogelijk.
Je moet echt nog profiteren van de terugdraaiende teller van de zomer opbrengsten

Verplaatst naar het juiste forum en de offertes kun je best in het forum "Offertes beoordelen" plaatsen, dan hebben we alle info en kunnen we gerichter antwoorden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: noob zoekt raad

Bericht door Bas » 01 okt 2018, 09:37

janus schreef:
28 sep 2018, 16:12
Velen stelden LG 335 of 365 Wp voor, er zou echter ook een groot verschil zijn tussen glas/glas voor bescherming tegen hagel.
Vergeet dat grote verschil maar, en waarom zou een paneel vervangen moeten worden als er geen zichtbare schade is?
Het is niet omdat er geen zichtbare schade is, dat er geen schade is... Microcracks ed kunnen ervoor zorgen dat de opbrengst achteruit gaat.
Dat er een groot verschil is tussen glas-glas en glas-folie inzake hagelschade geloof ik ook niet, en is op het eerste zicht ook niet uit de datasheets te halen. 'Static load' is steeds 5400Pa..

Plaats reactie